TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Rabu, 3 Januari 2018

APAKAH MUSTAHIL PAHANG DIRAMPAS OLEH PAKATAN HARAPAN ?

INI bukan dari analisis mana2 pihak. Ini analisis saya dari pandangan saya setakat ini. Analisis ini, terutamanya dari segi peratusan kaum, mungkin sedikit tersasar tapi rasanya tak jauh lari pun.

Pakatan Harapan sebenarnya masih ada peluang menang di banyak Kerusi Dun di Pahang ini sekiranya gerak kerja yg ada sekarang tidak menurun bahkan digandakan.

Di antara Kerusi Dun yang mampu direbut oleh Pakatan Harapan, walaupun pertandingan lebih dari dua penjuru, atas faktor peratusan pengundi Cina besar adalah;

1. Cheka (M-70.06%) (C-23.87%) (I-4.96%)
2. Benta (M-62.07%) (C-27.54%) (I-10.22%)
3. Damak (M-56.55%) (C-34.24%) (I-5.85%)
4. Lanchang (M-58.09%) (C-21.28%) (I-16.28%)
5. Dong (M-62.15%) (C-32.68%) (I-2.88%)
6. Lepar (M-76.65%) (C-18.30%) (I-2.61%)
7. Luit (M-80.53%) (C-15.28%) (I-1.39%) (OA-2.57%)
8. Sg Lembing - Saya masih tak dpt peratusan yg agak tepat lagi.

Manakala, Dun yang merupakan kawasan Melayu tradisional namun dimenangi BN bawah dua ribu undi majoriti yang mampu direbut oleh Pakatan Harapan adalah;

1. Padang Tengku (M-91.88%)
2. Tahan (M-94.23%)
3. Inderapura (M-92.67%)
4. Panching (M-84.08%)

Bagi Dun2 yg Umno/Bn menang dgn majoriti lebih dari 3 ribu ke atas, kita juga punyai harapan atas kehadiran parti serpihan Umno iaitu PPBM yang boleh membantu kita untuk mendapatkan undi2 secara senyap dari penyokong2 Umno di situ. Di kawasan ini, pengaruh felda agak kuat, tetapi kita jangan lupa warga felda kita tertekan dengan masalah besar. Contohnya seperti :

1. Pulau Tawar: 12 daerah mengundi (DM) adalah kawasan Felda daripada 17 DM keseluruhan.
2. Chini: Sembilan (9) DM kawasan Felda daripada 13 DM keseluruhan.
3. Kuala Sentul: Lima (5) DM kawasan Felda daripada lapan DM keseluruhan.
4. Kemayan: Tujuh (7) DM kawasan Felda daripada 14 DM keseluruhan.
5. Bukit Ibam: Tujuh (7) DM kawasan Felda daripada 11 DM keseluruhan.
6. Muadzam Shah: Enam (6) DM kawasan Felda daripada 12 DM keseluruhan.

Manakala, Dun2 yang telah kita menangi selain dari Dun yang dimenangi oleh sekutu Umno iaitu Pas, InsyaAllah, terus dikekalkan. Pakatan Harapan 'terpaksa' merampas Dun Beserah dan Tg Lumpur dari Pas kerana usaha kita untuk mengajak mereka bersama dalam Pakatan menentang rejim Umno/Bn ditolak mentah2.

InsyaAllah, jangan pelik jika ada penganalisis turut menyenaraikan Pahang adalah salah satu negeri yang Pakatan Harapan juga punyai potensi untuk mengambil alih kerajaan negeri.

31 ulasan:

  1. Pendedahan yang semacam ini, membuatkan Wan Rosli bengong tak lena tidur.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sape yg tak lena tido sekarang.. org patut fokuskan 3 penjuru tapi ini asyik dok main isu kafir mengkafir.. dah tak senang duduk lah ni.. kawasan selamat mana boboy nak bertanding ni gamaknya?

      Padam
    2. Beserah dan Tanjung Lumpur walaupun nampak kampung Melayu tradisional, banyak pendedahan isu semasa. Faktor dekat dengan bandar dan sumber maklumat.

      Kalau diberi pencerahan pasti walaun bawah Hadi Awang gagal melawan. Indikator hujah mereka boleh lihat pada komen An Anon. Fitnah dan hina lawan tanpa bukti semata.

      Saya yakin tak ada yang terpengaruh dengan kejahilan hujah An Anon. Rakyat dah boleh berfikir dengan bijaksana.

      #VOTE4PH
      #ZEROVOTE4PAS

      Padam
    3. Ini dop jahil kalu staro gini awe. Ini jenih dop paham base starang abok. DUN Selangor dengan DUN Pahang dop tau beza doh. Berat nanang beruk matnyeh sek ning.

      Padam
    4. 7:00,

      Cuba bagitahu fitnah apa yg saya kemukakan dan bukti apa yg kamu minta selama ini.. saya mintak bukti akaun affin 90 juta sampai sekarang diam seribu bahasa..

      Kalau walaun DAP bolehlah kamu klepet.. tak malu ke bila pan tak boleh bg bukti akaun affin?.. belajarlah rasa malu serta hormat kpd penyokong akar umbi PH yg mengharapkan persembahan aksi politik yg sihat serta matang..

      Padam
    5. Mangkaq sungguh walaunta sekoq ni, nomboq akaun itu hanya boleh diberi semasa perbicaraan dalam mahkamah, itupun jika Hadi ada teloq saman Husam dan Rafizi. Kalau hang ada lebih teloq, pi la saman Husam dan Rafizi tu, dalam mahkamah nanti hang tanyalah depa. Nak tunggu Hadi saman, dia asyik sibuk mentahnik saja sampai sidang parlimen pun dia ponteng!

