RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Ahad, 3 Mac 2024

TOK GURU NIK AZIZ VS LEBAI HADI


 

1 ulasan:

  1. Harga jualan online sudah pun sejak tengah malam tanggal 1.3.3024 naik RM5 lepas caj SST 8 peratus.

    Tidak membantu sama sekali kesusahan rakyat... Bangangggg..!!

    Dua platform perdagangan dalam talian terkenal iaitu Shopee dan Lazada Malaysia mula memperkenalkan caj tambahan untuk pembelian barangan terhadap pengguna pada Jumaat selari dengan kenaikan caj cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

    Ada walaun bodoh bangang PKR berkata caj 600kW yg kena rumah tak sampai Banyak tu guna letrik. Nnpk betapa bodoh otak2 yg dah liwat.

    Mme la household tak kena caj kilang dan kedai pasaraya besar akan kena caj 2%. Kos kilang bertambah boleh kah kilang akan kekal harga jualan sama sebelum kenaikkan 2% cukai SST..!?

    Kos servis kenderaan akan bertambah tinggi lagi dengan kenaikkan harga servis kesan kenaikkan cukai SST 2%. Walaun bole naik kereta kuda dan kereta lembu jika tidak mahu terbeban dengan kenaikkan cukai SST..!!

    Tentulah suma akan naik kan harga utk tampung suma kos tsb. Akhirnya yg terbeban tanggung adalah rakyat ... Banganggg.!!

    Bagi platform Shopee, caj tambahan berkenaan dikenali sebagai 'Kos Penghantaran SST', dan ia dikenakan terhadap pengguna apabila melakukan pembelian di platform e-dagang tersebut.

    Beberapa platform e-dagang, kenaikan berlaku sehingga RM5 termasuklah caj penghantaran yang mempunyai tambahan sebanyak RM0.29 untuk pembelian domestik.

    Contohnya, sebelum ini bagi barangan dalam talian yang mempunyai berat di bawah dua kilogram (kg), caj penghantaran domestik hanyalah RM4.90, namun bermula hari ini ia sudah dinaikkan kepada RM5.19.

    Tidak membantu sama sekali kesusahan Rakyat

    Bangangggg...!!

    BalasPadam