TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

ADAKAH WAJAR DITERUSKAN RUNDINGAN DENGAN PAS ?

Khamis, 14 Jun 2012

KAUM CINA TIDAK MINAT "PANDA CINCIN ATAU BEG", MEREKA LEBIH MINAT "LEMBU KONDO"

Oleh:  WFAUZDIN NS

"AH JIB GOR' di dalam usaha mendekati pengundi-pengundi Cina negara ini sanggup dipersendakan oleh kaum itu apabila beliau membawa tajuk apakah gelaran terbaik untuk diberikan kepada seekor Panda dari Kerajaan China yang dipinjamkan kepada Kerajaan Malaysia.  Hajatnya tentulah untuk mengambil hati masyarakat Cina di negara ini kononnya Kerajaan Malaysia mempunyai hubungan istimewa dengan Kerajaan China.  Buktinya dapat meminjam seekor Panda.

Di dalam laman FaceBooknya berbahasa Cina, Najib yang menggelar dirinya `Ah Jib Gor" (Abang Najib, abang?  wakakakaa..) menyebut " kedua-dua ekor binatang itu mewakili hubungan baik dengan republik itu.  "Spesis panda sudah hampir pupus, namun China bersetuju meminjamkannya kepada kita. Ini membuktikan China percayakan kita, kata Ah Jib Gor (Malaysiakini).

Ah Jib Gor dan Panda bernama "cincin", "Beg" dan "Scoorpene"


Di China, Panda adalah satu binatang yang amat dihargai dan binatang cantik tersebut sekarang ini semakin pupus. Walaupun masyarakat Cina di negara ini sentiasa terkenang akan negara asal usul keturunan mereka, namun setelah menjadi sebahagian dari warganegara Malaysia, kaum Cina di negara ini lebih peka dan prihatin dengan negara tumpah darah mereka sendiri iaitu Malaysia.  Bawalah beberapa ribu ekor Panda sekali pun, kaum Cina tetap mahu Malaysia berubah menjadi sebuah negara yang bebas rasuah dan adil.  


Kisah lembu kondo lebih menarik perhatian kaum Cina....

Walaupun Panda amat berharga dan terkenal di Negara China, namun bagi masyarakat Cina di negara ini mereka lebih tertarik dengan cerita lembu kondo.  Lembu kondo keluarga Kak Ijat lebih dekat dihati mereka daripada Panda yang suci bersih itu.  Lembu kondo tidak sesuci sebersih Panda kerana lembu kondo ini hasil dari penyelewengan satu keluarga.  Itu yang membuatkan kaum Cina di negara ini lebih tertarik dengan lembu kondo daripada Panda China.

Paling melucukan dan kadangkala menggamit simpati kita apabila Ah Jib Gor cuba menguji kebijaksanaan kaum Cina apabila mahu mereka memberikan nama kepada Panda yang diberi pinjam sementara itu.  Apakah gelaran yang dicadangkan oleh kaum-kaum Cina ini kepada Najib?  Gelaran itu amat menusuk kalbu Najib dan Rosmah, iaitu mereka senang jika Panda tersebut diberi gelaran "Cincin", "Beg tangan", "Scorpene", "Rara dan Suah-Suah" (Rasuah).  Itu lah bahananya jika sudah dibenci rakyat, semuanya akan dipersendakan.

Andainya aku di tempat Ah Jib Gor, hari ini juga aku akan tutup akaun FaceBook aku dan aku akan cari keluarga Kak Ijat untuk diambil tindakan kerana keluarga itulah yang telah memalukan aku.  Adakah Ah Jib Gor tahu malu?/wfauzdin.blogspot.com

11 ulasan:

  1. dengan skandal komisyen kapal selam scorpene,altantuya,pkfz,kezaliman pada peserta bersih 3.0,bakal menantu kelentong,ceramah pr diganggu gengster dan berbagai macam maknenek punya ghaplah manalah najibur nak taruh muka jika ada pun muka ! melainkan pecacai-pecacai songkok tinggi akal lembu tolong lindungi muka dia ! ABU jawapan untuk kesejahteraan Malaysia !

    BalasPadam
  2. panda2 bernama ....

    Sirul dan Azilah

    sebab panda2 tu bukan tau apa2 pun..

    sama mcm 2 org gangster yg bunuh org tanpa sebab

    BalasPadam
  3. idea nak bela panda kat negara tropika ni memang x munasabah.Panda sangat x sesuai hidup kat Malaysia (walaupun dipinjamkan sekejap). Panda makan sejenis buluh yang terdapat di China,mana nak cari buluh2 tu, nak import dari China?kos?maintenance?healthcare?heat stress? kalau mati kat sini macamana? siapa yang akan bertanggungjawab? x minta pandangan WWF,MNS atau MVSA dulu ker sebelum buat keputusan? Kepupusan haiwan liar adalah berpunca dari kejahilan manusia itu sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. korang nak halang...halanglah wahai pendengki...

      kita buruk sangka dgn cina salahh
      kita nak berbaik2 dgn cina salah'...

      kalau dengki sangat pergi tembak jelah panda tu atau campak bawah bangunan.. punyala dengki..

      Padam
    2. setuju sangat Najib nak bela panda dari china tu...nampak molek sangat kalau diberi nama panda tersebut dgn nama BIG MAMA & ALTANTUNYA..kedua2nya ada memori pada rakyat Malaysia..

      Padam
    3. haa gempak..lepas pru13 dua2 ekoq panda BIGMAMA and ANTUTUYA KITA BAKAQ DLM PENJARA..MENGHABIHKAN HARTA RAKYAT ..KITA LETAK DUIT 24 juta dlm jail..bakaq semua..tak takut neraka org2 umgok ni..

      Padam
  4. momentum pakatan kini terus memuncak..rakyat2 cina semua nak pangkah dap...sebab depa nampak.. menang je dap...

    pas la jadi ketua ...horrey...

    pas xkan zalim pd umat nak bg dap jd ketua...

    penang tu smentara tunggu la..masanya..pengaruh dap dikurangkan ... xkan nak biar penang bawak rakyat CHINA...mcm LKY buat kat singpore..

    sosilawatie buleh juai 3x ganda harga pada singapore.. xpa kita tunggu la duit2 dari pusat... kita beli semua balik...semoga melayu pakatan pertama akan jadi KM PENANG ...ALLAHUAKBAR

    gerakan boleh mampus..

    BalasPadam
  5. Kedai 1Malaysia jual susu basi..untuk rakyat Malaysia. Panda China nak bela, makanan impot dari negara China.

    Memang patutlah senoir umno kata najib ni bangang tak dak hari..
    Apa nak buat geng songkok tinggi lagi suka, Presiden Bangang..jilat baek punya, projek sure banyak dapat...wakaka UMNO dah nak mampos!
    PRU13 kasi undi sama Pakatan rakyat..apa ada masalah dengan DAP!!!

    BalasPadam
  6. ka ka ka..kita bg je susu basi 1melaysia njib tu kat panda tu...bagi mampuih dua dua ekoq panda abng najib tu..bangang punya najib panda..sedap jugak ''najib panda'' ka ka ka..

    BalasPadam
    Balasan
    1. susu basi konpom panda reject!!
      susu BIG MAMAK..konpom montek panda tu..
      lepas ni..najib bole bawa semua panda china bela kat malaysia...susu BIG MAMA kan ada..
      tercatit lagi satu kebanggan UMNO, Malaysia pusat menghasil susu "BIG MAMA" KHAS PADA PENTERNAK panda!!
      UMNO mangkin nak mampos!!lagi terserlah kebangangan yg selama ini jadi kebangaan puak songkok tinggi...kah..kah!!!!

      Padam
    2. ko ni dah lain ni..cam lucah je..

      Padam

Terdapat ralat dalam alat ini