RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Khamis, 23 Julai 2009

SURUHANJAYA DIRAJA- PR KAJI KEANGGOTAAN

KUALA LUMPUR, 22 Julai: PAS dan Pakatan Rakyat pada dasarnya menerima pembentukan suruhanjaya diraja menyiasat kematian Teoh Beng Hock tetapi akan meneliti anggota badan ini.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, Pakatan Rakyat dalam mesyuarat mereka sebelum ini telah mencapai kata sepakat tentang keperluan penubuhan suruhanjaya ini.

"Sekarang kita akan meneliti samada anggota suruhanjaya ini dilantik di kalangan mereka yang sesuai untuk menjalankan tugas ini," kata beliau kepada Siasah.

Rabu lepas, dalam mesyuarat mingguannya, Kabinet Malaysia telah meluluskan pembentukan suruhanjaya diraja bagi menyiasat kematian Teoh.

Turut diluluskan adalah pembentukan satu inkues (siasatan awam) untuk menyiasat punca kematian itu.

Teoh Beng Hock ditemui meninggal dunia di atas bumbung sebuah bangunan lima tingkap di sebelah Plaza Masalam yang menempatkan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Shah Alam.

Siasatan awal polis mendapati beliau terjatuh dari sebuah tingkap bilik soalsiasat SPRM di tingkat 14 bangunan tersebut.

Teoh sehari sebelum itu dipanggil untuk memberikan keterangan dalam satu siasatan yang dibuat oleh SPRM terhadap bos beliau iaitu Exco kerajaan negeri Selangor, Ean Yong Hian Wah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan