KEDAI JUALAN WALKIE TALKIE @ RADIO AMATUR

KEDAI JUALAN WALKIE TALKIE @ RADIO AMATUR

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Isnin, 14 Disember 2015

APA NIK ABDUH KATA, APA JAWAB TOK USIN UG CEROI?

TOK JAWAB HUJAH NIK BEDUH

Nik beduh ada menulis dan tok nk ulas sikit knyataan ulamak muda tok ni;

Kata nik beduh,

" UMNO akan sentiasa sakit dengan PAS jika mereka terus buat salah dan zalim terhadap rakyat. Salah UMNO bukan sikit. Banyak. Mengapa UMNO banyak buat salah? Jawabnya, kerana UMNO yang memerintah negara. Rosak kehidupan dalam negara hari ini adalah kerana polisi dan arahan daripada UMNO. Cuba bagi peluang UMNO tak memerintah. Sihatlah UMNO. "
Tok ulas - Betul tu...umno akan sakit jika buat salah tapi kalau parti tok buat salah, parti tok tak sakit sebab ahli2 parti tok semua memiliki ilmu "walaun" yg akan wala kpd guru tok. Umno byk buat salah sbb umno memerintah. Parti tok memerintah takde buat salah sbb tu guru tok perintah tganu dpt sepenggal, ostat tok perintah kedah pun sepenggal. Di kelantan, nasib arwah tok guru yg jadi MB pada awal2 parti tok berkuasa. Nik beduh kata cuba beri peluang kpd umno tak memerintah, umno pasti tak sakit. Di tganu dan kedah, umno ada bagi peluang dia tak memerintah, tapi masalahnya dia btambah kuat, parti tok pulak yg sakit. Sbb tu, umno rampas balik.

Kata Nik beduh lagi,

" UMNO hanya akan sihat dengan PAS jika mereka laksanakan Islam. Laksanakan Islam maknanya laksanakan keadilan yang menyeluruh. Keadilan tanpa Islam sebagai asas, di sisi umat Islam adalah palsu. Ia bahagia dalam murka Allah. Maka ia palsu sama sekali. Kepalsuan adalah musuh Islam."
Tok ulas - mmg umno akan sihat dgn parti tok jika mereka laksanakan islam. Masalahnya, umno tak nak laksanakan islam pun guru tok sanggup jadi penasihat. Bahkan, bekas timb presidem parti tok, us nasa tu siap dpt upah lagi jadi pengarah di bwh umno. Nik beduh sebut tentang keadilan? Tok bangga guru tok telah menunjukkan keadilannya bila fitnah calon keadilan dgn pengedar pil kuda tanpa dia sebut nama, tanpa saksi, tanpa bukti bahkan tanpa report polis. Itulah keadilan islam parti tok.
Nik beduh kata,

" Itu hanyalah keadilan cara barat. Ikut cara barat tanpa rujukan kepada Islam adalah ditolak. Biarlah barat laksanakan keadilan cara mereka. Biarlah mereka bahagia cara mereka dan kita bahagia cara kita. Mereka bahagia hidup makan riba, hidup tolak ugama, hidup bebas berzina. Hidup membahagiakan diri mereka dengan membunuh manusia lain. Itu cara mereka."
Tok ulas - Betul tu. Ikut cara barat keadilan mesti ditolak. Dlm parti tok keadilan ikut islam. Sbb tu parti tok gam dan kunci mulut husam musa.
Kata nik beduh lagi,

" Cara Islam ialah keadilan mengikut acuan al Quran dan al Sunnah. Jaga ugama rakyat. Jaga nyawa rakyat. Jaga akal rakyat. Jangan maruah dan keturunan rakyat. Jaga harta rakyat. Jaga hak dan kebebasan rakyat. Jaga amanah rakyat."
Tok ulas - Tok setuju tu. Kena jaga amanah rakyat. Jangan tak byr hutang YIK..jgn tebang balak tak tentu pasal...dan jgn biarkan mangsa2 banjir tinggal lama sgt dlm khemah.
Nik beduh terus berkata,

" UMNO campur adukkan antara cara ugama dan barat sepanjang pemerintahan mereka. Maka mereka sakit dengan PAS dan PAS sakit dengan mereka. Sentiasa berbalah dan bertengkar.

