RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Sabtu, 20 Mac 2010

PERIHAL 16 SEPT - ITU PENDAPAT TULANG BESI, ADA YANG LEBIH PENTING

Oleh: WFAUZDIN NS

SAYA telah membaca artikel yang ditulis oleh Tulang Besi (TB) di sini. Samasekali saya tidak menyanggah atau menyetujui tulisannya kerana TB sehingga kini tidak menyertakan fakta atau bukti kukuh sepertimana kebiasaan yang beliau lakukan di dalam setiap penulisannya sebelum ini. Oleh yang demikian, saya mengambil sikap `pending' dahulu terhadap artikel terbaru beliau itu. Namun, saya ingin berikan sedikit pendapat saya tentang isu 16 Sept bukannya hendak ulas tentang artikel sahabat saya TB.

Plan 16 Sept yang dirancang oleh DS Anwar merupakan satu plan terbaik bagi menyelamatkan negara ini. Ianya merupakan satu perancangan atau cita-cita yang DS Anwar komited untuk melaksanakannya dengan kaedah yang dikira bersih tidak melibatkan sebarang unsur rasuah, tekanan jauh sekali dari unsur ugutan sepertimana yang dilakukan di Perak. DS Anwar cuba memujuk MP-MP dari Umno/Bn untuk berhijrah dari parti yang korup itu kepada Parti PR yang mahu membawa perubahan demi kesejahteraan rakyat. Tiada paksaan, tiada rasuah mahu pun tawaran jawatan dan pujukan dan akhirnya terpulanglah kepada kesedaran serta keinsafan MP-MP berkenaan.

Bukan mudah untuk melaksanakan kerja ini di dalam keadaan mereka telah berada di dalam zon yang selesa, apatah lagi ada di antaranya mempunyai `hutang-hutang' atau rekod yang menjadikan mereka amat bimbang tentang keselamatan dirinya sekiranya parti yang memerintah mengambil tindakan awal ke atas mereka. Memang terbukti ada kesan di atas usaha DS Anwar untuk mengambil alih Putrajaya sehinggakan gerombolan MP telah dibawa melawat Taiwan menjelang tarikh 16 Sept itu. Keengganan PM ketika itu untuk memanggil sidang tergempar di Parlimen menguatkan lagi bahawa usaha DS Anwar hampir menjadi kenyataan. Tuduhan Zahrain tentang 16 Sept memang benar dan itu bukan rahsia lagi kerana umum telah dimaklumkan oleh DS Anwar semasa itu. Cuma, `nasi tambah' penyedap selera dibuat oleh Zahrain berkaitan semua MP diarahkan berkumpul di Parlimen, persetujuan DYMM YDP Agung, campurtangan Pemerintah Tertinggi ATM dan beberapa lagi pendedahan Zahrain di Parlimen baru-baru ini ternyata bohong.

Jika DS Anwar dikatakan berbohong dengan cerita APCO atau ejen Israel dan mungkin dikenakan tindakan oleh Parlimen, bagaimana dengan pembohongan Zahrain juga berlaku di Parlimen. Malahan pembohongan Zahrain melibatkan YDP Agung serta ATM. Ternyata beberapa MP yang kununnya ingin berhijrah bersama DS Anwar seperti didedahkan oleh Zahrain telah membuat kenyataan menafikan tuduhan MP Bayan Lepas itu. Tidak dipastikan adakah MP-MP berkenaan mahu mencabar tuduhan yang dibuat oleh Zahrain itu.

Kegagalan 16 Sept tidak perlu kita persalahkan kepada sesiapa samada DS Anwar mahu pun pimpinan PR yang lain. Kegagalan ini sebenarnya adalah kerana tiada kekuatan dan keberanian moral di kalangan mereka yang mulanya bersetuju untuk berhijrah bersama PR. DS Anwar tidak memaksa mereka atau mengurung mereka kerana sebagai orang yang pernah duduk di dalam kerajaan dan Umno, DS Anwar tahu mengapa mereka amat bimbang untuk bersama PR. DS Anwar faham betapa tekanan yang mereka hadapi ketika itu. Inilah faktor utama kegagalan 16 Sept.

Mungkin juga kegagalan ini disebabkan terlalu banyak bebanan diberikan kepada DS Anwar bersendirian. Usaha dakwah mengajak mereka berhijrah dari yang buruk kepada yang baik mungkin gagal dilakukan oleh beberapa pemimpin di kalangan kita. Kita mungkin merasa ragu betapa usaha DS Anwar itu tidak demokratik, justeru itu kita tidak banyak membantunya. Saya sendiri tidak percaya kepada demokrasi jika demokrasi membenarkan majoriti adalah pihak yang benar. Jika kita berpegang kepada prinsip Islam, demokrasi dalam Islam bukan bermakna majoriti di pihak yang benar. Oleh itu, pada pendapat saya tidak salah jika mana-mana MP berhijrah dari parti yang mereka rasa korup kepada parti yang lebih baik dan adil. Jadi pada saya usaha DS Anwar itu tidak salah dari segi prinsip Islam, tetapi mengapa kita tidak bekerja kuat seperti yang diusahakan oleh DS Anwar itu?

Kesimpulannya, pada pendapat saya kegagalan 16 Sept adalah kerana tiadanya kekuatan kerohanian di kalangan MP-MP yang berada di sebelah sana untuk membuat perubahan dan berhijrah. Kegagalan ini ditambah pula oleh faktor kurangnya komitmen kita terutamanya pimpinan kita sendiri untuk berganding bahu bersama DS Anwar bagi melakukan perubahan. Justeru itu, kita melihat plan 16 Sept yang lalu seolah-olah seperti plan DS Anwar bersendirian. Apa pun, kita masih belum terlambat untuk meneruskan usaha ini. Negara ini perlu kita selamatkan dengan apa cara sekali pun. Plan 16 Sept sebenarnya tidak boleh terhenti selagi kita tidak berada di Putrajaya. /wfauzdin.blogspot

2 ulasan:

  1. samada dia ini tulang besi atau tulang plastik,atau tulang kayu malah kalau tulang babi sekali pun,posting dan ulasan dia tu(tb)selalunya memberi peluru pada musuh.aku teringat komen Saifuddin Nasition bahawa dalam politik,bahawa perlembagaan dan arahan peraturan adalah sekadar panduan.Ia perlu dilaksanakan ikut kesesuaian.
    Begitu juga dengan permainan ahli politik,kadangkala terlajak tetapi yang mahu berundur perlu dimaafkan.Ini tidak bagi tb,jika sekali tersilap,akan silap untuk selama lamanya.Pertelingkahan peribadi hendak dipanjangkan sebagai pertelingkahan keseluruhan ahli.Porahhhh,pigidahhh

    BalasPadam
  2. Call it failure of u want
    But Anwar's September 16 is indeed a credible threat
    Besides, what possible reason that drove Pak Lah and Najib 2 ship 2/3 of their MPs to Taiwan under the guise of an "educational trip"?

    BalasPadam