KEDAI JUALAN WALKIE TALKIE @ RADIO AMATUR

KEDAI JUALAN WALKIE TALKIE @ RADIO AMATUR

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Jumaat, 30 Oktober 2015

TIDAK SALAH JIKA DAP PUN MAHU UJI PENGARUH DI KAWASAN PAS

SEBELUM ini kita diberitahu Pas mengugut akan bertanding di banyak Kerusi Dap untuk membuktikan bahawa parti itu boleh mendapatkan sokongan masyarakat kaum Cina.  Bahkan parti tersebut turut berhajat untuk bertanding di banyak Kerusi di Sabah dan Sarawak.  Itu hak parti tersebut, apatah lagi Pas masih belum berada di dalam Pakatan Harapan.

Apabila yang terkini Dap pula menyatakan bersedia untuk bertanding di 8 Kerusi Pas di Selangor, apakah itu pelik?  Kalau Pas terlebih dahulu bercita-cita untuk menguji pengaruhnya di kawasan Dap, tentulah adil jika Dap juga berhajat untuk menguji pengaruhnya di kawasan Pas.  Mengapa YB Dr Rani merasa gelisah?

Bijakkah masing-masing bersikap demikian?  Aku rasa tidak bijak sekiranya kita bercita-cita untuk berdepan dengan musuh yang satu iaitu Umno/Bn.  Kecuali jika kita merasa kita perlu bekerjasama dengan Umno/Bn untuk memberikan kemenangan mudah kepada rejim ini melalui perpecahan undi kita.  Sebab itulah betapa pentingnya wujud Pakatan Harapan yang mengharapkan semua parti yang tidak setuju dengan Umno/Bn itu bergabung dan berpakat.  Jika ini gagal difahami, maka tiada pilihan lain.

Seandainya Pas tidak bersedia untuk bersama PH, maka memang menjadi hak Pas untuk bertanding di mana-mana Kerusi, begitu juga dengan Dap.  Itu pilihan mereka.

27 ulasan:

  1. JIka rasa kamu dipihak yang benar ALLAH swt akan bantu kamu jadi kenapa nak risau akan kekalahan....lawan jer lah tgk ALLAH swt akan tolong sapa.....ke tak yakin dgn ALLAH swt plak?

    BalasPadam
  2. Setuju jika DAP lawan kerusi PAS.. nama pun dah bermusuhan.. malah mungkin ini strategi DAP... mungkin calonnya dari PAN.. tapi tetap ini demokrasi.. saya sokong aje.. PAN pun bi6leh bertanding lawan PAS..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau dah simpan akal bodoh tu, barulah nampak ada juga cerdiknya sikit. Jadilah....lepas ini teruskan sorok akal bodoh tu, k?

      Padam
    2. Setuju bro.. PAN perlu lawan PAS.. sbb PAN pun akan tolak hudud kalau DAP tolak hudud..

      Padam
    3. Kenapa setakat ini saya tak pernah dgr penafian dari pelbagai pihak bahawa
      "PAN pun akan tolak hudud jika DAP tolak hudud"

      Padam
    4. In Sha Allah, Amanah dan Pkr akan berusaha melaksanakan hudud setelah senua pihak jelas dan sedia untuk menerima hudud. Amanah boleh ganti Pas jika Pas belum sedia.

      Padam
    5. Usaha pas utk melaksanakan hudud memang baik. Cuma Pas belum bersedia sepenuhnya utk menjayakan hukum itu terlaksana. Persediaan Pas hanya setakat merangka bil hudud tetapi keperluan lain spt penyebaran maklumat, usaha pemahaman dll masih pd tahap kosong. Persediaan ini belum pun sampai 5% drp sepatutnya. Banyak lagi yg perlu dilakukan oleh Pas.

      Dan kini bila Pas menyendiri dlm arus politik, cita2 pas dan harapan kita kpd hudud semakin menipis. Mungkin kita perlu bergantung pd Amanah setelah kebergantungan kita kpd Pas kelihatan gagal bila mana Pas semakin jinak dengan Umno BN.

      Padam
    6. Bunyi MACAM betul jer.. tapi bagaimana nak yakinkan jika hanya di kedai kopi.. sila bagi alasan atau kaedah lain..

      Padam
    7. SAYA SANGAT BERSYUKUR ATAS REJEKI YANG DIBERIKAN KEPADA SAYA DAN INI TIDAK PERNAH TERBAYANKAN OLEH SAYA KALAU SAYA BISA SEPERTI INI,INI SEMUA BERKAT BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA YANG TELAH MEMBANTU SAYA MELALUI NOMOR TOGEL DAN DANA GHAIB,KINI SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA BAHKAN SAYA JUGA SUDAH BISA MEMBANGUN HOTEL BERBINTANG DI DAERAH SOLO DAN INI SEMUA ATAS BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA,SAYA TIDAK AKAN PERNAH MELUPAKA JASA BELIAU DAN BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU OLEH RAWA GUMPALA MASALAH NOMOR ATAU DANA GHAIB SILAHKAN HUBUNGI SAJA BELIAU DI 085 316 106 111 SEKALI LAGI TERIMAKASIH YAA MBAH DAN PERLU ANDA KETAHUI KALAU MBAH RAWA GUMPALA HANYA MEMBANTU ORANG YANG BENAR-BANAR SERIUS,SAYA ATAS NAMA PAK JUNAIDI DARI SOLO DAN INI BENAR-BENAR KISAH NYATA DARI SAYA.BAGI YANG PUNYA RUM TERIMAKASIH ATAS TUMPANGANNYA.. BUKA DANA GHAIB MBAH RAWA GUNPALA

      Padam
  3. wang ro$li,

    berhentilah memfitnah dgn isu hudud kamu tu. masa hadi ditganu, sultan dah perkenan hudud, tp hadi tak laksana. kenapa?

    dikelantan TGNA dah ada ruu syariah tp tidak dpt dilaksanakan krn ugutan dr Mahathir.

    knp hudud hadi (ruu pindaan ekjs yg tak ada satu hudud pun ddlmnya) tak difailkan disidang parlimen skrg?

    sudahkah ahmad yakob bersedia tinggalkan kerusi mb Kelantan krn pernah janji nak letak jwtn kalau hudud gagal dilaksanakan?

    berhentilah mengumpul dosa atas perkara yg tak akan berlaku. mufti mesir pernah berkata dah 1000 tahun mesir tak laksana hudud sbb tak cukup syarat. salah satu syarat ialah saksi yg adil.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Daripada kesah2 di zaman Rasulullah SAW, memang terbuktilah wujudnya hukuman hudud di zaman Baginda serta para Khalifah selepas Baginda. Cumanya samada hukuman hudud itu benar2 dilaksanakan, ataupun ditangguhkan jika belum memenuhi syarat2 sah utk dilaksanakan.

      Kesah di atas sebenarnya memang selari dgn kenyataan TGHH sebelum ini bhw perlaksanaan hukuman hudud x boleh dilakukan selagi x cukup syarat (spt yg disebut oleh beliau dlm salah satu video yg pernah menjadi viral).

      Masalahnya di negara kita, jgnkan nak dilaksanakan hudud, undang2 hudud itu sendiripun belum diwujudkan terutama di peringkat persekutuan. Spt yg kita sedia maklum di peringkat negeri kelantan dan terengganu, sudahpun termaktub undang2 hudud tersebut. Tapi utk boleh dilaksanakan, perlulah ianya terlebih dahulu selari dgn perlembagaan persekutuan. Utk mencapai matlamat perlaksanaannya, perlembagaan persekutuan perlu diubah melalui undian dua pertiga majoriti atau lebih di parlimen agar selari dgn undang2 jenayah syariah yg telah termaktub di peringkat negeri. Ini ramai yg sudah sedia maklum.

      Bagaimanapun, kita haruslah terima hakikat bhw inilah yg sdg diusahakn oleh PAS skrg iaitu ke arah mewujudkan hukuman hudud sepenuhnya di negeri yg rakyatnya mahukan hudud dilaksanakan terutama di negeri kelantan. Ianya dimulakan dgn penyediaan undang2 hudud secara beransur2 iaitu bermula dgn RUU kecil jenayah syariah di peringkat persekutuan sehinggalah akhirnya (marilah sama2 kita berdoa agar dipermudahkan jua) termaktublah hudud itu menjadi undang2 persekutuan yg sah. Bila dah termaktub nanti, barulah ianya selari dgn peringkat negeri, maka bolehlah pula dilaksanakan di peringkat negeri2 yg mahukan hudud. Di negeri yg x mahu hudud spt di pulau pinang sbg contoh, x perlulah bertindak apa2 selain memerhatikan shj.

      Mengenai perlaksanaan sebenarnya nanti, terpulanglah kpd kebijaksanaan pemerintah negeri samada cukup syarat2nya atau tidak.

      Sbg satu contoh mudah, jika kita nak ke suatu destinasi yg amat jauh, mana mungkin kita boleh sampai ke destinasi berkenaan jika tanpa wujudnya kenderaan. Tapi jika kita sudah ada kenderaan barulah boleh kita pandu ke mana2 shj samada terus ke destinasi atau kita boleh shj berhenti di tgh jalan, malah boleh shj kita berpatah balik.

      Pokoknya, bila kenderaan terlebih dahulu sudah wujud, terpulang pada kita arah mana pun kita nak tuju.

      Begitu juga spt perkara hudud yg dibincangkan di atas, jika kita nak menjatuhkan hukuman hudud kpd pesalah merompak, zina dan sebagainya, mana mungkin kita boleh laksanakan jika tanpa wujudnya undang2 hudud itu sendiri. Tapi jika kita sudah ada undang2 hudud, barulah boleh kita laksanakan hukuman ataupun sebaliknya bergantung pd syarat2 tertentu samada boleh utk dilaksanakan ataupun sebaliknya.

      Pokoknya, bila undang2 hudud terlebih dahulu sudah wujud, terpulang pada kita cara manapun kita nak laksanakan asalkan segala syarat sudah dipenuhi.

      Sekian.. Wallahua'lam ..

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. 1. Kenapa hantar bil tapi ketika hendak dibincang sipembawa bil tidak hadir? Ada perkara lainkah yg lebih ptg drp hudud?

      2. Mahadir tu siapa? Umno bukan? Sama spt umno sekarang kan? Jadi bolehkan bekerjasama dgn umno yg menolak hudud?

      3. Sebagai umat Islam, tak ada rasanya mereka menolak hudud klu mereka 100% faham. Malangnya usaha utk memahamkan mereka tidak dibuat oleh Pas sebaliknya Pas lebih mengutamakan politik, berebut jawatan dan perkara lain yg remeh temeh.

      4. Lihat sendiri pd akhlak pemimpin Pas. Suka uturn, fitnah, makian, cercaan, mungkir janji dll. Sikap ini memberi gambaran negatif kpd org ramai bagaimana pemimpin spt ini boleh melaksanakan hudud dgn adil? Fikirkan. Kadang3 org tolak sbb akhlak org tersebut dan bukan pd hukum yg memang sudah ada itu.

      5. Malaysia ni dah lama ikut undang2 kafir. Selalunya org2 atas yg untung dgn adanya undang2 kafir itu. Untuk ubah kpd hudud, usaha pemahaman perlu dibuat bukan setakat 100% tetapi mungkin 100000%. Adakah Pas sudah melaksanakannya?

      Jadi, jgn tudiing jari pd org lain jika kegagalan pelaksanaan hudud itu sebenarnya disebabkan oleh kelemahan kita sendiri....

      Padam
    4. Kalau dlm mesyuarat presiden PR pun ko selalu ponteng, mcm mna ko nak menjayakan undang2 hudud di malaysia neh?

      Boleh percaya ker kpd org yg suka ponteng mesyuarat ni?

      Padam
    5. Mungkin ada hikmahnya hukum hudud ni belum terlaksana di kelantan. Jika tidak sudah tentu tangan datuk2 yg curi balak tu telah dipotong.

      Padam
    6. Kalau masalah mangsa banjir pun belum dpt diselesaikan, masalah kemiskinan tak turun2,... mcm mana nak buat hudud?

      Padam
    7. Masa pemilihan pas yg lepas, byk TIPU HELAH DAN CERCAAN telah digunakan utk ahli yg berbeza pendapat. Taktik kotor ini mungkin akan digunakan oleh pas semasa melaksanakan hudud kepada orang yg berbeza pendapat dgn mereka. Elok tangguhkan dululah hingga kajian menyeluruh dibuat oleh SEMUA PIHAK.