Hari ini UMNO ajak PAS kerjasama atas dasar syariah. Jawaban PAS adalah sama; UMNO akan sakit dengan PAS jika buat salah dan zalim terhadap rakyat. UMNO akan sihat dengan PAS dan 'beroksigen' bila mereka laksanakan Islam. "

Tok pun ulas - umno memang dah lama sakit. Penyakitnya berjangkit pulak kat parti tok. Sbb tu, tak pasal2 guru tok tanpa di offer terus sanggup jadi penasihat umno. Umno skrg pun dah dpt oksigen bila byk perkara mungkar umno diredho oleh parti tok. Parti2 pmbangkang lain bantah dlm parlimen, parti tok berkecuali dan ada yg bantah sambil duduk tersengeh mcm sotong busuk.
Kata Nik beduh seterusnya,

'" Jika itu maksud presiden UMNO bahawa ia kerjasama 'atas dasar syariah', maka PAS kekal membantu UMNO; Pertama, laksanakan Islam. Kedua, mendorong UMNO laksanakan Islam. Ketiga, memaksa UMNO menerima Islam secara menyeluruh. Keempat, mencegah UMNO buat salah dan zalim. Kelima, bersama UMNO perangi kerosakan dalam negara yang bukan daripada UMNO."
Tok ulas lagi - Syarat parti tok kpd umno adalah laksanakan islam. Tapi umno tak laksanakan islam lagi, guru tok dgn bangganya istihar jadi penasihat umno. Syarat kedua, parti tok akan dorong umno laksanakan islam. Masalahnya, tiga kali guru tok dorong umno agar bawa hudud kat parlimen, ketiga2nya umno kencing parti tok. Nasib baik nik beduh kata kena kencing tu tak berdosa, cuma bodo saja. Syarat ketiga parti tok, paksa umno terima islam secara mnyeluruh. Yang ini kelakar sikit. Parti tok takde kuasa, tapi cita2 parti tok tinggi iaitu nak paksa umno. Minta pulangkan royalti minyak pun parti tok tak mampu nak paksa umno. Teehehehee...syarat keempat parti tok, mencegah umno buat zalim. Parti tok tak pernah berlaku zalimkah kpd ahli2 yg tak setuju dgn guru tok? Tak byr hutang YIK tu tak zalimkah? Biarkan lama mangsa2 banjir dlm khemah tu tak zalim kah? Pastu, nak cegah umno buat zalim? Syarat terakhir dari parti tok, bersama umno utk perangi kerosakan dlm negara yg bukan dari umno. Masalahnya, selain dari umno siapa lagi yg selalu merosakkan negara ini? Tentu nik beduh terbayangkan Dap le tu...teeheheee...
Nik beduh terus menulis,

" Orang berkata, UMNO akan ambil untung daripada kerjasama ini. Saya jawab, jika UMNO laksanakan Islam, tanpa PAS pun UMNO boleh buat untung besar. Saya jawab, sejak bila PAS rugi bila Islam semakin kukuh di Malaysia?"
Tok ulas juga - Tanpa parti tok umno boleh buat untung besar kalau umno laksanakan islam. Tapi skrg tok lihat, tak laksanakan Islam pun umno dah untung besar dgn kerjasama parti tok. Kalau tak untung, mustahil najib puji melambung guru tok. Kalau islam kukuh, mmg parti tok tak rugi. Tapi pmerintahan islam parti tok di tganu bwh guru tok dan ulamak tok di kedah, parti tok untung ke rugi dpt sepenggal memerintah? Tentulah untung kan?
Nik beduh menambah, katanya lagi..

" Islam bukan pada kata-kata dan janji. Islam adalah pada keikhlasan, kesungguhan dan keberanian. UMNO dan PAS terikat dan tergadai pada ketiga-tiga ini. UMNO, samalah PAS juga, akan maut disambar hukum sunnah Allah ke atas para munafikin yang memperolok-olokkan ugamaNYA. Masa dan hukuman di sisi Allah adalah dekat. Bila-bila masa yang dikehendakiNYA."
Tok nk ulas - mmg islam bukan pada kata2. Jgn dok kata hudud siang malam tapi yg dibawa ke parlimen bukan hudud pun. Jangan perolokkan hukum Allah bila sanggup biarkan hudud dibuli oleh umno. Berjanji kmudian mungkir. Bukan sekali malah berkali2.
Kata Nik beduh lagi,

" Jika anda kata PAS tak ikhlas, tak bersungguh dan tak berani, anda berhak menghukum PAS.

