RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Selasa, 12 Jun 2012

BUAT TUANKU, MOHON PATIK PERSEMBAHKAN SEJARAH LALU

Oleh:  WFAUZDIN NS

TAHUKAH anda tahun 1993 boleh dianggap Tahun Penuh Pendurhakaan Umno terhadap Raja-Raja Melayu?  Bagaimana jika kesemua kes pendurhakaan itu disemak semula dan diambil tindakan sepertimana kes-kes lama Azmin dan Anwar disemak semula?  

Pada 18 Jan 1993, Pindaan Perlembagaan Persekutuan yang membolehkan Raja-Raja dibawa ke mahkamah.  Apabila Raja-Raja minta tangguh pindaan ini, maka media melalui BH bertarikh 19 Jan 1993 telah mengkritik secara terbuka salah laku Raja-Raja.

Lupakah kita pada 29 April 1993, di Ketereh, Kelantan di mana telah diadakan `pertabalan' Sultan Kelantan dilakukan pada ketika Sultan Ismail Petra masih di takhta.  Siapa tokoh Umno yang terlibat waktu itu?  Jika anda lupa, sila rujuk kepada Datuk Anuar Musa yang kini merasai `dizalimi' pula oleh FAM yang diterajui oleh Sultan Pahang.

Media BH bertarikh 11 Jun 1993, memetik kenyataan Shahidan Kassim tokoh Umno juga yang menyebut Sultan Kelantan tidak layak menduduki takhta.

Rahim Tambi Chik, sewaktu menjadi KM Melaka meminta agar panggilan `patik' yang digunakan sewaktu berkomunikasi dengan Sultan dihentikan, memadai dengan hanya menyatakan `Saya Tuanku".  Ungkapan biadap tokoh yang kontroversi dengan gadis bawah umur ini rakyat tidak dapat lupakan.  Rujuk kembali BH bertarikh 03 Feb 1993.

Siapa yang cabar Sultan Kelantan agar turun takhta?  Lupakah kita?  Berlaku pada tahun yang sama iaitu tahun 1993.  Zahid Hamidi yang tidak mahu ke Perancis sebagai saksi kes Scorpene, ini lah tokoh yang mencabar Sultan Kelantan, Sultan Ismail Petra turun takhta kerana beliau bukan waris yang sah, katanya.  Jika anda lupa, rujuk kembali BH bertarikh 11 Feb 1993.



Bapak segala penderhaka Raja iaitu Mahathir Kutty pula mendakwa Raja-Raja tidak henti-henti meminta daripada kerajaan.  Rujuk BH bertarikh 30 Jan 1993.  Media BH bertarikh 23 Jan 1993 pula telah mengaibkan Raja-Raja dengan tuduhan pesta arak di Istana dan perempuan-perempuan cantik.  Mengapa media ini terlalu berani?  Tidak lain tidak bukan adalah kerana pemimpin Umno waktu itu mengajarnya.



Sebenarnya, sebelum tahun 1993 lagi banyak kes pendurhakaan kepada Raja-Raja ini telah dilakukan oleh pemimpin Umno.  Saya tidak selesa untuk mengimbas kembali kisah-kisah terdahulu dari ini kerana ada di antara mereka yang telah meninggal dunia.  Sekadar sebagai ingatan kepada kita semua sejarah tidak boleh dipadam samasekali.

Tahun-tahun kebelakangan ini masih juga terdapat pemimpin Umno yang terang-terang menunjukkan pendurhakaan kepada Raja-Raja.  Kita masih ingat kisah di dalam persidangan agung Umno pun mereka menghentam Raja-Raja, contohnya pada tahun 1991 di mana Sultan Kelantan menjadi mangsa mereka.



Harta Raja-Raja diminta disiasat.  Siapa punya angkara?  Media telah mengaibkan Instusi Beraja dengan meletakkan di muka hadapan kehendak perwakilan Umno waktu itu.

Apakah tidak durhaka namanya melarikan Puteri Sultan untuk bernikah?  Cuba tanya kisah ini kepada mantan MB Selangor Muhamad Muhd Taib seorang pemimpin Umno.


Tentu masih segar di dalam ingatan kita, bagaimana cubaan hampir seluruh Wakil Rakyat Umno di Terengganu untuk memboikot Majlis Angkat Sumpah di Istana Terenganu bagi menabalkan Ahmad Said sebagai MB Terengganu.  Mereka mahu Idris Jusoh sebagai MB Terengganu selepas Pilihanraya Umum Tahun 2008.  Maka, didirikan banner tertulis perkataan " Kami Ngak Idris, Natang".  Apakah yang mereka maksudkan `Natang' itu?  Kepada siapa ditujukan?  



Perlantikan MB Perlis juga begitu.  Lihat bagaimana Shahidan Kassim bertindak apabila Isa Sabu dipilih sebagai MB Perlis.  

Terlalu sedikit di sini untuk dihuraikan kembali bagi menunjukkan hebatnya Umno menderhaka kepada Raja-Raja.  Terlalu jauh bezanya untuk dibandingkan dengan sekadar nasihat dan ingatan dari YB Nizar selaku rakyat biasa yang sayangkan Raja Melayu.  Umpama anak yang sayangkan bapanya, si anak akan sentiasa menegur bapanya kalau didapati bapanya tersilap laku.  Anak yang tidak sayangkan bapanya akan membiarkan bapanya melakukan apa jua dan si anak hanya mahu ampu dan bodek si bapa./wfauzdin.blogspot.com 


20 ulasan:

  1. SAYANG2 UMNO PADA RAJA..
    SAYANG2 UMNO PADA BANGSA DAN NEGARA..

    SYG2 ANAK ROTAN2 Kan
    SYG2 ISTERI TINGGAL2kan

    ......vs''

    SAYANG2 BNGSA & AGAMA
    BAWA DAP JADI KETUA...

    muuuuuahhhaaaaaa

    tp aku tau korang acah2 ja..dlm hati korang sama la mcm kita orang ...cilaka lu cibai...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yang kau meroyankan. Mati kutu ke?

      SAYANG2 UMNO PADA RAJA?
      SAYANG2 UMNO PADA BANGSA DAN NEGARA?

      Kau tak baca ke artikel di atas? Sapa derhaka tahun 1993?

      Spin jangan tak spin.. tak boleh nak berhujah, merapu..

      apa2..

      Padam
    2. itu utusan meloya brother lu caya..fitnah sj lu bacaka bro...utusex..


      adabaca percaya ka...hadi pun tarak baca haiya... moloh punya melayu..anak2 cina sinang2 A1..add math.. malayu sinang2 F9...moloh punya melayu. lg mau jaga nigala ka...

      Padam
  2. SAYANG2 UMNO PADA RAJA..
    SAYANG2 UMNO PADA BANGSA DAN NEGARA..

    SYG2 ANAK ROTAN2 Kan
    SYG2 ISTERI TINGGAL2kan

    ......vs''

    SAYANG2 BNGSA & AGAMA
    BAWA DAP JADI KETUA...

    muuuuuahhhaaaaaa

    tp aku tau korang acah2 ja..dlm hati korang sama la mcm kita orang ...cilaka lu cibai...

    BalasPadam
  3. tidak salah menumpahkan taat setia kepada raja atau pemimpin tapi biar kena pada tempatnya! Teguran ikhlas dari rakyat jelata seribu kali lebih baik dari mereka yang suka mengampu yang akhirnya membawa padah di kemudian hari!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ampu cina LKY DAP lg berpaedah lg...

      UMNO yg pernah kuat kat singpork pun tumbang dgn PAP...inikan pula cicak mengkarung pkr.. dan pakar ekonomi pas ...

      ampu cina tak akan membawa padah.....

      Padam
  4. Aduhhhh!!!Wa betoi betoi respect sama lu punya kenyataan tentang itu UMNO derhaka. Bukan lagi derhaka tapi manyak cilaka. Hati manyak busuk ma.Mana mana pigi bawa busuk punya celita. Boloh punya UMNO.Phuuiii!!

    BalasPadam
  5. ADA JUGA LEMBU-LEMBU,TENUK-TENUK & NANGOI-NANGOI UMNO-APCO-BN KASI KOMEN PERKAUMAN YANG SUSAH MEREKA NAK BUANG ! SYABAS SDR WFAUZDIN MACAM BAGI SLIPER JEPUN KAT UMNGOK ANG DAHI KAHKAHKAH ! ABU JANGAN LUPA !

    BalasPadam
    Balasan
    1. umno syg2 bangsa dan agama'

      pas/pkr syg2 bangsa dan agama bawak kapir dap jadi TPM /PM bukan Melayu, bukan islam...buat la suka hati lu ...janji bahagia bersama dap.. hihihi...

      nak cium mulut dap tu tutup mata ..tutup hidung la.. ada bau hanyi babi ka...trima jalahh..

      Padam
  6. Makin kronik puak-puak tu punya meroyan...penin pala baca dia org punya pemikiran...

    BalasPadam
  7. Baik lagi DAP dalam Pakatan Rakyat daripada MCA yg jadi duri dalam daging berada dalam UBN,,,cuma pencacai Umnongokdoh saje tak mau nak paham,,,kerana tahap kebodohbangang nya da sampai ke tengkorak

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha KAPIR DAP LAGI BAIK DARI MCA...LU PAS KAAA??

      LU PEGI TANYA NIK AZIZ DAP TU APA? KAH KAH KAH

      Padam
  8. munafik mcm abdullah bin ubai....ABU...

    BalasPadam
    Balasan
    1. letak jawatan bila mahathir letak jawatan..'

      ...ni bukan munafik sahabat... (ini contoh akhlak rasullullah...dan amalan nabi: 'doa pecah perut'...benda ni bukan petunjuk Allah betapa larinya beliau dari akhlak rasulullah...)

      Padam
    2. wala wei..itu UNTUK MELAYU NO OTAK punya olang memang manyak cilaka!!
      kasi padan dia muka, manyak busuk punya hati sikalang lia punya perut sulah mau pecahhhh..umno selupa LANNNcau

      Padam
  9. umno ni selain munafik adalah pragmatik.

    matlamat menghalalkan cara.

    demi kepentingan umno, raja2 pernah dihina dikurangkan kuasanya.

    bila nk hentam PR, maka merekalah kononnya pembela raja2.

    tapi dari segi rekod umnolah pengkhianat raja...sebab mereka berkuasa. PR tk pernah berkuasa lagi, maka segala tohmahan umno tidak valid.

    anwar kata:

    kalau saya TPM pun umno boleh hina dan zalimi dgn teruk apatah lagi rakyat.

    hamba kata:

    kalau agama dan hukum Allah pun umno boleh hina dan permainkan, apatah lagi raja2 zaman ini yg menjadi perlambangan sahaja.

    kalaula amerika menakluk negara kita mcm iraq maka umnolah yg akan berkhianat dan menjilat amerika...demi perut mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. anwar kata:

      kalau saya TPM pun perangai saya boleh hina dan zalim dgn teruk apatah lagi rakyat biasa DAP jd PM/TPM bukan Melayu...Mesti lg teruk punya!

      Tgk anak2 buah pkr sy kena tangkap rasuah seks..dia buleh kata sedekahhh tu..nasib baik dia xsebut 'naik haji'...

      ini semua salah sya ka?? tp sy dah 8 kali naik haji..cam mana ni..

      Padam
  10. A.dap nak tolong pas jd mb johor
    B.dap johor nk jd DAP mb johor

    A VS B NOW!!!

    dua dua xbuleh pakai!!!

    pilih B gila
    'pilih A ...sat gi KM, Sabah, Sarawak melaka jatuh kat dap...pas mesti tolong dap pulak KE?

    Pas mmg sial kalu gitu..haram pangKAH PAS

    Pangkah BN JE ABIH CRITA...

    MINTA TEAM B PAS JOINT BN CEPAT2...
    TRUTAMA PAS KELANTAN...
    (10k dtg crmah hassan ali! KT KLANTAN)

    ingat umat islam..kalau pas naik bersama dap..islam naik ciput jee

    bn+pas2..islam pun naik ciput jee

    antara dua2 ciput aku pilih ciput yg aman tenteram..xda gaduh2 lepas pru13..aku nak business woii..nak bg anak bini makan..nak perabih pelajaran anak2.. bayar rumah, kereta.

    ekonomi dah ok top ten.WORLD LIST...naik raja lawak enonomi down.. baik xpayahHHHHH. korang nak main atuntuya, scorpeon ka, elephant ka lantak korang la ..aku org2 kg aku pangkah bn kali ni...kasi ajar dap dgn barua dap (pas binawee)

    BalasPadam
  11. berapa keturunan melayu kau aku nak tanya jangan2 mamak jua cendol datang kat malaya tongkang pecah.....lepas tu nganku melayu konon......kalu orang melayu tak cakap macam tu tak ada adab....cakap biar berlapik barulah tak kan melayu hilang di dunia....ini bahasa macam israil melayu ke tuuuuuuuuuuuu.........tak kira bangsa apa kalu baik hati kita sanjung....kalu nama je melayu tapi berbaris kat kedai nombor ekor tak yah sembang melayu lah..............

    BalasPadam
  12. Salam semua
    Buku Sejarah Melayu mengisahkan pertalian panjang bangsa Melayu dengan bangsa lain bermula dengan Iskandar Zulkarnain...sehinggalh kemudian disebut Raja Suran... Demang Lebar Daun Sang Saperba... Sang Nila Utama... Nila Pahlawan .... Parameswara ...Hang Tuah...Tun Mutahir... Tun Perak dsb. Fakta sedemikian mungkin menyebabkan bangsa Melayu mempunyai variasi pelbagai bahasa, pelbagai rupa, pelbagai warna kulit berbanding bangsa lain yang kelihatan lebih serupa spt Arab, Afrika, Cina, Eropah, Tamil masing-masing.
    Bangsa Melayu ada keistimewaan yang diberi oleh Allah swt.

    BalasPadam