      Padam
    6. Maknanya sahih lah diva azwan ali lebih JANTAN daripada dayang husam musa bila diva tu berani bawak tuduhan yg diyakininya benar kpd SPRM berbanding dayang yg tak konfiden langsung akan tuduhan sendiri..

      Macammana tghh nak saman, kalau dayang tak ada bukti.. tghh pun tak sampai hati nak tambah lagi luka si dayang dgn masalah keluarganya tu.. tu belum diambil kira dgn faktor lawyer dayang yg termasuk antara 26 MP yg ponteng masa undi belah bagi tu..!!

      Padam
    7. Nak bukti tak nak saman. Apa punya lekeh. Saman dulu dah kena cabar dek Husam dan Rafizi. Kalau itu tak dapat buat ada benda yang disorok Tok Guru. Akaun Affin ke Ambank ke mana boleh dedah sesuka hati. Saman je Hadi Awang. Jangan main sorok2 sangat.




      Padam
    8. Kan betul aku cakap diva azwan ali lagi jantan daripada diva pan.. dia tuduh kerajaan selangor dia bawak bukti ke sprm!! manakala diva atau lebih tepat dayang husam musa pulak tuduh kerajaan kelantan tapi tak berani bawak bukti ke sprm!! Sebab tak de bukti lah tu.. sie ko ore pan keno nganying sokmo..

      Padam
    9. Pakatan Haprak tidak boleh menang mana-mana2 kerusi di Pahang kerana mereka tiada sumbang apa2 kepada rakyat di Pahang....mereka cuma pandai bercakap itu dan ini ...tapi habuk pun tarak...Pakatan Haprak katakanlah!

      Padam

  2. Kawe dulu ngundi calon Paih Dun Panching. PRU ni kawe ngundi calon Pakatan rodong seme wey. Kaloh takpe... jangan tumpor tak melawan. Puik!!!!!!!!




    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahun ni sahaja 41 ribu org sertai Pas yg kedua terbanyak selepas tahun 2015 (tahun muktamar tewasnya para pengkhianat)..

      Maksud saya kalau kamu seorang dua memang tak terjejas langsung undi PAS.. terutama bila PAS tidak lagi bersama DAP!!

      Padam
    2. Gaji pekerja Harakah dah boleh bayar ke belum? Jika kebajikan alat propaganda sendiri pun terabai sampai dua bulan tak bergaji, tak ada pengundi nak parti suci.



      Padam
    3. Kami bukannya macam parti walaun dap yg dapat dedak pulau mutiara 15 ribu setiap bulan..
      Kalaulah betul pas dapat 90 juta tu pasti pas dah selamatkan harakah dan buat rumah agam ala disney macam di ampang tu..

      Padam
    4. Berangan 130 kerusi siapa bagi dana? Takkan staf Harakah terabai tapi calon PRU Pas bertambah? Layanan buruk kepada pekerja.




      Padam
    5. Kan kamu fitnah 90 juta tu? Tak ingat dah??

      Sekarng komen pan pun dah nmpk celaru.. kata harakah gagal tapi masih mmpu 130 kerusi.. ni semua akibat fitnah yg tak terancang.. sebelum pru14, adios pan johor dsn perak..

      Padam
  3. musuh politik PH ni PAS ke UMNOBN? confuse la.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Musuh politik aku (PH) adalah umno dan yg menyokong umno (Pas)

      Padam
    2. Musuh politik aku (GS) ialah ameno bn dan pan/dap ph.. buktinya? Buktinya mereka bersama berpakat nak jatuhkan kerajaan pas di kelantan..

      Padam
  4. Pahang umpama Perak pd tahun 2008, yg langsung tidak menyangka utk PR menang..umno Pahang kamu tunggu!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekutu Umno dalam Pas paling rugi. Pas hancur akibat pecah-belah oleh Geng Hadi.

      Takbir!!!

      ALLAHU AKBAR!!!!



      Padam
    2. Bila masa pas berpecah kalau tahun 207 shj 41 ribu masuk pas??

      Berapa puluh ribu eh ribu eh ratus eh puluh eh belas orang masuk pan tahun ni??

      Padam
    3. 41000 Harakah pun tak terjual. Nak bangga apa? Sedih lagi sepatutnya sebab ahli sendiri tak tolong Harakah.



      Padam
    4. Akhbar pan pun nasib yg sama malah x sempat jana untung pun.. org x berani nak baca secara trbuka di tempat umum.. atau malu??

      Padam
  5. Skuad Khas di Pekan....
    target pengundi pekan...
    shake up the conscience of pekan voters...
    al ajib hati kat New York London bukan M’sia...
    perjelas bagaimana bik hippo kontrol al ajib...
    video bik hippo buli bogees al ajib...
    pengundi pekan blh bantu al ajib nyahkan bik mama...
    pengundi pekan blh bantu batalkan cukai zalim GST atas kita...
    pengundi pekan blh bantu kembalikan berbilion disita doj...
    pengundi pekan bantu pulihkan felda...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagus gerakerja tu.. tumpuan jatuhkan ameno BN..

      Padam
    2. Dan juga PAS!

      Padam
    3. Tapi pan yg bungkus di johor dan perak secara sahihnya.. di negeri2 lain tunggu masa..

      Padam

Terdapat ralat dalam alat ini