RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Selasa, 28 Januari 2020

MEMANDU MABUK BUKAN ISU KAUM

Apabila tular kisah seorang pemandu Cina yang mabuk telah terlanggar seorang lelaki Melayu, maka puak2 ekstremis pun mengambil kesempatan dengan memaki hamun kaum Cina.

Tabiat mabuk ini tidak khusus kpd kaum Cina atau India atau mana2 kaum tertentu sahaja. Siapa kata bangsa Melayu terpelihara dari tabiat mabuk arak? Siapa kata semua kaum Cina itu kaki botol? Kalau ada yang berfikiran begitu, itu tanda otaknya tidak berfungsi.

Ada Cina mabuk yang memukul isterinya, ada India mabuk yang mengganggu orang lain dan ada Melayu mabuk yang memperkosa anaknya sendiri. Apabila seseorang itu mempunyai tabiat mabuk arak, sudah pasti akan berlaku sesuatu yang tidak baik samada ke atas dirinya atau terhadap orang lain. Sebab itu, Islam mengharamkan arak atau sebarang minuman yang memabukkan. Ramai Melayu Islam yang tidak endah larangan Allah ini.

Beberapa kejadian terpencil melibatkan kaum Cina, kita cepat2 melatah dan bermain dgn isu perkauman. Semua kaum Cina kita maki hamun. Adakah pembunuhan gadis Mongolia yang tengah mengandung, iaitu Altantuya telah dibunuh dengan kejam oleh dua anggota polis berbangsa Melayu, maka berhak kaum Melayu dimaki hamun dan dituduh sebagai bangsa pembunuh?

Tidak pernahkah kita dengar kisah seorang Cina membantu melayu yang kemalangan atau sakit? Tiadakah Melayu yang pernah membantu kaum Cina yang susah? Tidak kena pada diri kita atau anak atau keluarga kita yang berada dalam kesusahan atau kemalangan, tiba2 dibantu oleh kaum lain, waktu itu baru kita tahu nikmat Allah mencipta manusia itu di dalam berbagai kaum.

Justeru itu, jangan kita babitkan isu kaum di dalam perkara2 yang tidak baik. Baik atau buruk, bukan ditentukan oleh kaum. Jangan kerana politik, kita sanggup musnahkan perpaduan kaum yg terjalin puluhan tahun di negara ini.

5 ulasan:

  1. Aku sokong kamu , tp nk tanya kupasan ni idea yg terbit dari kamu atau hasil cedokan . Apa pun undang2 yg perlu main peranan. Tp itu lah semenjak ini undang2 dah jadi barang dagangan . Rakyat semakin hilang percaya kpd penguasa . Ada otak boleh berfikir, kalau tk mau fikir duduk lah jd pak turut , lama2 jadi pak kadok .

    BalasPadam
  2. bila Datuk Seri nak saman Yusof?sj tnya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf, tak jadi nak saman yusof, kalau masuk mahkamah habis terbongkar dan tak ada harapan nak jadi PM

      Padam
  3. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
    senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

    BalasPadam
  4. Your Affiliate Money Making Machine is waiting -

    And getting it running is as easy as 1...2...3!

    This is how it all works...

    STEP 1. Input into the system which affiliate products the system will advertise
    STEP 2. Add PUSH BUTTON traffic (it takes JUST 2 minutes)
    STEP 3. See how the system grow your list and sell your affiliate products for you!

    Are you ready?

    The solution is right here

    BalasPadam