      Padam
    8. Adakah org SPt YB TEMERLOH boleh kita harapkan utk melaksanakan hudud dgn berkesan dan adil?

      Padam
    9. Tanpa Nama31 Oktober 2015 3:05 PTG
      Kalau dlm mesyuarat presiden PR pun ko selalu ponteng, mcm mna ko nak menjayakan undang2 hudud di malaysia neh?
      DAH DIJAWAB DI ATAS..

      Boleh percaya ker kpd org yg suka ponteng mesyuarat ni?
      TGHH PERNAH UZUR DAN MPs LAIN JUA PERNAH X HADIR.. INI PERKARA BIASA JIKA ADA HAL2 LAIN YG X DAPAT DIELAKKAN.. MALAH TUDUHAN TGHH PD LGE YG LEBIH BYK X HADIR MESYUARAT PAKATAN MASIH X DIJAWAB OLEH LGE SEHINGGA HARI INI..

      Tanpa Nama31 Oktober 2015 3:08 PTG
      Mungkin ada hikmahnya hukum hudud ni belum terlaksana di kelantan. Jika tidak sudah tentu tangan datuk2 yg curi balak tu telah dipotong.
      INI LAGI SATU TUDUHAN LIAR.. KITA TUNGGU SPRM BUAT SIASATAN..

      Tanpa Nama31 Oktober 2015 3:11 PTG
      Kalau masalah mangsa banjir pun belum dpt diselesaikan, masalah kemiskinan tak turun2,... mcm mana nak buat hudud?
      INI SUDAH DIJAWAB DI ATAS IAITU KITA NAK PASTIKAN UNDANG2 HUDUD TERMAKTUB TERLEBIH DAHULU BARU MELAKSANAKAN JIKA CUKUP SYARAT..

      Tanpa Nama31 Oktober 2015 3:17 PTG
      Masa pemilihan pas yg lepas, byk TIPU HELAH DAN CERCAAN telah digunakan utk ahli yg berbeza pendapat. Taktik kotor ini mungkin akan digunakan oleh pas semasa melaksanakan hudud kepada orang yg berbeza pendapat dgn mereka. Elok tangguhkan dululah hingga kajian menyeluruh dibuat oleh SEMUA PIHAK.
      TUAN MUNI ASMAWI PERNAH KELUAR KENYATAAN PENGGUNAAN CHAI TIDAK SALAH DARI SEGI KEMPEN WPUN KINI BELIAU TELAH SERTAI PAN.. JADI X TIMBUL TAKTIK KOTOR..

      Tanpa Nama31 Oktober 2015 3:20 PTG
      Adakah org SPt YB TEMERLOH boleh kita harapkan utk melaksanakan hudud dgn berkesan dan adil?
      SECARA PERIBADI SAYA LEBIH YAKIN KPD BELIAU DARIPADA RAFIZI ATAU TONY PHUA UTK LAKSANAKAN HUDUD..

      Padam
  4. 2:59 PTG
    1. Kenapa hantar bil tapi ketika hendak dibincang sipembawa bil tidak hadir? Ada perkara lainkah yg lebih ptg drp hudud?
    SPEAKER TELAH MAKLUMKAN LEBIH AWAL KPD TGHH YANG BIL TERSEBUT TAK SEMPAT DIBENTANGKAN PADA SESI KALI INI..

    2. Mahadir tu siapa? Umno bukan? Sama spt umno sekarang kan? Jadi bolehkan bekerjasama dgn umno yg menolak hudud?
    PAN YG MENUDUH PAS HENDAK BEKERJASAMA DGN UMNO KERANA KECEWA KERANA WPUN SETELAH PAN DITUBUHKAN, MASIH LAGI X BERLAKU KERJASAMA TERSEBUT..

    3. Sebagai umat Islam, tak ada rasanya mereka menolak hudud klu mereka 100% faham. Malangnya usaha utk memahamkan mereka tidak dibuat oleh Pas sebaliknya Pas lebih mengutamakan politik, berebut jawatan dan perkara lain yg remeh temeh.
    JGN MENAFIKAN PENERANGAN TTG HUDUD LEBIH BYK DIBUAT OLEH PAS BERBANDING PIHAK2 LAIN SAMADA KERAJAAN ATAUPUN PEMBANGKANG.. DAN SIAPA YG BEREBUT JAWATAN LALU TEWAS HINGGA TUBUH PARTI LAIN..

