TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KLIK "PLAY" DENGAR RADIO KOBAT FM

Khamis, 30 April 2009

PRK DUN PENANTI - TIADA YANG `JANTAN', UMNO BOLEH LETAKKAN PUTERI



Umno dilihat semakin gelisah dan berada di dalam keadaan dilema sehinggakan terpaksa Biro Politiknya menangguhkan keputusan untuk mengumumkan samada Umno wajar meletakkan calonnya bertanding di dalam PRK Dun Penanti nanti. Parti yang semakin ditolak oleh orang Melayu ini semakin keliru dengan rentak politik PR terutamanya strategi yang sedang dimainkan oleh PKR di P.Pinang. Pada zahirnya dilihat PR P.Pinang kelihatan berpecah apabila dikatakan PAS Permatang Pauh menolak calon dari PKR sebaliknya inginkan calon dari PAS bertanding di Dun Penanti. Namun dalam situasi begini, Umno masih berhati-hati kerana bimbang akan terjebak ke dalam perangkap PR di P.Pinang.

Najib selaku PM amat teruja dengan tindakan Fairus meletakkan jawatannya sebagai Adun Penanti sekaligus memberi peluang untuk rakyat khususnya di Dun Penanti `menelanjangi' Najib sebagaimana yang telah berlaku sebelum ini. SPRM secara pantas dan cekap mengumumkan Fairus bersih dari dakwaan rasuah seperti yang didakwa, malang sekali Fairus mempunyai jiwa yang kuat dan moral yang tinggi tidak bercadang untuk menarik kembali keputusannya meletakkan jawatan sebagai Adun Penanti. Jika demikian keadaannya, apakah lagi modal Umno untuk berkempen di Dun Penanti nanti sekiranya calon Umno bertanding. Sebaliknya, PR mempunyai berpuluh-puluh `peluru' untuk dihalakan kepada Umno di Dun Penanti. Sudah tentu`peluru-peluru' yang dimiliki oleh PR nyata jauh lebih banyak dari 6 kotak yang masih terpikul di bahu Ezam.

Suruhanjaya Pilihanraya mulai mengatur langkah kononnya untuk menjadikan pilihanraya ini lebih adil dan telus. Peraturan menghadkan penyokong semasa penamaan calon dan menghapuskan pondok panas semasa hari mengundi adalah kaedah paling `profesional' yang dirasakan oleh SPR bagi menjamin pilihanraya kali ini dan seterusnya adalah lebih adil dan telus. SPR tidak lagi peduli samada media kerajaan seperti TV dan radio memainkan propaganda dan kempen menyebelahi Umno/Bn tanpa ada ruang untuk PR menggunakan saluran yang sama. Apakah SPR juga tidak menyedari bahawa terdapatnya jentera-jentera kerajaan dan kemudahan kerajaan yang digunakan oleh Umno/Bn setiap kali pilihanraya diadakan? Mengapa di dalam perkara ini SPR membisu ? Terlalu banyak yang seharusnya SPR fikirkan jika ikhlas untuk menjadikan pilihanraya di negara ini bermutu tinggi, adil dan bersih. Mengapa harus memikirkan tentang penyokong yang ramai dan pondok panas? Apakah dengan pondok panas tersebut benar-benar `memanas'kan Umno/Bn?

Saya tidak mahu mengulas kenyataan bekas MB Selangor, Khir Toyo yang menyatakan PR tidak perlu bertanding jika sudah tidak mempercayai SPR. Kenyataan dangkal dan kurang cerdik dari Khir Toyo sewajarnya dianugerahkan `penyapu'. Sebenarnya Khir Toyo sudah tidak mampu lagi bersuara di Selangor kerana pekungnya telah banyak terdedah sehinggakan baunya menusuk merata-rata di negeri Selangor. Kini, rakyat di Dun Penanti ingin melihat sendiri samada Umno yang sering menjulangkan kerisnya itu adalah anak `jantan' atau tidak. Sekiranya tiada lagi `anak jantan' yang sanggup berpencak dengan PKR di Dun Penanti, kita syorkan Umno meletakkan Puterinya untuk menebus maruah Umno yang hampir tiada itu.


Tiada ulasan:

Catat Komen