RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 22 Mei 2009

UMNO SEMAKIN TERTEKAN KINI

Terlebih dahulu marilah kita sama-sama sedekahkan bacaan Alfatihah kepada Allahyarham Ismail Yaacob Adun Manik Urai, Kelantan yang telah kembali ke Rahmatullah awal pagi tadi. Beliau yang sejak kebelakangan ini sering dikatakan uzur, namun Allahyarham tetap berusaha sedaya upaya melaksanakan amanahnya selaku Wakil Rakyat untuk berbakti kepada masyarakat di kawasannya. Bukan mudah untuk mencari tokoh seperti beliau yang memikul bakti dan amanah rakyat sehingga ke penghujung nyawa. Kita mendoakan agar beliau ditempatkan di sisi Allah bersama para syuhada' dan Ambia'.

Sudah tentu pemergiannya diratapi oleh rakyat khususnya di kawasan Manik Urai, apatah lagi kesedihan yang dialami oleh kaum keluarga beliau. Di sebalik kesedihan itu, terdapat seorang manusia yang begitu `menggeletar' apabila menerima berita mana-mana Adun dari PR yang meninggal mahupun meletakkan jawatan. Manusia ini yang memainkan peranan penting di dalam mewujudkan kerosakan parah demokrasi di Perak sekarang mulai menerima hukuman dari tindak tanduknya. Peristiwa di Permatang Pauh, K. Terengganu, Bukit Gantang dan Bukit Selambau benar-benar membuat beliau hilang punca dan hilang arah sehinggakan mulai hilang pertimbangan. Pilihanraya Kecil Dun Penanti sedia menanti untuk menambahkan lagi derita pemimpin ini. Mungkin, bayangan roh Altantuya tidak begitu menakutkan beliau daripada ketakutan yang dialami apabila berhadapan dengan pilihanraya.

Kali ini Umno terpaksa menyertai pilihanraya kecil Dun Manik Urai yang bakal diadakan tidak beberapa lama lagi. Jika di Dun Penanti, alasan diberi adalah pilihanraya tersebut merupakan mainan politik PKR, tetapi kini apa pula alasan Umno? Sudah tentu mahu atau tidak, takut atau berani, Umno terpaksa meletakkan calonnya untuk membuktikan bahawa Umno masih releven dan bertambah kuat di bawah Najib. Keputusan di dalam Pilihanraya Umum Ke 12 yang lalu adalah seperti berikut:

a. Jumlah Pengundi - 12, 292 b. Melayu (99.25%), Cina (0.44%) , India (0.26%) dan Lain-Lain (0.02%)
b. Ismail Yaacob (PAS) - 5, 746 undi.
c. Muhamed Zulkifli Omar (Bn) - 4, 394 undi.
d. Majoriti - 1, 352

Setiap kali pilihanraya kecil diadakan, PR sentiasa mengalu-alukan Umno/Bn untuk sama-sama merealiasikan proses demokrasi. Bukan tujuan PR untuk menunjukkan kekuatan jauh sekali untuk bersikap ego, tetapi semata-mata untuk memberi peluang kepada rakyat memilih samada mereka masih percayakan Umno/Bn atau pun mulai yakin dengan PR. Jika selama ini Umno mendabik dada mengaku kononnya parti mereka itu masih releven malah bertambah gagah dan hebat di bawah Najib, PR ingin melihat realitinya. Keinginan PR itu tidak tercapai di Penanti kerana Umno mungkin belum bersedia untuk berpencak di bumi Permatang Pauh. Mungkin nama Permatang Pauh cukup bererti dan meninggalkan kesan yang mendalam ke dalam jiwa Najib dan Umno.

Negara kita ketika ini nampaknya terlalu gawat dengan situasi politik seperti juga kegawatan ekonomi yang melanda. Kegawatan politik di Perak adalah punca segala-galanya dan Najib tahu siapa yang menjadi dalang semuanya ini. Rakyat di Perak juga tahu siapakah yang menjadi pengkhianat mereka selama ini. Apakah keputusan di Mahkamah petang ini nanti yang menentukan siapa MB Perak yang sah akan mempengaruhi undi di dalam Pilihanraya Kecil di Dun Penanti dan juga di dun Manik Urai nanti? Apa yang pasti, tekanan buat Umno semakin hebat.

WFAUZDIN NS
wfauzdin.blogspot.com




Tiada ulasan:

Catat Ulasan