RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Sabtu, 15 November 2014

PINGGIR HUKUM HUDUD - TULISAN AMIN ISKANDAR PATUT DITOLAK

TERPANGGIL untuk mengulas satu artikel yang aku petik dari Web Tranungkite di sini http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=19074 , yang mana artikel tersebut dikatakan ditulis oleh Sdr Amin Iskandar.  Beliau mempertikaikan kaedah Kerajaan PAS Kelantan di dalam usaha untuk meningkatkan hukum dan syiar Islam di negeri Serambi Mekah tersebut.

Aku sendiri akui memang banyak perkara kebajikan yang dituntut oleh Islam yang masih belum atau sedang diusahakan di negeri Kelantan.  Namun, tulisan Amin Iskandar yang seolah-olah cuba untuk mencari alasan agar melupakan hukum Hudud yang dicita-citakan di negeri tersebut amat mendukacitakan.  Aku samasekali tidak percaya bahawa Kerajaan PAS Kelantan mempolitikkan hukum tersebut, sebaliknya bagi aku meskipun ada perkara utama yang lain patut ditumpukan oleh Kerajaan Negeri yang dipimpin oleh Ustaz Ahmad Yaakob, tetapi hukum Hudud tetap menjadi impian kita dilaksanakan bukan saja di Kelantan bahkan di negara ini.

Oleh itu, aku menolak samasekali pendapat dan tulisan Amin Iskandar.  Memang tidak wajar sebuah kerajaan negeri mengutamakan bentuk hukuman semata-mata untuk menegakkan hukum Islam tanpa ada usaha memberi penekanan kepada kebajikan serta pembangunan insan terlebih dahulu.  Bak kata Anwar Ibrahim, bagaimana mungkin kita boleh merealisasikan hukum Hudud di dalam suasana negara yang masih belum dibersihkan dari dosa-dosa besar yang lain seperti amalan rasuah, kezaliman dan ketidakadilan di dalam sistem kehakiman.  Anwar bimbang jika hukum Hudud berjalan di dalam suasana seperti yang ada sekarang, hukum tersebut tidak akan mencapai objektifnya bukan kerana kelemahan hukum tersebut tetapi kaedah kita menyediakan persediaan ke arah perlaksanaan hukum Allah itu.  Maka ramai yang mendakwa kononnya Anwar turut menolak hukum Hudud sedangkan mereka tidak mendengar sendiri apa yang Anwar nyatakan tentang hukum ini.

Pendapat aku, di dalam masa kerajaan negeri Kelantan sedang menyediakan kaedah perlaksanaan hukum tersebut, kerajaan negeri jangan abaikan kebajikan rakyat.  Kerajaan negeri juga mesti peka terhadap keperluan masyarakat terutamanya di luar bandar yang juga menjadi kewajipan kepada pemerintah.  Kerajaan negeri juga perlu sensitif dengan isu-isu ketidakadilan dan kezaliman terutamanya yang melibatkan kerajaan Pusat.  Harus diingat, Hukum Hudud perlu mendapat sokongan dan kerjasama dari Kerajaan Pusat dan apakah lojik kita boleh mendapat kerjasama dari sebuah kerajaan yang penuh dengan rasuah serta kezaliman?  Maka, bersihkan unsur-unsur ini terlebih dahulu di dalam masa yang sama teruskan usaha dan tingkatkan pengetahuan kepada seluruh rakyat betapa Hukum Islam ini amat baik dan adil untuk semua.

Tulisan Amin Iskandar terlalu gopoh untuk menolak perlaksanaan Hukum Hudud dengan hanya membawa contoh kecil iaitu tindakan Kerajaan Negeri yang akan mengambil tindakan terhadap mereka yang tidak Solat Jumaat.  Tindakan kerajaan negeri ini amat tepat sekali, tetapi alangkah lebih berkesannya jika di dalam waktu yang sama kita juga pantas bertindak mengatasi permasalahan rakyat.  Jika tidak, Islam hanya akan dilihat seperti wujud untuk menghukum bukan untuk memberi kesejahteraan kepada manusia.  Maka akan lahirlah orang yang berfikiran seperti Amin Iskandar ini.

Semoga Allah meringankan tugas kerajaan negeri di samping memberikan pertunjuk kepada pemimpin kerajaan negeri agar hukum Islam dapat dilaksanakan di sebuah negeri yang rakyatnya juga menikmati kesejahteraan dan kebajikan yang dijanjikan oleh Islam.

21 ulasan:

  1. Mcm lalang. Kejap pdgan liberal...sokong Dap sokong pe liwat sokong Lgbt. Pastu sokong hudud pulak. Masa sama hentam pas. Begini la perangai pelik lg cacamarba puak macai PKR ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. APA NK HERAN. MCM TU LE PERANGAI PUAK MUNAFIK. TGK JE LE SI KETUM TU.

      Padam
  2. jika hudud dilaksanakan dan ditakdirkan satu hari sultan atau mb/vvip berkelakuan 'nakal' bolehkah dikenakan hudud? jika tidak bgmana nak terangkan kpd non muslim ttg keadilan islam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Smua kena. jgn mcm skrg.ada yg dtuduh liwat tp beguling macai bilng pitnah

      Padam
  3. Macai umngok ni cakap ikut kepala lutut...makin terserlah bengap bertingkat2. Yg ko fitnah org liwat tu ikut syarak sgt ker? Mana 4 saksinya? Si Penuduhpun mengaku tak solat dan x menyesalpun...ko ni tak tahu hukum betul malah menyesatkan lg

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hrp Admin bloK org org mcm Anon 5.24PTG diAtas. Buat posting bodoh memalukan...nk ckp hukum ISlam tp belaja tahap pass upsr.

      Padam
  4. Ada lg macai bodoh ni. Tak faham hudud qisas undang2 syariah. Org yg kena rogol atau kena liwat tu sudah jadi kes jenayah. Bila mangsa buat lapuran tak perlu pihak polis arah mangsa cari 4 saksi. Apa punya bodoh sekor macai ni.

    Kalau macai ni syak bini dia berzina itu baru dia harus bawa 4 org saksi.

    Tu la....kecik2 tak mau MAMPOS dah besar nk menyesatkan org.

    BalasPadam
  5. Hang lagi bodo....dash tau kes jenayayah yg sio sepol tu buat sumpah tu buat apa? Ada ke kes jenayah setel dgn sumpah? Ade ke kes jenayah org report dua hari lepas kena rogol siap tak berak dua hari dan tak cuci dubur? Ade ke org kena rogol siap boleh minum kopi lepas tu dgn perogol ? kahkahkahhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. HEHE..MARAH BEBENOR MACAI NI SAMPAI BERTERABUR DIA POSTING. KES ROGOL PUN ADA DAH BUNTING BARU REPORT TAUU. DIA TAK CUCI JUBOR SBB DIA NK SIMPAN AIR MANI PELIWAT TU LA BEHLOO BIKIN BUKTI..4 CM WOOO...MANYAK DALAM MAA..HEHE
      ALKETUM BUKAN PEROGOL LA MACAI NGOK..DIA LIWAT SUKA SAMA SUKA LAA DGN SEPOL.
      HEHE...STUPID 8.08

      Padam
    2. Yes agree. Anwar and Saifol was not a rape case. It was consensual sex as stated by Anwar's lawyers. By right Saiful should also be charged in court on sex luar tabiee.

      Padam
    3. Mmg bodoh stupid fool 8.08 kat atas nun...dia kata kes jenayah setel dgn sumpah...blum setel lg bro...keputusan mhkmah blum keluar lg....tunggu la seminggu dua lg....masyukkk kedalam si sodomis tu....

      Padam
  6. Liwat suka sama suka? kahkahkah....nape tak dakwa kedua2nya sekali? Nampak tak temberang kes ni? kahkahkah...macai bodo je yg percaya....adoii

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya setuju. Mahkamah tidak adil. Walaupun kedua nya syok main juboq knp hanya Saipol saja yg didakwa. Itu yg dibantah oleh loyer2 Anwar atas dasar pengliwatan itu berlaku atas kerelaan kedua belah pihak.

      Padam
    2. bkn sepol la....anwaR Ketum yg didakwa.....bodo xsekolah macai ketum nie...kikik

      Padam
  7. Spenda yang dicek ada sample mani adalah spenda yang diguna semasa hari buat repot kerana spenda 2 hari sebelumnya iaitu semasa liwat, dah basuh.

    Berlaku liwat tempat lain tp carpet yang ambik utk barang kes, ambik kat tempat lain. Dulu semasa liwat dgn Azizan, tivoli villa masih x siap. Hanya orang bongok je duduk dalam ameno.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lagi dasyat. Ini ertinya 2x main ke siSepol dgn Anuar Ketum. Patut dua2 kena sula hidop2.

      Padam
    2. jgn buat fitnah anon 9.08pg.mungkin anwar ketum main bilik lain dgn org lain...aku ckp mungkin aja....aku pon xnak mempitnah...

      Padam
  8. Spesis sodomis/liberal PKR/DAP semakin hari semakin melampau. Semlm budak2 suruhan mrk membawa masok kafir lelaki san perempuan dlm surau diBt 15 Sintok Kedah!!
    Mrk dudok dlm ruang solat dgn berseluar pendik tak tutup aurat. Dah tentu tak beristinjak yg betina pulak ntah ada yg haid. Si betina india tu pulak berdiri saf dpn tmpt imam bg ucapan fitnah dan tohmahan.
    Apa dah nk jadi skrg ni?? Dunia akhir zaman? Muncul nya sidajjal Anwar skrg ni agama dan negara sudah huruhara. Dulu tak pernah jd tmpt ibadah agama islam dicemari sebegitu rupa. Pesta arak, kalimah Allah, LGBT, murtad, pesta melayu peluk anjing, transgender diiktiraf, rasuah, nepotisma, liwat, ulamak dicaci dihina, bible dgn kalimah Allah diedar tanpa rasa takut. ..MCM2 LAGI!!!
    Ini bukan lagi soal Umngok...ini sudah jadi pihak kafir sudah naik tochang dibantu oleh macai2 siAnwar sodomis! !!
    Spesis musibat LIBERAL SODOMIS PKR DAP WAJIB DITENTANG!!! JIHAD! !!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Relak bro.. ..buat penat jari kamu menaip je...puak macai PKR ni bukan reti bahasa...otak dah beku...ko tgk la nnti...mcam2 hal haramjadah diaorg akan buat.. penangan holywater dap...tunggu je pru14 nnti....takkan kita pangkah parti lahabat tu....

      Padam
  9. 8:01 apa yg engkau merepek ni..tahu pun dunia nak kiamat.kau masih tak nak brtaubat..menabur fitnah melampau2..memaki hamun sesuka hati..periksa diri tu dulu..

    BalasPadam
  10. 8:01 apa yg engkau merepek ni..tahu pun dunia nak kiamat.kau masih tak nak brtaubat..menabur fitnah melampau2..memaki hamun sesuka hati..periksa diri tu dulu..

    BalasPadam