Cuma saya berhak bertanya, betulkah PAS tak ikhlas, tak bersungguh dan tak berani? Bukankah pecah terserpih PAS kerana ikhlas, bersungguh dan beraninya PAS pertahankan perjuangan Islam yang menjadi nyawa dan nadinya?"

Tok suka nak ulas - tersepihnya parti tok mmg menbuktikan parti tok berani. Berani buat pemilihan dlm muktamar gunakan "chai", yg sebelum ini tiada mana2 presiden parti tok yg berani buat. Memang parti tok berani.
Nik beduh meneruskan hujahnya,

" Semua 'move' parti-parti politik adalah untuk memperoleh untung dan laba masing-masing melalui sokongan dan undi rakyat. PAS cara PAS. UMNO cara UMNO.

Ya, jika UMNO untung, PAS rugi. Jika PAS untung, UMNO rugi. Tapi, jika Islam untung, PAS dan UMNO tak rugi. Sepatutnya begitulah. Cuma saya tak tahu jika UMNO boleh rasa rugi jika Islam beroleh untung. UMNO ni DNAnya tak sama dengan PAS. Melayunya lebih pekat dari ugamanya. Maka kadang-kadang kiraan untung rugi antara PAS dan UMNO tak sama."

Tok perlu ulas - mmg la, jika umno untung parti tok rugi. Jika parti tok untung, umno rugi. Masalahnya parti tok tak pernah2 untung. Asyik rugi je. Memang DNA umno dan parti tok tak sama. Yg sama hanya kepala otak saja. Umno anti Dap, parti tok pun sama. Umno sokong bajet zalim, parti tok tak bantah bajet. Umno nak kekalkan najib wlaupun najib dpt derma RM 2.6 Bilion, parti tok tak setuju usul singkir najib. Ada beza tak?
Kata seterusnya dari Nik Beduh,

" Rakyat menghukum. Bukan kerja PAS mahukan rakyat undi UMNO. Kerja PAS ialah ganti UMNO. Undi rakyat hendaklah kepada PAS. Selama-lamanya itulah kemahuan dan kehendak PAS. PAS mahu ganti UMNO di Putrajaya."
Tok ulas begini - Nik beduh bergurau je tu. Semua masih ingat guru tok kata putrajaya tak penting. Yg penting redho Allah. Bab nak ganti umno tu, tok anggap kita dah pun bjaya. Utusan Msia pun iktiraf kita mcm mereka iktiraf umno. Begitu juga tv3 suku. Semua tu media kita. Kita dah bertahalluf dgn kesemua media umno. Apa lagi yg kita nak?
Nik beduh menulis,

" Hanya yang akan halang PAS ke Putrajaya ialah bila UMNO jadi macam PAS. Berjuang untuk ketuanan Islam.

Mungkinkah? Rakyat dan umat Islam akan menghukum. PAS sentiasa yakin, rakyat Malaysia adalah baik. Hanya yang merosakkannya adalah anasir-anasir buruk yang dibiarkan, bahkan dijaga oleh UMNO."

Tok nak kata - Bila umno jadi macam parti tok? Tak perlu,..sebab skrg ni parti tok terlebih dahulu dah jadi umno. Rakyat Msia mmg baik sbb tu majoriti memilih Pakatan Harapan. Yang memilih parti tok cuma umno saja.
Nik beduh kata,

" Pintu taubat terbuka seluas jarak antara timur dan barat. Itu keluasan rahmat Allah yang disombongi makhluk bernama manusia.

'Sesungguhnya manusia itu maha zalim dan maha jahil.''

Tok sudahi jawab hujah Nik beduh - Alhamdulillah, mmg pintu taubat terbuka luas maka cepat2 lah bertaubat dan mohon maaf kpd mangsa2 fitnah edar pil kuda, dan mangsa fitnah yg dikatakan komunis itu. Mohon maaf juga kpd YIK kerana masih berhutang. Juga kpd mangsa2 banjir yg masih berada dlm khemah.

Sesungguhnya manusia itu maha pembelit dan kaki ponteng.

Sekian ulasan dari tok atas kenyataan Nik Beduh.
 
Sumber:  FB Tok Usin UG Ceroi

11 ulasan:

  1. Ulamak dalam pasa ramai yang nampak fulus saja.

    BalasPadam
  2. Tehehehehh...kelakar betulah TUC,MEMANG betulpun parti Tok selalu di kencing.sebab pemimpin pemudanya macam nik abduh,rela dikencing berkali-kali,sehingga PAS sekarang ni bau hancing.Maaf pada penyokong2 pas bawahan,sekuarang2nya pemimpin2 PAS dapat laba yg besar mcam ustz Nasa,penyokong2 pas bawahan hanya dapat bau HANCING sahaja.

    BalasPadam
  3. Tok...
    Tok tak bagitau pun kitaorang dah tau dah tok. Kitaorang pun dah kena kencing jugak ni tok... Ularmak kencing kitaorang tok.

    BalasPadam
  4. Lepas ni tok kena ulas pula perjumpaan najib dgn guru tok. Mesti lg menarik.

    BalasPadam
  5. Setelah baca komentar TUC UG maka Wan Rosli pung dah mula sedar dan dah tak tahan pungkuk lagi kepada Tar Snake......

    BalasPadam
  6. DEMI ALLAH ! aku beberapa kali dah undi PAS di Terengganu..tapi PRU 14 jika aku masih Allah bagi umur..INSYA ALLAH aku tak akan undi PAS lagi dah..apa nak jadi jadi lah..aku lebih rela UMNO memerintah drp aku membiarkan puak serban yg bodoh memerintah..UMNO SEDANG TERSENYUM DENGAN KEBODOHAN PAS YANG MEMPERCAYAI UMNO INGINKAN HUDUD..BUKAN SETAKAT HUDUD..ISLAM PUN UMNO TAK MAHU SEBENARNYA

    BalasPadam
  7. Bakpo lambat sgt ni PAS nak bagi tau akan bersama UMNO. Kami dah tak sabar utk berkerja kuat bagi mempastikan P.. dan U... berkubur di bumi Msia ni. Sesungguhnya PAS memerlukan partner dlm perjuangannya.

    BalasPadam
  8. Tak yah nak pikiaq..
    mmg kali ni aku tendang parti pas yg bodoh ni.
    lanti jd ahli parlimen utk bela rakyat..memonteng...kalau masukpun..jd tunggoi kayu buat apa.

    BalasPadam
  9. Akhirnya berjaya jgk DAP hire jurucakap nya di kalangan org MELAYU..

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  11. cuba fikirkan kenapa hj hadi marah sgt hingga hilang akhlak maki hamun dgn label2 kotor terhadap kumpulan progresif bermula dpd kes MB selangor.

    kalau marah kerana islam, sudah tentu tidak begitu

    marah beliau nampak sgt kerana nafsu. ade sesuatu perancangan yg gagal berikutan 2 adun PAS sokong DSWA.

    ada hajat beliau yg tak sampai bila selangor kekal di tgn PR.



    sedangkan kalau menegur atas nama dakwah ikhlas kerana Allah, seseorg apatah lagi ulamak tidak akan hilang akhlaknya.

    kerana itu kita yakin pasug terutama hj hadi memang sedang berjuang utk keduniaan semata2.

    agama digunakan utk tujuan itu. hudud diperalat.

    bila Amanah kata PAS 'BERFIKIRAN ISIS' PAS melenting kata Amanah tuduh mereka ISIS.

    apa yg takut sgt? sebb bila dikaitkan dgn ISIS, PAS takut BN akan akur dgn telunjuk US utk memerangi ISIS.

    maka habislah peluang PAS nk menjilat umnu jika 'memerangi ISIS' itu terpalit kpd PAS.

    takut mati rupanya pejuang2 PAS ni.

    hanya Assyahid Ust Lotfi yg terpilih menjadi syuhada.. mujahiden yg membela umat islam di tanah Sham yg berkat itu.

    seangkan pasug sedang membela perompak yg dibenci rakyat sekarang ini

    amat jauh beza ulamak serban jubah yg ceramah berdegar2 dgn Assyahid Ust Lotfi yg dagangannya dibeli Allah swt utk meraih syurga yg tinggi.

    fikir2kan lah wahai pasug sebelum ajal datang. berbaloi ke jadi pengkhianat pd rakyat malaysia demi meraih dunia dpd seorg perompak terbesar dekad ini.

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini