RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 22 November 2013

KESIHAN MAT SABU !!

TERLEBIH dahulu takut terlupa, aku ucapkan Tahniah dan Syabas kepada Sdr Suhaizan Kayat yang telah berjaya memenangi jawatan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat di dalam Muktamarnya semalam.  Begitu juga Tahniah buat Puan Siti Zailah Yusof yang terus memegang jawatan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, di samping Dr Mariah Mahmud sebagai Timbalan.  

Kesemua di atas bukan golongan Ulamak tetapi tidak akan memusuhi Ulamak bahkan sentiasa patuh kepada keputusan Dewan Ulamak atau Majlis Syura PAS.  Ini bermakna Pemuda PAS telah boleh berfikir pemimpin mana yang patut diangkat untuk meneruskan perjuangan PAS untuk lebih jauh ke hadapan dan tidak beku di ruang masjid atau madrasah semata-mata.  

Sabtu nanti, terjawab pula persoalan samada PAS mahu golongan Ulamak berada di Kerusi Nombor Satu dan Dua, atau mahu Ulamak di Kerusi Utama dan bergandingan dengan aktivis serta profesional di Kerusi Timbalan.  Dewan Ulamak telah buat usul agar jawatan Presiden dan Timbalan mesti dari golongan Ulamak.  Ini hanya usul, belum diputuskan atau diluluskan.

Samada usul itu bijak dibuat disaat-saat Mat Sabu yang bukan dari golongan Ulamak cuba mempertahankan jawatannya sebagai Timbalan Presiden daripada direbut oleh Nik Amar yang dikatakan golongan Ulamak.  Jika ada perwakilan yang terpengaruh dengan 'kempen' Dewan Ulamak ini, tentunya Nik Amar begitu mudah untuk menang.  Simpati dengan Mat Sabu, segenap penjuru beliau ditekan dan paling memilukan datangnya dari Dewan Ulamak yang mahu Ulamak di Kerusi Nombor Dua setelah Presiden pun dari Ulamak juga.

Apakah satu ketika nanti kesemua jawatan di dalam PAS mesti dari golongan Ulamak?  Selain dari Ulamak hanya boleh mengundi PAS untuk pilihanraya sahaja?  Mereka yang buat kerja tungkus lumus di bilik gerakan sewaktu pilihanraya adakah kesemuanya Ulamak?  Mengapa bila sebut undi, kita akan terima semua tetapi bila sebut jawatan...ooopss...mesti Ulamak?

3 ulasan:

  1. Tukorjela perlembagaan PAS supaya profesional jadi macai golongan yg ngaku ulamak jadi big boh..tukar je slogan PAS for all pada PAS FOR ULAMAK..kalu kata2 musyidul pun pro ulamlak ni tak respect inikan golongan profesional lagi laa..kalu kat KL ustaz2 yg pro ulamak nila yg berlebih mengata org liberal,..bila ajak bersemuka tak nak plak...

    BalasPadam
  2. Mana ulamak dn bukan ulamak.
    Timb ulamak
    naib,pro ulmk
    90% exco yg trpilih ada pro ulamak

    BalasPadam
  3. Salam buat saudara... Mohon link blog www.tinatinot.com dan saya sekadar membantu kerana pemiliknya kurang arif dan baru belajar.... terima kasih

    BalasPadam