    4. Lihat sendiri pd akhlak pemimpin Pas. Suka uturn, fitnah, makian, cercaan, mungkir janji dll. Sikap ini memberi gambaran negatif kpd org ramai bagaimana pemimpin spt ini boleh melaksanakan hudud dgn adil? Fikirkan. Kadang3 org tolak sbb akhlak org tersebut dan bukan pd hukum yg memang sudah ada itu.
    PRESIDEN HANYA MEMBATALKAN SEGALA KEPUTUSAN AWAL YG BOLEH MERUGIKAN ISLAM.. ISLAM LAGI PENTING DARI KEPENTINGAN YG LAIN.. SBG CONTOH, MEMILIH PEMIMPIN WANITA YG X DIPERSETUJUI OLEH SULTAN SELANGOR SBG PEMIMPIN UTAMA NEGERI..

    5. Malaysia ni dah lama ikut undang2 kafir. Selalunya org2 atas yg untung dgn adanya undang2 kafir itu. Untuk ubah kpd hudud, usaha pemahaman perlu dibuat bukan setakat 100% tetapi mungkin 100000%. Adakah Pas sudah melaksanakannya?
    PAS TELAH MELAKUKAN USAHA2 PENERANGAN MENGENAI HUDUD DARI MASA KE SEMASA DAN BERJALAN HINGGA KINI.. INI MUNGKIN X DISEDARI OLEH ORG2 DI LUAR PAS..

    Jadi, jgn tudiing jari pd org lain jika kegagalan pelaksanaan hudud itu sebenarnya disebabkan oleh kelemahan kita sendiri....
    KAMI X MENAFIKAN KELEMAHAN SENDIRI TAPI TETAP BERSAMA TGHH UTK BANGKIT KEMBALI DALAM MEMPERJUANGKAN HUDUD.. BUKANNYA MENOLAK HUDUD BILA DAP MENOLAK HUDUD..

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. ramah2 bkn marah21 November 2015 12:10 PG

    kenapa dok sibuk nak menghukum..kenapa tak sibuk nak cari jalan supaya kesalahan tu tak dibuat?Dok sibuk nak potong tangan pencuri tu kenapa?Adalah lebih baik baiki sosio ekonomi dulu agar kecurian tu tak terjadi.Ekonomi tu bukan sebahagian dr hukum islam ke?Nak hukum penzina sdgnkan suasana sosial masyarakat lebih kearah berlakunya perkara tersebut.Baiki yg ni dululah bro...Allah itu maha adil dan bijaksana.Macamlah islam ni hanya huku hudud saja ,banyak lagi hukum dlm islam yg belum terlaksana.HUDUD ni sebenarnya senjata digunakan puak TGHH untuk melenyapkan puak TGNA iaitu puak yg menubuh parti amanah sekarang dan juga utk memutuskan hubungan dgn DAP wsebab TGHH pun dah kata masa lepas pilihanraya dulu ygmana buat yg lainh dulu baru buat hudud.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Izinkan aku tergelak dulu.. kih kih kih.. Arwah TGNA mana ada ajar orang langgar sumpah baiah dan langgar harta wakaf.. pastinya jg TGNA x ajar org agar tolak hudud kalau DAP tolak hudud!

      Kembali pada persoalan yg kau unjurkan di atas, sila baca tulisan di bawah.. kalau x faham jugak, jgn risau aku tetap maafkan kau..

      Daripada kesah2 di zaman Rasulullah SAW, memang terbuktilah wujudnya hukuman hudud di zaman Baginda serta para Khalifah selepas Baginda. Cumanya samada hukuman hudud itu benar2 dilaksanakan, ataupun ditangguhkan jika belum memenuhi syarat2 sah utk dilaksanakan.

      Kesah di atas sebenarnya memang selari dgn kenyataan TGHH sebelum ini bhw perlaksanaan hukuman hudud x boleh dilakukan selagi x cukup syarat (spt yg disebut oleh beliau dlm salah satu video yg pernah menjadi viral).

      Masalahnya di negara kita, jgnkan nak dilaksanakan hudud, undang2 hudud itu sendiripun belum diwujudkan terutama di peringkat persekutuan. Spt yg kita sedia maklum di peringkat negeri kelantan dan terengganu, sudahpun termaktub undang2 hudud tersebut. Tapi utk boleh dilaksanakan, perlulah ianya terlebih dahulu selari dgn perlembagaan persekutuan. Utk mencapai matlamat perlaksanaannya, perlembagaan persekutuan perlu diubah melalui undian dua pertiga majoriti atau lebih di parlimen agar selari dgn undang2 jenayah syariah yg telah termaktub di peringkat negeri. Ini ramai yg sudah sedia maklum.

      Bagaimanapun, kita haruslah terima hakikat bhw inilah yg sdg diusahakn oleh PAS skrg iaitu ke arah mewujudkan hukuman hudud sepenuhnya di negeri yg rakyatnya mahukan hudud dilaksanakan terutama di negeri kelantan. Ianya dimulakan dgn penyediaan undang2 hudud secara beransur2 iaitu bermula dgn RUU kecil jenayah syariah di peringkat persekutuan sehinggalah akhirnya (marilah sama2 kita berdoa agar dipermudahkan jua) termaktublah hudud itu menjadi undang2 persekutuan yg sah. Bila dah termaktub nanti, barulah ianya selari dgn peringkat negeri, maka bolehlah pula dilaksanakan di peringkat negeri2 yg mahukan hudud. Di negeri yg x mahu hudud spt di pulau pinang sbg contoh, x perlulah bertindak apa2 selain memerhatikan shj.

      Mengenai perlaksanaan sebenarnya nanti, terpulanglah kpd kebijaksanaan pemerintah negeri samada cukup syarat2nya atau tidak.

      Sbg satu contoh mudah, jika kita nak ke suatu destinasi yg amat jauh, mana mungkin kita boleh sampai ke destinasi berkenaan jika tanpa wujudnya kenderaan. Tapi jika kita sudah ada kenderaan barulah boleh kita pandu ke mana2 shj samada terus ke destinasi atau kita boleh shj berhenti di tgh jalan, malah boleh shj kita berpatah balik.

      Pokoknya, bila kenderaan terlebih dahulu sudah wujud, terpulang pada kita arah mana pun kita nak tuju.

      Begitu juga spt perkara hudud yg dibincangkan di atas, jika kita nak menjatuhkan hukuman hudud kpd pesalah merompak, zina dan sebagainya, mana mungkin kita boleh laksanakan jika tanpa wujudnya undang2 hudud itu sendiri. Tapi jika kita sudah ada undang2 hudud, barulah boleh kita laksanakan hukuman ataupun sebaliknya bergantung pd syarat2 tertentu samada boleh utk dilaksanakan ataupun sebaliknya.

      Pokoknya, bila undang2 hudud terlebih dahulu sudah wujud, terpulang pada kita cara manapun kita nak laksanakan asalkan segala syarat sudah dipenuhi.

      Sekian.. Wallahua'lam ..

      Padam
    2. Dan satu lagi aku nak tambah.. perjuangan utk hudud x bermakna perjuangan atas urusan2 rakyat yg lain tergendala ok...

      Padam
    3. mangsa banjir tu selesaikan dulu baru laksanakan hudud.

      sapu balak tu hapuskan dulu masuk jel. lepas tu baru laksanakan hudud.

      kadar kemiskinan kelantan yg tinggi tu hapuskan dulu. Semua dah ok baru laksanakan hudud.

      tunjuk sikap adil tu dulu pada semua orang. kalau pemimpin dah adil pada SEMUA anak buah, barulah laksanakan hudud.

      BETOL KER MB NAK LETAK JAWATAN KALU HUDUD TAK BUAT KAT KELANTAN TAHUN NI?
      JANGAN JADI MUNAFIQ YEK..

      Padam
    4. Dah berjela2 aku tulis kau masih x mampu utk paham2 lagi rupanya.. takpe aku maafkan kau.. tapi kalau kau belum baca aku x maafkan.. heheheh.. sebabnya komen kau kat atas tu macam x mampu memahami isu yg aku dah jelaskan.. mujurlah kau x de dlm PAS.. dalam PAN mungkin..

      Padam
  7. din..artikal lu paling best takat ni….nanti dap dah ada kuasa atas orang melayu…bolah lah cina dap tidur sebelah bini lu…tak salah kan..tidur sebelah jer...

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini