RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Sabtu, 7 November 2020

KETOKOHAN KETUA PEMBANGKANG TERBUKTI DI HARI PERTAMA PEMBENTANGAN BAJET - IDEA TAKIYUDDIN DITOLAK MENTAH-MENTAH

 

Idea untuk menetapkan hanya 80 orang MP berada di dalam dewan Parlimen pada petang tadi sewaktu Pembentangan Bajet datangnya dari Takiyuddin, MP dari Pas merangkap Menteri Undang-Undang. Saya tidak faham bagaimana seorang Menteri mewakili parti yang kononnya membawa suara Islam boleh menyuarakan idea sebodoh itu.

Alhamdulillah, sebelum pembentangan Bajet bermula, Ketua Pembangkang, Dato Seri Anwar Ibrahim bangun untuk memohon kepada YDP Dewan agar membenarkan kesemua MP yang berada di luar dewan masuk untuk mendengar Pembentangan Bajet. Ini sesi yang penting di mana Bajet untuk negara dan rakyat dibentangkan maka wajarlah kesemua Wakil Rakyat dibenarkan masuk untuk mendengar dengan teliti sebelum dibahaskan.

Pada awalnya Speaker agak keberatan untuk meluluskan permohonan Ketua Pembangkang atas alasan ia telah diputuskan di dalam mesyuarat bersama Ketua-Ketua Whip. Takiyuddin pun turut bangun mempertahankan idea bengapnya itu. Namun, cadangan Dato Seri Anwar Ibrahim ini telah mendapat sokongan beberapa MP dari Umno seperti YB Noh Omar, YB Tajuddin, YB Shahidan Kassim, YB Bung Mokhtar dan beberapa yang lain termasuk tentuya dari MP mewakili PH.

Akhirnya, Speaker menerima cadangan Ketua Pembangkang sekaligus membakul sampahkan idea mengarut Takiyuddin itu. Maka, kesemua MP samada dari kerajaan pintu belakang mahu pun Pembangkang termasuk dari Bebas dibenarkan masuk dewan.

Tahniah, Dato Seri Anwar Ibrahim telah mempamerkan kualiti seorang pemimpin yang telah membawa suara kesemua MP tidak kira apa parti sekalipun dan rakyat bawahan yang mahu agar institusi Parlimen benar-benar dimartabatkan bukan diperkudakan sesuka hati.

17 ulasan:

  1. Otai Reformasi puji belanjawan 2021. Saje kopi pes dari laman reformasi

    Waktu PH perintah.. takde departmant ini..tutup terus. Sebab tu perihal kerajaan masa PH tadbir dulu rakyat banyak tak tau. Fitnah-fitnah musuh sukar ditangani masa tu. Nak tubuh team cytro pro PH pon taknak. Sebab dah ada RTM, ada Bernama news katanya.

    Pada gue, itu bukan soal PH potong baget JASA sebab bukan keperluan, tetapi potong dan di TIADAKAN sebenarnya PM7 Mahakuty masa tu sudah plan nak sabotaj. Supaya PH diserang teruk dan dibenci rakyat.

    Kita penyokong PH pon jem nak sebar kebaikan PH pon payah. Manifesto-manifesto PH banyak yang tak tertunai.

    Pasal mangkok ayun tua kutuk PM7 tu lah!!! Mentri-menteri PH masa tu pon semua bangang- bangang belaka.

    Bila situa jahanam tu cakap " Manifesto bukan kitab suci " sekor siamang laut pon tak berani sanggah!!! Agaknya mulut dah disumbat projek-projek kot.

    Sebab itulah sampai kini ada bekas2 menteri masih dok gilakan si tua kutuk pengkhianat PH tu.

    Sedar tak masa jadi PH dulu kalian menteri2 dikhaldaikan si tua Pm7 pastu terus teruskan jadi khaldai dia sampai hari ni?

    Esok if baget JASA dengan perubtukan besar nih lulus, jangan kamu hairan bila cytro2..page2 FB yang condong sokong PH dah dapat dana dedak PN dan mula mengeji PH pula ya!!!!

    DAP memang tidak suka JASA sejak JASA dikenali sebagai Cawangan Khas di bawah Jabatan Penerangan pada sekitar tahun 95-2000 lagi. Ustaz ustaz JASA ini masuk kampung imamkan solat, buat taqarrub di rumah orang setiap malam jumaat, baca Yassin, imamkan solat dan perbetulkan semula dakyah songsang DAP dengan hadis dan hujah.

    Sebenarnya JASA bukan cybre trooper tapi ia labih dari itu. Memanglah DAP tidak suka bila JASA menyatukan semula orang Melayu di kampung, di masjid dan di komuniti bandar dengan mencuci balik semua indoktrinasi jahat DAP selama ini.

    Contoh mereka yang terpedaya dengan dakyah jahat DAP adalah seperti geng-geng walaun bodoh bangang PAN dan PejWang.

    Sesudah 22 bulan (PH) + 10 bulan (PN) = 32 bulan atau 2 tahun, 8 bulan lamanya JASA sudah dikuburkan. Semua pekerja JASA ramai diberhentikan. Aset JASA termasuk kereta, pejabat di HQ, pejabat negeri dan peralatan pejabat semuanya entah ke mana.

    JASA cuba perbetulkan semula persepsi rakyat, sebab itu motto JASA adalah "Memimpin Pendapat Rakyat" masa BN dan Najib jadi PM.

    Pada otai yang bebulu dengan si tua kutuk tu, tak tau chek nak habak camner... samada nak gelak ka atau nak nangis... cuma chek rasa..!











    haahhhh tepokkk...!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. BELANJAWAN 2021 | Kerajaan Perikatan Nasional (PN) akan menghidupkan semula unit propaganda Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa), dengan peruntukan RM85.5 juta di bawah Belanjawan 2021.Jumlah kedua-duanya, iaitu RM85.5 juta adalah peningkatan 185 peratus daripada RM30 juta yang diperuntukkan kepada jabatan itu oleh kerajaan BN di bawah Belanjawan 2018.

      $$$ amacam bossku?Ada mari,ini macam. Cari makan...kita baca serapah Dap Dap Dap. Lagi banyak ratib Dap lagi banyak mashuk. Tepukkk...

      Padam
    2. Yg penting projek2 mega era najib diteruskan krn sah menghasilkan pulangan jangka masa panjang. Sblm ini mangkuk tua dan cina komunis dapigs buat fitnah macam2. Setelah pernah jadi KERAjaan dan gagal mengesahkan projek2 tersebut mcm projek pm4 maka diteruskan demi raykat. Lagipun tiada bukti negara akan bangkrap dan selama ini wang dan aset negara yg ditinggalkan oleh kerajaan bn cukup menampung masalah pandemik negara sehingga sekarang.
      Yg mangkuk letak akauntan mangkuk dgn titik perpuluhan cacarmarba...sah mangkuk!!!

      Padam
    3. Jasa dpt rm85juta korang kecoh. KERAjaan dapigs penang dpt rm46b luar dpd bajet negara tanpa dibahaskan dpt sokongan beruk2 khadam dan melayu urban...ptuuuiihhh!!!

      Padam
  2. Masalahnya kerajaan melayu PN ni pun sama tak guna. Macam in-breeding la, otak tak berkembang. Tengok bagaimana covid explosion berlaku. Mrk asyik lagi dok main politik gila kuasa. PN baru benar2 PAKATAN HOPELESS

    BalasPadam
    Balasan
    1. KERAjaan phanceng lagi hopeless. Dh tahu kes covid di sabah meningkat hampir setiap hari tapi sanggup mati dpd serah kuasa yg pernah dirompak slps pru14.
      Skrg apa dah jadi. Bukan mangkuk piee bedol tu yg mati tapi hampir setiap hari raykat sabah yg tak berdosa yg mati.
      Ada sekor mangkuk yg pernah bangang jadi menteri perlancongan phanceng berkata kes pandemik di sabah adalah propaganda.
      Mangkuk2 ini peduli apa dgn nasib raykat....

      Padam
  3. Fitnah recycle Tun pasal Darurat dari laman CheDet. Sebab calon pilihan PM kalah di Sabah

    Ya, benar COVID-19 sudah meningkat sehingga lebih dari Satu Ribu Dua Ratus pada beberapa hari. Tetapi ini disebabkan Kerajaan Pusat sengaja rebut kuasa di Sabah. Kesan dari Pilihan Raya Negeri (PRN) ialah ramai rakyat Sabah diserang COVID-19 dan mereka dari semenanjung yang ke sana untuk berkempen dijangkiti COVID-19. Apa perlunya Perikatan Nasional (PN) merebut kuasa Kerajaan Sabah – terutama semasa kita diserang COVID-19.

    Fakta tepis fitnah jijik Tun..bila calon Perdana Menteri nya kalah..!!

    Tidak berpuas hati dengan kekalahan mereka, hari ini kita dapat melihat pemimpin Warisan Plus dan Pakatan Harapan (PH) sewenang-wenangnya menuding jari termasuk pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang, yang dengan mudah menyatakan cubaan saya menggulingkan Presiden Warisan, Shafie Apdal, membawa kepada pilihan raya negeri. (link video sanggup mati lagi)

    https://youtu.be/bwX2CfpsehI

    Usaha berterusan DAP untuk mengelirukan rakyat, Ahli Parlimennya, Teresa Kok, berkeras menyatakan pilihan raya negeri Sabah berpunca daripada saya, kata Musa Aman, kerana saya cuba menggulingkan kerajaan Warisan Plus dengan membentuk “kerajaan pintu belakang” dan seterusnya mendakwa tindakan saya sebagai “dosa utama” yang menyebabkan peningkatan kes.

    Teresa Kok, PH dan Warisan Plus dan sesiapa saja pemimpinnya, bahawa pakatan dianggotai DAP, PKR dan Amanah yang menyokong penuh Shafie dalam menasihati TYT untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Sabah, bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan.

    Warisan Plus dan PH mesti berhenti membohongi diri sendiri dan rakyat mengenai siapa sebenarnya kerajaan pintu belakang di Sabah. (video link dibawah siapa yg bubar PRN Sabah)

    https://youtu.be/ExhgQaXFWXQ

    Shafie mendesak pilihan raya diadakan kerana menyedari beliau hilang keyakinan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri. Beliau sepatutnya bertindak sebagai seorang budiman, namun memilih untuk menasihati TYT supaya membubarkan DUN dan mengadakan pilihan raya walaupun menyedari kesan melakukannya di tengah-tengah pandemik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fitnah dah jadi makanan harian kapir, khadam dan melayu urban dlm phanceng.
      Bn sabah dh bawa kes ke mahkamah agar dibatalkan pembubaran dun. Tapi mangkuk piee bedol dgn nasihat puaka pemimpin mangkuk phanceng agar dun dibubar.
      Misi...biar mati(piee bedol) dpd serah kuasa(kuasa yg dirompak slps pru14).

      Padam
    2. Tuuu? UMNO ke punya komen? Melayu apa ni, idea komen maki wal hamun jer. Guru mana yang didik ni....didikan guru UMNO kot m

      Padam
    3. Klu dengar ceramah nuar n the gang...bahasa mrk pon 2x5.

      'Aljuburi' tu siapa yg mewartakannya???
      Hihihi...

      Padam
  4. Hutang kerajaan akan jadi RM1.3 trilion, macam mana nak bayar? soal Tun

    kena lah jawab mcm ni haahh..!!

    Negara bangkrap... dulu kau kata negara tak ada duit lah apa lah... tak bangkrap jugak..!!Pundek la kauu

    Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menjangkakan kerajaan membuat pinjaman bagi menampung perbelanjaan sebanyak RM322.5 bilion yang diperuntukkan untuk Belanjawan 2021.

    Beliau berkata, bagi tujuan tersebut, hutang negara meningkat kepada RM1.3 trilion dan negara akan bankrap sekiranya kerajaan gagal melunaskan hutang terbabit.

    Dari dolu lagi negara bangkrap sana bangkrap sini... tapi tak bangkrap2 ponnnn..!! Kalau setakat buat menyemak baik kau berambos. Pantek la kau...!!

    susah ssgt ke nak jawab mcm tu...!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak mengata org jer mangkuk tua nie!!!
      Mahacai yg percaya kata2 dia konon dia terbaik dlm mentadbir negara akan menyokong dia sebagai peeM kali ke3...hmmmm

      Sudah2lah....dah ada peluang kerja nak merompak dan menyamun demi legasi tamak haloba. Mrk kaya raya dan raykat pula disuruh ikat perut.BANGSAT BETUL!!!!!

      Padam
    2. Dia yang menjeratkan negara dgn meminjam bon samurai. Pinjam bon samurai yg tak perlu langsung dilakukan. Pinjaman yg sekadar dimanipulasikan utk menunjukkan negara dah bangkrap slps pru14. Spekulasi yg membuat raykat percaya.Tapi hanya dalam 22 bulan sahaja hutang negara semakin jauh bertambah disebabkan spekulasi dan kenyataan yg mengelirukan sehingga ramai pelabur hilang keyakinan dan membawa keluar pelaburan bernilai ratusan billion ringgit dlm 22 bulan sehingga wang petronas dijarah.
      PM dan menteri kewangan negara paling bongok dalam sejarah negara.

      Padam
  5. Bossku dalam Bajet 2021 vs Tun 2021

    Fakta Bossku : Terima kasih kepada Pembahas Utama Datuk Seri Najib Razak yang mewakili Ahli-Ahli Parlimen BARISAN NASIONAL yang bersungguh-sungguh memperjuangkan suara hati rakyat yang benar-benar mengharapkan agar Kerajaan menimbang semula beberapa keputusan Belanjawan 2021:

    1. Kebenaran Pengeluaran Akaun 1 KWSP
    – Datuk Seri Najib bukan sahaja menegaskan keperluan Kerajaan mengkaji semula untuk rakyat mengeluarkan WANG MEREKA dalam Akaun 1 KWSP secara one-off dengan kadar maksimum RM10,000 bukannya beransur-ansur RM500 sebulan dan terhad kepada mereka yang hilang pekerjaan. Bahkan dibenarkan dikeluarkan oleh semua yang terkesan termasuk M40 secara pukal kerana tidak akan menjejaskan Belanjawan, malah 3 cadangan dibuat untuk menampung kekurangan dana KWSP.

    2. Yuran Pengajian universiti dikurangkan dan plan data internet untuk pelajar-pelajar universiti awam dan swasta di berikan percuma.

    3. Bantuan Prihatin dinaikkan daripada RM1,000 kepada RM2,000

    4. Bantuan Prihatin untuk Golongan Bujang juga dinaikkan sebagaimana BR1M dulu daripada RM350 kepada RM600 dan lain lain

    Tun dalam bajet 2021..

    Fakta Tun : Mahathir persoal dari mana sumber kewangan untuk Belanjawan 2021

    Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mempersoalkan dari mana kerajaan mendapatkan wang untuk menampung perbelanjaan negara yang dibentangkan dalam Belanjawan 2021.

    Beliau berkata, defisit kerajaan sahaja sudah mencecah RM85 bilion iaitu lebih besar dari bajet pembangunan sebanyak RM69 bilion.

    Nampak tak perbezaan fakta yang cuba di mainkan atok kau..!! Sedangkan masa 22 bulan berkuasa negara tak ada duit, negara bangkrap kena bon samurai, bon panda bailout kedai roti The Loft dan taikun Cina dapat projek Bandar Malaysia, OPCOM dapat beratus juta dll.

    Cakap siapa yang patut dinilai kewajaran dan kebenaranya dari fakta dan kedudukan kewangan negara..!? Atok cuba memainkan sentimen basi pembelit pengaruhi fikiran rakyat.

    BalasPadam
  6. Ternyata mereka yang memusuhi bossku dan UMNO cuba menyebarkan propaganda bahawa apa yang Najib Razak dan BN sedang bawa keluhan rakyat adalah semata-mata mahu jadi populis dan nampak seperti pejuang rakyat.

    Berikut adalah dari laman facebook bossku: –

    Ada yang tuduh cadangan KWSP RM10k dan lanjutan moratorium pinjam cuma sekadar permainan populis bossku nampak macam hero.

    Ok. Kepada mereka, bossku ada satu soalan paling simple.

    Soalan: Jika bajet 2019 sebanyak RM314.5 bilion tidak dapat selamatkan ekonomi pada tahun tiada krisis Covid, bagaimana pula bajet 2021 sebanyak RM322.5 bilion (RM8 bilion atau cuma 2.5% lebih tinggi) mampu menyelamatkan negara semasa krisis Covid melanda seluruh negara dan dunia?

    Jawab soalan itu sahaja. Kalau setakat
    Tun M sedia potong 10%, Bagaimana Guan Eng, Kit Siang, Anwar, atau Najib?

    Tun M sedia potong 10 peratus pencen, bantu golongan hilang pendapatan.

    Kalau setakat potong pencen 10% nak bukak semula kedai roti baru pun tak lepas..!!



    BalasPadam
  7. Ketokohan Kepala Bana Kau! Yg hilang RM35 Billion tu kira ketokohan ke, kebodohan?? Rugi 'on paper' konon! Kalau bodoh bab kewangan diam jer larr Anowar oooiiiii

    BalasPadam
  8. Dah 9 lapuran polis dibuat pada Tun mengenai separation of power..

    Fiuuyooo kemain atok bentang bajet 2021 mula mula ok lah bole terima pasal kurantine 14 ari org yg mungkin +ve Covit atau masih -ve Covit yg merugikan ekonomi sesorang dan buisness online... klu buisness online niaga roti rasanya tak perlu bailout pun... kikiki..

    Cuma yang meloyakan tekak teman sampai naik kembang ucapan atok durasi minit ke 20 - 21.

    Atok mintak org politik dan urusan kuasa executive hendaklah dihentikan/dipisahkan (separation of power .. dengan izin) ni yg tekak teman tetiba kembang semacam rasa nak trus muntah hijoo.

    Bila atok tak ada kuasa ke main nak separation of power bagai...!!

    Fakta Kat bawah ni dah 9 lapuran polis pasal langgar separation of power masa atok berkuasa.

    Pengerusi UMMAH Malaysia, Mohd Zai Mustafa mengesahkan sebanyak 9 laporan polis telah dibuat oleh pihaknya terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad, Lim Guan Eng dan Tan Sri Tommy Thomas berhubung surat penarikan balik pembekuan akaun seorang taikun tanah berkaitan kes 1MDB.

    Fakta Kronologi Kes dan Arahan:

    26.10.2018: Peguam Tan Sri Lim Soon Ping (TSL) menulis kepada KP SPRM (pada waktu itu Dato’ Sri Shukri Abdull) untuk lepaskan pembekuan semua akaun peribadi dan syarikat TSL (salinan surat ditunjuk lagi).
    Salinan surat diberi kepada Tun Dr Mahathir Mohamad (TDM).
    05.12.2018: TDM minitkan surat dari Lim Guan Eng (LGE), dan berpendapat TSL “tidak boleh dipersalahkan” pembekuan akaun peribadi dan syarikat TSL tidak boleh dikekalkan” (minit TDM dlm surat lagi).

    19.02.2019: Surat Peguam TSL diterima oleh LGE dan beliau minitkan Peguam Negara Tommy Thomas (AG TT) arah pelepasan akaun-akaun itu dengan merujuk kepada minit TDM.

    31.05.2019: LGE tulis surat rasmi kepada AG TT mengarahkan akaun TSL dilepaskan daripada pembekuan;
    14.06.2019: AG TT menulis kepada LGE memaklumkan status kes dan arahan beliau kepada SPRM melepaskan pembekuan akaun2 TSL (ada lampiran surat lagi).

    Pada walaun unta sekelian udah udah lah tu jangan dok terkinja kinja sangat pasal 'saparation of power' bagai.

    Bila atok cakap separation of power 'gitu gitu' lagi dalam Dewan masa bentang Bajet 2021. Kalau setakat nak acah acah power bila kuasa dah hilang baru terhegeh nak sebut separation of power bagai..! Alahai naik geli geleman badan teman ni yeopp ooiii..!

    Udah udah lah tuu atok, naik kembang tekak teman dengor nyer...

    Klu nak citer separation of power ni memacam benda 22 tahun 22 bolan boleh tulis. Boleh naik lenguh tangan teman nak tulis balik..!!

    Atok gorenglah apa pun suma dah tak laku..

    sebelom tepokk.. haahh lu fikir la sindri..!!

    BalasPadam