TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

ADAKAH WAJAR DITERUSKAN RUNDINGAN DENGAN PAS ?

Isnin, 18 Jun 2012

RAJA MANA YANG BERTUAH DAN RAJA MANA YANG MALANG?

Oleh:  WFAUZDIN NS

OLEH kerana Tunku Mahkota Johor telah menimbulkan isu 'Mengapa Orang Melayu Sahaja Yang Suka Menjatuhkan Raja" di dalam Twitter beliau seperti yang dipetik oleh Malaysiakini di SINI, maka terpanggil untuk saya mengulas isu berkenaan.  

Hakikatnya orang-orang Melayu terlalu sensitif dengan Raja mereka.  Ada rakyat yang benar-benar mahu melihat institusi Raja benar-benar berperanan sebagai pelindung kepada ugama, bangsa dan negara.  Rakyat jenis ini kebanyakannya terdiri dari semua kaum, tidak kira Melayu atau bukan Melayu.  Tetapi, ada juga rakyat yang mahu `menumpang' nama Raja-Raja untuk kepentingan diri mereka atau kumpulan mereka sahaja, terutama apabila mereka terdesak atau tertekan.  Golongan ini hanya kembali kepada Raja setelah mereka merasa lemah, tetapi sewaktu mereka gagah mereka ketepikan Raja-Raja bahkan mereka menghina Raja-Raja sesuka hati.  Bukti dan fakta adalah jelas jika kita imbau kembali terutamanya pada tahun 1993.  Saya telah menulis fakta-fakta dan bukti ini di dalam penulisan saya sebelum ini.



Persoalan mengapa kaum-kaum lain tidak sehebat kaum Melayu yang saya maksudkan kaum Melayu tertentu pada tahun 1993 itu di dalam mempersendakan Raja-Raja?  Sebenarnya kaum-kaum lain akur bahawa isu Raja amat sensitif buat mereka sentuh kerana institusi Raja ada sejarahnya kepada kaum Melayu dan negara ini.  Tidak menyentuh isu Raja bukan bermakna semua tindakan Raja-Raja dipersetujui oleh kaum-kaum bukan Melayu.  Siapa boleh nafikan bahawa tidak semua Raja bertindak dengan betul.

Memang kita bertuah kerana mempunyai Raja dan Raja juga bertuah kerana memiliki rakyat yang seharusnya dipayungi oleh Raja.  Tetapi seandainya negeri atau negara tiada Raja, ianya tidak bererti akan punah ranah atau hancurlah bangsa di negeri atau negara itu.   Mari rujuk Melaka, sebuah negeri yang dahulunya mempunyai Raja tetapi kini Melaka tiada Raja atau Sultan.  Adakah hilang bangsa Melayu atau Islam di Melaka?  Rakyat Melaka berbangsa Melayu kini masih berbahasa Melayu dan berugama Islam dan berapa orang Melayu di Melaka yang berkahwin dengan keturunan penjajah Portugis akibat tiadanya Raja di Melaka sejak tahun 1511?



Mana-mana negeri yang masih memiliki Raja, rakyatnya haruslah menyanjung institusi Raja dan mempertahankannya.  Menyayangi Raja bukan bererti membodek Raja.  Sayang kepada Raja mestilah peka kepada Raja, yang baik rakyat wajib sanjung tetapi sebagai manusia Raja juga kadangkala khilaf, maka rakyat yang sayang kepada Raja mestilah menegur.  Raja yang baik adalah Raja yang boleh menerima teguran rakyat.

Sekiranya Tunku Mahkota Johor merasa pelik mengapa orang-orang Melayu suka menjatuhkan Raja, sejarah tahun 1993 ada jawapannya.  Tun Mahathir juga ada jawapannya.  Tahun 2008, di Terengganu persoalan Tunku Mahkota Johor ini tentu boleh dijawab oleh puak-puak Idris Jusoh waktu itu.  Memang benar, di hadapan Istana Terengganu waktu itu bukan kaum Cina yang memasang pemidang menggelar Raja bahkan Yang DiPertuan Agung dengan satu gelaran yang amat buruk.  

Amat malang sekali jika ada lagi kaum Melayu yang bercita-cita untuk menjatuhkan Raja atau memalukan Raja-Raja seperti di tahun 1993 itu.  Tetapi, amat bertuah sekali jika ada seorang rakyat dari bangsa Melayu yang berani menegur Raja kerana cintakan Raja nya. Bertuahlah mana-mana Raja yang ada disekelilingnya rakyat yang boleh menegurnya jika tersalah, dan malang lah mana-mana Raja yang di sekelilingnya hanyalah para pengampu dan pembodek./wfauzdin.blogspot.com

59 ulasan:

  1. Tepat sekali....syabas

    BalasPadam
  2. setuju...menegur bukan beerti menderhaka....

    BalasPadam
  3. Peringatan dengan kesabaran...

    BalasPadam
  4. x nampak langsung tugas sebenar raja....

    BalasPadam
    Balasan
    1. raja buleh tipu dap disaat dap perak mnang majority 18 seat, disaat pas paling minority 5 ketul je..raja ada kuasa pilih pas dari dap..

      sengal dan baral nye otak ko ni...main2 lg politik...negeri melayu hmpir2 tergadai jd penang no2..singpork no3...masih2 kelabu mata lg..

      Jaga raja ibarat jaga diri sndiri..itu pun xsedar2 lg...

      bila lg nk kautim dgn dap 5+18=23..so atleat sorang 12 seat, pas 12 , dap 12... baik sgt dap nak bg seat dia so senang ko jd ketua...korang da penat2 lonjak komunis baik, chimpeng baik ..apa balasan dia.xkan habuk pun tarak

      Padam
    2. ko kalau bodoh jangan bagi tau orang laaa...kah kah kah kah kah kah ...

      Padam
    3. aku tahula ko tu ceredik...

      tp aku xkan izinkan bangsa aku diperbodogkan ! baik yg duduk dlm pr atau bn...k

      Padam
  5. senang crita pilih la pakatan

    TAK PENAH2 KAPIR JD TPM..DGN PAKATAN ANDA AKAN MERASA SIKSANYA

    SEKALI PAS NAK KURANGKAN % alkohol dlm arak.. DAP DGN KUASA YG LEBIH BESAR AKAN MINTA pkr MANA2 pas yg berani tu ditarik kerakyatan skali...buang kat negri China..

    DAP JD TPM ..INGAT SUKA SGT KE PD RAJA2..
    PREDICTING DLM MASA XSAMPAI 10 thn PM BUKAN MELAYU AKN TERREALISASI...

    KPD MELAYU2 pas bangang...jika betul2 syg raja...semua file2 Mahkamah Anuar mesti share dgn pas, kurang2 korang dpt berbuat apa2 (atleast) disaat telur anwar ditarik2 oleh dap ... (dia xtarik terus... dia usap2 dulu..)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sengal mung...singapore sapa bagi, pulau pinang sapa bagi...kang UMNO yang bagi.tak baca sejarah ke!

      Padam
    2. ko ni kalau bodo diam2 jer boleh tak??...lain kali sekolah jangan suka ponteng....dalam perlembagaan malaysia..mana ada sebut PM mesti melayu...kah kah kah kah kah ...

      Padam
    3. bit...

      ha betul la.. ko ni dap ...ko tak dpt tangkap maksud pun apa org bincang...

      kah kah kah..

      yg pahhh tu ..ante paham tak situation ni...

      Padam
  6. Tanpa Nama diatas adalah paling bangang. Dah lah itu tidak ada peler untuk letakkan nama sendiri. Ko ni ler pandai tidak boleh diajar lagi, bodoh seperti lembu. Macam mana DAP boleh perintah sedangkan kerusi Medlayu dalam Parlimen lebih Melayu. Jangan nak tipu Melayu. KO ni mesti balaci gerombolan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. asadi pekak lg bengong18 Jun 2012 8:07 PG

      hoi dap boikot pnabalan mb..bercita2 nk jd mb perak..lu buta2 siang2 oooo

      lg kapal mau pm bukan melayu...lu pekak kaaa

      Padam
  7. bodo punya olang....kat Perak tu, semua dh faham mmg DAP takleh jd MB Perak...samada raja perkenan atau tak, dlm PR semua dah tahu bahawa DAP takleh jadi MB Perak. Sbb tu sebelum jumpa sultan, kita dh letak calon MB Perak dari Melayu Islam. Tak bawa pun calon dari DAP. Dan DAP pun akur, sbb tu DAP sokong penuh Nizar jadi MB Perak. Sampai skrg pun DAP ulangi bahawa jika PR menang di Perak, DAP mahu Nizar jadi MB Perak. Korang dlm Umno je bangang tak abis2.....Penang tu tak pernah pun Melayu jadi KM Penang, siapa punya kerja dulu? Nasib baik skrg DAP jadi KM P.Pinang, baru ok....wlaupun dia Cina tapi Cina Lim Guan Eng lebih bersih dari Cina Koh Tsu Koon....Peliknya di Penang, Gerakan satu kerusi pun tak menang, Umno ada kerusi byk yg menang tapi Gerakan juga jadi Pengerusi Bn kat Penang.....wakakakaaaaa...mana nk letak muka Umno weyyyy.....hahahaaaaa

    BalasPadam
    Balasan
    1. dap da standby wakil mrlayu..pas terpaksa ada wakil cina?...haa berani buat la..dulu janji nk bg seat..apa da jadi ..nak tipu lg

      Padam
    2. .52...lu pkr ka...

      haiya tatak helan..

      dap perak lali penang...lu pekak ka buta ka... lu ni pkr saja...

      org pas tarak tipu punya...kurang2 ada takut tuhan

      itu gerakan serupa dap lepas menang ..depa joint bn...gerakan ceredik..depa tau..bn akan rampas penang semula...


      itu sebab cina byk ceredik....singapork dpt...penang dpt... lu duduk sama krusi dgn dap lu jagalah melayu..kalu ada kuat...

      %undi melayu pakatan sulah jatuh dlm mana2 prk.. peratus cina undi dap maintain.. kalu lu melayu..lu tarak risau ka..sikalang pengundi cina sulah boleh ugut melayu dlm pakatan..''lu barua mesti dgr ckp cina sikalang..hahaha..melayu modoh..''

      kalu dlm elektronik depa call positive feed back ...LAGI LU KUAT SOKONG CINA ...LAGI LU DPT DICONTROL CINA..LAGI LU TAK BOLEH LALI...

      PAS MAU JAGA MELAYU...JUST FORGET IT!!

      Padam
  8. laaaaa selama ni yg perintah penang tu umno ke? Yg bagi singapura kat cina tu PR ke?. Yg bagi genting, bukit tinggi kat cina sapa tu?. Tanah KTMB dpt kat cina singpura tu TGHH ke bagi?. Gua sungguh tak tau selama ini tangan2 ajaib mana yg bermurah hati menyerahkan tanah melayu kepada cina. Setuju tak dgn gua, sesiapa yg mengadaikan maruah Islam dan melayu dlm tindakan2 di atas itu sebagai pengkhianat Agama dan bangsa?.

    BalasPadam
    Balasan
    1. la yg bwk cina dtg tanah melayu umno ke...

      la yg china kontrol ekonomi mana2 negeri mereka migrate umno ke..

      mereka telah digelar Yahudi Asia..
      ko boleh berkawan dgn dia..tp kuasa ko mesti lebih tinggi dari dia..

      tinggi je dia sikit dia akan manipulate jadi dia punya..umno pernah wujud di singapork..pernah kuat..melayu pernah majority di singpork...where r all they gone???

      ada cina masuk islam dah bgtau..ko xkan boleh disiplin kan mereka kecuali dgn kuasa..

      Padam
    2. eik,.ada lagi,.Pulau Batu putih tu,.Anuar bagi ke???? lombong minyak kat laut limbang yg bagi kat Brunai tu,,.sape bagi, mat sabu ke???

      Padam
  9. TEPAT SEKALI TN FAUZDIN,BANYAK GOLONGAN TERUTAMA PARTI SEKUTU APCO YANG BESAR PUNYA MUNAFIK ,HINA RAJA BILA RASA KUAT TAPI MAIN RAJA BILA DAH TERDESAK ! PULAU BT PUTIH LINGKOP TIADA SATU BARUA DI JOHOR PUN BERDEMO ? SAYANG BANYAK LAGI ADA LEMBU BODOH PERKAUMAN MENENTANG PR KONON DAP LAGI BERKUASA ! MANGKUK BETUL OTAK AKAL LEMBU INILAH JADINYA ,BAGI MAKAN NASIK NAK MAKAN RUMPUT ! TERINGAT SATU KISAH DIMANA SATU RAJA ZALIM TAPI KENA PERBODOH DENGAN BERBOGEL KONON ITULAH PAKAIAN TERCANTIK DAN RAKYAT PUN MENGAKU & SOKONG !ABU SAJA PENYELAMAT MALAYSIA !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pas buleh naik..jaga lah bangsa ..jagalah agama'...jagalah raja...Raja akan JAGA KITA..sultan johor buleh pilih (salihudin) PAS WALAUPUN DAP MENANG BYK DAN ADA CALON MELAYU..

      struggle la korang...jgn singgung raja DISAAT2 korang memerlukannya..utk pilih pas disaat akhir...

      Padam
  10. berhujah dgn penyokong totok UBN memang membuang masa dan menaikkan darah..ibaratnya letak lembu depan dia , kalau pemimpin nya cakap itu kambing , maka mereka akan mati (kebanyakannya)dengan percaya bahawa itu kambing..sikap mereka sama saja dan tidak akan berubah dalam apa2 isu pun..tulisan mereka juga sama saja isinya mengarut, mencarut, caci maki, menghasut perkauman, fitnah dan yg sewaktu dgnnya..kita telah terima hakikat bahawa institusi raja sekarang bukan lagi macm zaman kesultanan melaka berkuasa penuh (periksalah perlembagaan) sebab itu Mahathir boleh buat macam2..tetapi MALANGnya tidak ramai penyokong totok ini yang tahu/faham/sedar akibat perbuatan tersebut.. 'hang tuah' masih ramai..sanggup terjun dalam kandang tahi kuda, sanggup bunuh kawan sendri dengan tidak usul periksa, sanggup terima hukuman sedang dia tahu itu semua fitnah...tapi ..ada profesor sejaran kata hang tuah ridak wujud, habis yg kita ceritakan dan banggakan kepahlawananya itu siapa? 'hang buah'?

    BalasPadam
  11. pas u all naik dgn risiko besar..sapa yg xtahu...semeluat2 aku pd nik ajis...nik aziz pun da mula nak kautim krusi bila terpaksa bising ''nak muzajarah dgn umno jugak!!! ''

    korang bertanding 28% krusi...melambang kuasa korang pada pr...xsampai 1/3 pun...

    dap punya ceredik ...satu krusi pkr berjaya dicolek saat akhir..
    keputusan
    dap=12
    pkr=2
    pas=0

    sepatutnya
    dap=11
    pkr=3. !!!
    pas=0

    sedangkan pkr ligat pun dia boleh 'kautim'(bodohkan)..

    inikan ko wahai pas...(aku harap set2 hasssan ali yg masih dlm pas cepat2 sedar sblum terlambat..)

    sbelah kaki aku dlm pas..sebelah lg dlm umno... aku bukan umno k..tp aku tahu sapa itu cina

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gua tau lu punya point is kita Melayu kena hati-2 & lebih tinggi, berkuasa supreme among others tu jam baru kita boleh pegang tu Cina, bangsa lain. TAPI lu silap. Bila masa DAP atau MCA atau Gerakan boleh jadi PM bila Melayu menang kerusi Parlimen lagi banyak? Kalu kita halusi statistik kerusi PRU mana Cina bertanding? Berapa kerusi Parlimen? UMno kalah DAP menang ker? Haha...PAS atau PKR saja selalunya lawan UMno...jafi mesti la PAS atau PKR dapat kerusi tu. PAS Islam Melayu & PKR selalunya letak Melayu. So what? Get the facts right.

      Kita bukan saja nak Melayu pegang kuasa negara yang Umno biasa pegang tu tapi kita nak lihat pemimpin Melayu yang terpilih tu jauh lebih bertakwa, cekap kerja, beramanah, karisma dsb'nya seperti Allah mahu kita jadi khalifah di bumi Dia.

      Mesti mahu bikin apa saja Allah nak secepat, sebaik mungkin supaya kita disanjung oleh semua bangsa, orang selain mulia disisi Allah.

      Lu sesat jangan la nak sesatkan olang lain la, mamat. Lu nak jadi Melayu anti-Cina, lu punya pasal la. Gua rasa, Islam tak ajar anti kaum ni. Yahudi pun kita disarankan tahu sejarah & perangai depa tu memang celaka tapi ada batasnya. Agak-2 la. Setakat berkawan boleh lagi. Sapa pun mau kawan gua ok. Islam ajar tu macam. Ok berhati-2 tapi bukan macam lu prejudis. Asal Cina lu benci. Kita ni perang, lawan bila perlu saja.

      Lu silap bila lu risau hanya sebab takut Melayu seperti nak mampus, dipijak oleh Cina di M'sia ni? LU TAKUT BAYANG-2 sendiri la mamat. Lu nak banding Singapore (S'pork yer a$$) tapi lu sendiri tahu S'pore tak mungkin berkuasa macam hari ni kalu PM Malaya yang Melayu tu dulu tak dayus. UMno pun dayus jugak tak lawan, tak bantah pun kita nak serah bagi saja Singapore kuasa. Salah sapa? Kita semua jugak la. Kita tak berkeras sekat depa pun. Tak perang pun tu jam, kenapa? Takut? Melayu lemah kan? Bermakna Umno lemah, bersalah besar drp dulu lagi.

      Penang pun camtu la... Umno menang byk kerusi pun boleh serah kuasa kat Cina apasal? Nak kawtim pun kena agak-2 la.. Kuasa dah boleh pegang, lepaskan ke orang lain? Bodoh punya Umno & orang yg sokong (perkara tu) !

      Masalahnya pemimpin Melayu sendiri sejak dulu dah la agama dia pun kureng lagi mau kasi jalan kat Cina pegang ekonomi dsb. patutnya bikin ekonomi orang Islam kuat pegang byk benda. Ni tak...orang kerajaan, pemimpin negara pimpinan UMno selalu mudahkan tauke Cina, orang lain sebab nak hidup senang & depa dapat makan byk duit rasuah/sogokan. Sendiri bikin susah la. Tu jenis Melayu yg kita nak? kasi turun la barua tu dulu... Kasi orang Melayu yang nak buat Islam cara hidup. kasi peluang. Baru boleh fight dengan bangsa Cina, fairly enough, maju dunia & akhirat.

      Padam
    2. han...

      figure2 tu juga lmbang apa isu yg pr mainkan.. ia cukup telly undi2 melayu yg merundum setiap prk yg lepas..hingga sudah ada ayat2 keramat....biar kelantan kedah kalah janji dpt putrajaya..(pakatan tahu apa momentum isu yg depa mainkan..)

      figure2 tu memberitahu..pakatan ada chance menang parlemen sekitar 45% maksimum.. dan sdng trkiyal2 nk cr majority mudah sekitar7%..(ada berapa juta dlm tgn?? just joke..)

      16 sep akn berulang..dln keaddaan negeri2 pakatan dpt dirampas semula ..game anwar tidak realistik.. teori yg masih realistik..'Anwar mahu paksa umno selamatkan dia, sbgmana dia ushe paklah to take him back ..zaman2 nak jumpa agong.nak buat pertukaran kerajaan secara aman dulu..(rumus2..nk tolong moral pklah..agong xnak najib jd 'pm' dn mcm2 tu)). sebb target najib bukan smple majorty..tp back to 2/3..

      tak dinafikan game anwar boleh menjadi..tp lebih kecil lebih sulit lg compare jika masuk zaman paklah...now he got towork very hard

      Padam
    3. hanz...lu sendiri ckp mcm dayus...
      sendiri xkuat.. nak ckp org mesti kuat jgn jd dayus.. haaa kan da kena...

      lu tgk bila cinak agresive duduk dlm saf yg sama mcm selangor amcm? ada kuasa buat kputusan yg mrk hormat?? tgk kedah mb kedah ada sdikit berani..itu ada sikit takut2..itu baru trsgt sikit dap...trbyk sket mcm selngor da kecut telur masing...

      dan ingat mrk pun ada otak mcmana nk meramai kn penyokong mrk tiba2. singpork melayulah majorrity disana dulu....skrg apa jd.mcmana tetiba mrk ramai plak.. melayu buleh ckp byk kt sana lg???..

      sedara aku masih ada lg kt sana la..ingat bangsa cina jatuh no2 ceredik selepas yahudi..yahudi buat apa kat palestin??.... tp aku tak tau la apa plan korang lps dpt putrajaya...korang nk kasi hancuk diaorang wallahualam...

      Padam
  12. ingat kah kita sultan mahmud mangkat djulang

    BalasPadam
  13. BUDAKBOY

    Sahabat. Pulau Batu Putih tu ada kisah di sebalik. Middle Rocks je kita dapat sebab kita berani demo, berani marah kat penyokong PR je.

    Ada sape berani bongkar kisah PB Putih??

    BalasPadam
  14. kalau tgk map PBP mcm masuk johor..

    kena ingat kekuatan military tentera udara SAF.. ADALAH 10 Kali ganda dari kita'..setiap kali kita beli flight baru...depa mesti beli flight yg xsama yg boleh kill disadvantage flight baru..

    dari segi moral depa menang..dari segi fizikal flight mrk menang..

    lebih2 lg mreka ada pelatih flight terbaik dari tel aviv. yahudi. S.A.F. mereka jaga cukup baik. jet jatuh di johor..xsampai 20m juruterbang hilang.. dlm masa 30m tentera darat boleh smpai muar..begitulah keupayaan mrk dlm perang..pru13 peluang terbaik singpork melebarkan empayar...

    melayu gaduh sesama melayu..depa masuk daun..

    masa afrika dulu sampai sekarang bergaduh sesama sendiri.. satu ekonomi pun xdapat naik..ingat tu cinak2 sekalian..

    lihatlah seluruh donia..amerika akan suply senjata kedua pihak.. tp yg masuk jaga keamaann amerika jugak..

    sekarang melayu tgh stem brgaduh sesama sendiri..sapa yg timbul peluang dpt jadi TPM..DAN SETERUSNYA BILA KUASA MAKIN KUAT..PM BUKAN MELAYU akan tcapai XSAMPAI 10 thn..

    dulu file2 penting dlm genggaman PAP'.SEKARANG DLM TGN DAP..melayu2 ceredik ada simpan apa2 file?

    BalasPadam
  15. melayu singapura dibunuh, dihina , tidak diberi kerja langsung, dijadikan hamba abdi kunta kinte. kerajaan cina singapura jual melayu, rampas rumah harta melayu dan bakar melayu hidup2.

    itu sebablah ramai org malaysia kerja kat singapura.

    melayu johor sangat mewah. tiada lagi setinggan, semua dh duduk rumah batu sederhana mahal. semua ada kereta besar. anak2 semua sekolah luar negara. bil air api di johor sangat murah, lebih murah dari bil buang air kt tandas awam.

    cina singapura kalau nk beli rumah, takat pondok durian boleh la. jgn harap dpt miliki harta dan rumah2 mewah yg semuanya mampu dibeli oleh org melayu johor.

    melayu johor semua ada tanah. biar berlalang tapi tidak akan sesekali diambil oleh pemimpin umno. iskandar malaysia semua melayu punya yg masuk bangunkan. cina singapura hanya jual air tebu kt iskandar malaysia saja.

    cina singapura tk suka masuk johor sebab dihambat melayu perkasa johor tiap hari. jet pejuang singapura yg masuk ruang udara johor semua dijurus ghaib oleh pekida dan perkasa. byk yg dah gugur menyembah bumi.

    melayu sangat hebat di johor. nasib mereka, harta mereka, masa depan anak cucu mereka semua terbela tujuh keturunan lagi.

    tanah2 mereka semua terpelihara. jgn ada org cina yg nk merisik tanah melayu, mereka akan dihambat oleh umno dan perkasa yg sangat cintakan bangsa sendiri.

    pasir dijohor paling banyak tidak digunakan. ini demi mengekalkan tanah jajahan johor. kalau singapura berani nk ceroboh pasir johor alamat mereka akan makan pasir. perkasa akan ke depan.

    jgn harap cina singapura nk risik pulau batu putih, tg pagar sudah dipagar zahir dan ghaib oleh umno dan pekida yg hebat itu. pulau pisang jgn harap lah singapura nk teroopong..nanti jadi pisang salai singapura yg dijual di air hitam.

    hidup hidup hidup ! apa yg hidup?... entah

    BalasPadam
  16. Teringat kisah sultan mahmud mangkat dijulang...dek kerana seulas nangka sanggup menghukum mati wanita yg mengidam dan mengandung.Nangka je kot... Sampai begitu sekali.Sultan dan Raja ni lebih dimartabat dan dimuliakan jika tiada spesis kitul dan mendeliar dalam UMNO. Spesis kitul dan mendeliar ni yang telah gubal perlembagaan untuk kurangkan kuasa raja 1993.Bagi yang tak tahu siapakah spesis kitul dan mendeliar, maka mereka adalah jenis keturunan yang suka buat dan makan kek bentuk tahi dan suka sangat demo dengan coli dan seluar dalam. Keturunan ni nak kata melayu tak dan nak kata keling,india pun tak nak terima.Apa nama...apa nama..dah lama..dah!!Oleh kerana dia nilah maka dulu pemuda umngok tengganu berani hina sultan kerana berebut nakkan ketua mereka jadi MB.Raja dan sultan tanpa UMNgok lebih terpelihara!! Percayalah sebab PR bukanlah jenis hipokrit macam UMngok.

    BalasPadam
    Balasan
    1. siz....kalu nak tahu itu lah raja pertama yg dah liar ..laporan luar negera ada melaporkan beliau gila sodomi....menangkap pemuda2 cantik utk korban dia...dulu xpanggil sodomi..panggil lain...

      tp melayu senyapkan saja...maluuuu dlm sejarah ada raja mcm tu

      Padam
  17. aku paling menyampah melayu mcm ko ni (kalu melayu la)

    borang byk kosong tu pi la isi jadi rakyat singapork..pr pun cukup..xyah undi la... duduk sebulan dua...

    ada anak cina muar ka batu pahat ka...dpt lebih kurang 12A1 cmtu lah ..

    di offer scholarship
    di offer perkerjaaan yg baik
    di offer university yg baik.

    tp dgn syarat jadi warga singpork tetap...

    hahahhaha

    ko lupakanlah offer aku tadi nak jadi warga singpork...


    melayu macam ko jatuh longkang pu depa xpeduli la.. dasar Singporn memang MERITOKRASI GILAK..AKU ULANG HIGH MERITOKRASI GILAKS...


    jiran aku baru je tukau pr mesia lepas pencen cikgu'.. ko pi tanya jabatan apatu

    lg rmai org nk jd singporean ka'
    lg ramai nak jd pr sini

    (dlm hati ko pun tahu apa jwp dia...jgn hipokritt la brother )

    aku penah pegi bali polis singpork pasal saman parking....penuh cinak ,, india sekor dua...speaking org puteh beb...budak 'melayu juai nasi lemak pun speaking beb...

    ..

    BalasPadam
  18. ‎"16-7-91 (3.30 - 4.30 petang)

    Semasa mengadakan ujian motosikal baru ke Pontian, baginda telah melawat Rumah Persinggahan Pontian.

    Sebelum berangkat pulang, Kadi Daerah, Haji Abdul Karim Mohd Yusof sewaktu membaca doa telah tersilap menyebut nama Sultan Iskandar kepada Sultan Mahmud. Kemudian Baginda telah menunjal kepala Kadi, malahan Tengku Mahkota Johor telah mengambil papan doa & menepuk ke muka Kadi"

    DS Shahidan Kassim, Parlimen, 19 Januari 1993 (hansard Parlimen m/s 13754)

    BalasPadam
    Balasan
    1. korang ni pkr ke...ko nak ke sultan makin bengang dgn pas...??

      kalu menang pr dijohor...aku rasa baginda akan pilih pkr kali ni'..

      so.. korang pikir la masak2 ...ko nak pas jadi ketua kat johor ke pkr ke..

      kalau dtg lg berita provokasi pd raja2..
      90% aku rasa xdpt lah salehudin jd MB JOHOR...

      Maka bertepuk sakanlah pkr
      melopongla pas kali ni..

      Padam
  19. aku nak pesan utk ana dan juga teman2...
    sbg tempelan yg baik jd sandaran..yg buruk jd sempadan..(kalu xsuka words ' mampus' tu buleh gantinama meninggal dunia ya...
    ....'

    Bila lah poknik nak mampos. Cuba korang bayangkan kalau poknik mampos, berapa tong minyak wangi diperlukan.

    Ni aku nak cita sikit buat panduan. 2 tahun yg lepas ada makcik ni, sedara jauh meninggal accident. Dia meninggal malam tapi jenazah kebumi lantas waktu maghrib esoknya. Perangai dia depan nampak lembut dan baik tapi perangai dia sebenarnya suka pecah-belahkan sedara, dosa lain aku tak tahulah. Kubur dia dapat lot tepi sekali dekat dengan longok sampah. Dalam kubur dia penuh air sampah busuk. Anak dia mintak orang gali lagi kubur lain tapi sama gak, air bertakung. Orang semua dah letih, dah gelap, jadi masuk jugak walaupun dlm air busuk. Heran gak, sampah biasa je tapi airnya busuk.

    Kalau perbuatan makcik tu nampak kecik dah macam tu, korang bayang ajelah nasib poknik nanti. Perpaduan dia tolak, murtad dia sokong, orang berzina ada bukti pun dia diamkan. Berani betul poknik mengadap malaikat dlm kubur.

    sumber ..
    http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com

    BalasPadam
  20. tu bukan tegur, itu nak menghina sultan...bukankah timb presiden PAS kata ex-MB Perak tak tahu apa2 tapi dia ttp nak keluar kenyataan dlm tweeter, bukan buat surat atau mengadap (mungkin x tau siapa yg dia nak tegur)....jadi sebenarnya dia "TEGUR" siapa???

    BalasPadam
    Balasan
    1. otak taik kucing

      Padam
    2. itu je?...kahkahkah

      Padam
  21. jika tiada undang2 yg digubal utk Raja2 & Sultan2 maka x mustahil perkara spt Raja Mahmud mangkat dijulang terjadi lagi....undang2 yg digubal adalah utk menjaga supaya institusi Raja bertindak berlandaskan undang2....ini sekurang2nya meningkatkan kredibiliti Raja

    bukankah undang2 digunakan utk mengawal tingkah laku manusia???....bagus apa?

    tapi kalau nak menegur seseorangpun apatah lagi pemimpin perlulah mengikut cara yg sesuai....takkan menegur bapa & anak sendiri caranya sama??.....inikan pulak "TEGUR" raja dlm tweeter???

    BalasPadam
  22. Cucu Panglima Bentan18 Jun 2012 6:24 PTG

    Nak tegur macam mana.....jenis raja muka tak malu....Setiap malam baca doa sultan...bebuih-buih mulut....sabtu malam ahad mana sultan pergi?????pergi pulau....minum-minum...mabuk-mabuk...peluk amoi...INI MANUSIA KE YANG KITA PERCAYA JAGA UGAMA..BANGSA..NEGARA..PIGI DAH!!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. betui aku lebih rela dap jadi raja..xminum.. xmabuk2 melayu umporno xpeluk amoi..patutla melayu dipanggil.me'layu' ha macam layu saja..

      tengok penang ada LGE mabuk2 minum, main amoi..takda rasuah..kontract terbuka xmacam umporno..melayu pun dia jaga india dia jaga..xda rasist macam umporno..

      Padam
    2. Tanpa Nama.....apa yg hang cuba sampaikan??...berpooosing semacam je...hehehe

      Cucu Panglima Bentan...wow!!!...hang skodeng sultan ke??.....yg ex-MB tu tegur pasai minum2, peluk2 atau plat keta????....ahahaha...poooossing...pooosingh kita tgk sapa yg kena...:)

      Padam
    3. owhh ye statement hang doa sampai mulut berbuih-buih....biar benor???....tak menyembur-nyembur sekali ke???....hahaha

      Padam
  23. Lupa nak cakap...ex-MB Perak tu "TEGUR" Sultan sambil2 memFITNAH....nasib baik Sultan tak ckp CELAKO...CELAKO...CELAKO...mcm sorang tu...baru ikut cara Islam derrrr.......:)

    BalasPadam
  24. apa yg ko mengarut2 ni..otak biul...dah makan obat blum??

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa yg aku mengarut??....cuba fokus, yg mana satu?....obat apa yg aku perlu makan???....kahkahkah

      Padam
  25. Makan tanggung, berak menyangkung..
    .
    Mengabihan boreh yo.

    BalasPadam
  26. Mana-mana pemerintah baik raja atau bukan raja kalau buat perkara tak betul pasti akan merosakkan negara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang ni aku SETUJU 100%.....boleh tegur...bagus kalau nak tegur....tapi biarlah beradap & ikut cara yg betul....kan bagus kalau dia tegur dgn cara yg baik...bukan dlm tweeter....mesti x jd isu....x gitu?

      Padam
    2. betul tu..setuju sedangkan nik aziz nak tanya khabar lky dan kluarga dia sanggup pergi singpore mengadap tanya sendiri khabar berita sultan LKY..ini baru tok guru yg menghormati SULTAN SINGPORE..

      TP yg KURANGNYA nik TERLUPA NAK doakan doa pecah perut skali

      Padam
  27. Satu artikel yang baik untuk diingati. Orang melayu UMNO terlupa dengan apa yang dilakukan oleh pemimpin mereka kepada Raja Melayu. Bila ada sahaja pihak luar (bukan UMNO) yang dilihat menganggu raja / sultan maka mereka akan menentang habis2an. Mempertahankan pemimpin bukan satu isu tetapi bersikap 'double standard' merupakan satu Isu. Ini yang rakyat lihat dan adili. Apabila artikel menunjukkan pihak mereka (UMNO) juga dilihat menderhaka maka banyaklah komentar2 dilakukan dan kebanyakkannya dituju kesalahan semuanya secara pukal kepada DAP tanpa pihak mereka tidak berdosa sedikit pun sebagai alasan untuk pertahankan hujah mereka.

    Sudah pasti akan ada balasan terhadap komen aku ini dari pihak UMNGOK dengan mengaitkan DAP dengan pelbagai alasan lagi untuk pertahankan hujah mereka. Aku boleh katakan "selamat berjaya dengan hujah kamu semua dan apa2 sahaja dengan hujah kamu" :-D

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku ikut ckp anwar lawan tetap lawan...lebih 20 thn aku kagum dia... xtahu la ..apa sebenar yg menybabkan aku jd geram betul dgn dia ni...

      aku. kita.engkau ..bersusah payah perjuangkan dia.. apa dia balas pada kita..

      tak pasal2 kedudukan melayu trancam..kita bela dia..dia nak hancurkan kita balik.. dia bukan guna psiko dia suruh dap ikut kita... dia kerja keras jadikan pas tepksa ikut cakap dap....

      kau celaka anwar..kau pengkianat perjuangan.. kau pengkianat agama..aku nak pas bukan dap la bangang..

      masa kisah arak ditarik balik ..ko pergi mana ..nyorok kat mana..

      masa kisah gereja ko pergi mana babi..

      sekarang ko musuh aku no.1.. pengkianat perjuangan!!!

      aku tetap ingat stu saja..lawan tetap lawan..

      kepada barua dap..

      org melayu pernah terbunuh mahsuri.. seorg wanita yg sebenarnya baik

      org melayu pernah terbunuh h.jebat..seorg wira yg sebenarnya berjasa..

      Takkanlah kita nak bawak musuh jadi ketua..pertegaskan pada DAP!!..

      TIDAK ADA JAWATAN KAMU PADA TIM PER MENTERI

      TIADA JAWATAN KAMU PD KEM PERTAHANAN dan KEEWANGAN

      TIADA JAWATAN.KAMU PADA K.DLM NEGERI(segala penguat kuasa)

      TIADA JUGA PADA KEHAKIMAN...

      kalau mahu bersama kami..pengangkutan saja boleh??

      DAN TERAMAT AMAT PENTING

      PERDANA MENTERI MALAYSIA..ITU'....LANGKAH MAYAT KAMI DULU...<< PAS DAN MELAYU PKR >>


      jgn ko sebut2 kapal sink dan lks.....
      KAU MUSUH KAMI DUNIA AKHIRAT
      MANA PERWIRA2 PAKATAN Yg BOLEH DIHARAP MENJAGA MELAYU SAAT INI?? semuanya melacurkan kuasaaaaaa. bgmana kami dpt merasakan dpt menumpang teduh dibawahmu...mana ada lg?????!!!

      Padam
  28. Lupa ke Melayu Islam mati di Memali dulu tu kerja DAP gak kan? mueheheheeee....Yg rampas royalti kat dua negeri org2 Melayu Islam terkuat iaitu Kelantan Tganu tu DAP gak yg rampas kan? mueheheheeee...Hidup ME LAYU-LAYU!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup pendek je yup... da la pendek yup..tarak papaa

      Padam
  29. JANGAN PERCAYA...IANYA FITNAH


    Dalam youtube,cikgu non(bekas penyokong tegar pas)ada cerita pasal penyelewengan pas ni.Duit memali habis pas sapu,tak sampai ke tangan balu2 dan anak2 yatim memali.

    Bila dia buat repot polis atas penyelewengan yg berlaku pas mengamuk,padahal dia cuma repot individu yg bertanggungjawab pasal pecah amanah.Demi melindungi kesalahan orang dia, pas memecat cikgu non.Ini memang perangai pas suka cover kebejatan ahli dia.

    Zul nordin pula bercerita anak ibrahim libya sendiri datang jumpa dia minta bantuan pasal nak sambung belajar sebab takde duit.Seorang balu memali sampai mati lepas lari dr hospital selepas kaki dia kena potong(kencing manis)sebab tak mampu bayar bil hospital.

    Mana dia duit tabung memali?Kenapa tak sampai pada waris2 yg berhak?Kenapa dibiarkan waris2 memali ni hidup melarat?Pas bukan nak bantu siap pau lagi duit diorang bila kerajaan pusat bagi pampasan RM20 ribu lebih sorang.Alasannya buat tampung kos duit guaman semua.Dahlah duit derma orang ramai pas sapu,duit yg waris dapat dia pau lagi.

    Bagus sungguh pas ni.Ahli sorgalah katakan.Orang bukan pas semua kapir kata amanat hadi.

    ...

    Sambung lagi pasal cikgu non ni.Dia ni bekas pejuang mujahidin di afghan sana pasal tu nickname dia CN afghan.Bukan calanng2 orang.Pengikut tegar pas super taksub.Bila hj hadi mengkafirkan orang umno,penganut2 taksub pas menganggap semua orang umno kafir termasuk cikgu non ini.

    Cikgu non sampai merancang nak membunuh tun m pasal keyakinan dia umno kafir dan darah orang umno halal.Tapi SB lagi cekap cikgu non kena tangkap dan masuk ISA.

    Cikgu non akhirnya diberi hidayah oleh Allah s.n.w selepas PRU 2008 bila pas mula menggadaikan maruah dan prinsip dia pada kafir harbi demi undi dan kuasa.Cikgu non juga insaf selepas melihat apa yg pas lakukan pada waris2 memali dengan menyonglap duit tabung memali macam duit mak bapak diorang.Juga pasal surau wakaf yg pas kedah sanggup gadaikan pada kafir.

    Ini dia sendiri cerita dalam youtube.Aku ingat nak cari buku dia Airmata Memali ke tajuk dia yg pas haramkan pasal takut tembelang pecah.Sial pas.

    ...

    Sambung lagi pasal cikgu non ni.Dia ni bekas pejuang mujahidin di afghan sana pasal tu nickname dia CN afghan.Bukan calanng2 orang.Pengikut tegar pas super taksub.Bila hj hadi mengkafirkan orang umno,penganut2 taksub pas menganggap semua orang umno kafir termasuk cikgu non ini.

    Cikgu non sampai merancang nak membunuh tun m pasal keyakinan dia umno kafir dan darah orang umno halal.Tapi SB lagi cekap cikgu non kena tangkap dan masuk ISA.

    Cikgu non akhirnya diberi hidayah oleh Allah s.n.w selepas PRU 2008 bila pas mula menggadaikan maruah dan prinsip dia pada kafir harbi demi undi dan kuasa.Cikgu non juga insaf selepas melihat apa yg pas lakukan pada waris2 memali dengan menyonglap duit tabung memali macam duit mak bapak diorang.

    Ini dia sendiri cerita dalam youtube.Aku ingat nak cari buku dia Airmata Memali ke tajuk dia yg pas dah haramkan..gila..

    kpd pas baru..ko 'selamilah' mcmana 'pas' berakar umbi


    'new tobeng'

    BalasPadam
  30. banyak raja dah tak ORIGANAL, kena naikkan yang ORIGANAL barulah malaysia akan maju aman dan makmur.

    BalasPadam
  31. BETUI TU KENA ''NAIK'' KAN RAJA YG ORIGINAL...

    RAJA ORiGINAL SINGAPURA TIDAK DINOBATKAN SBG AGONG/preziden Singapura..

    TANAH TEMPAT RAJA yg kecikkkkk ITU PUN DIRAMPASnya...(Raja dihalau dr 'istana' nya sendiri)

    BalasPadam
  32. harap maaf sembah derhaka tuanku! lain kali kalau tuanku mahkota nak bercakap pun pikir2 laa sedalam-dalamnya..Rakyat tuanku bukannya mcm dulu dah .ramai yang cerdik dan berilmu sekarang...

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini