KEDAI JUALAN WALKIE TALKIE @ RADIO AMATUR

KEDAI JUALAN WALKIE TALKIE @ RADIO AMATUR

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Rabu, 20 Ogos 2014

PRK DUN PENGKALAN KUBUR - BERI PELUANG KEPADA PAS PULA UNTUK RAMPAS KERUSI BN


   
 
UJIAN besar menanti PR, khususnya PKR dan PAS sejurus PR baru saja bergelut dengan krisis MB Selangor.  Meskipun jalan penyelesaian telah tercapai, namun tiada siapa boleh menjamin sedikit luka yang dialami semenjak krisis di Selangor ini masih belum sembuh.
 
Kini, PR khususnya PKR dan PAS diuji lagi di 'bumi PAS' Kelantan.  Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pengkalan Kubor Datuk Noor Zahidi Omar meninggal dunia akibat kanser hati di sebuah hospital di Guangzhou, China, hari ini.  Allahyarham meninggal dunia pada pukul 5.45 pagi waktu Malaysia.  Ertinya, satu PRK terpaksa diadakan dan kawasan itu adalah milik PKR bagi dua penggal yang lalu.
 
 
Pada PRU 12, calon PKR tewas di tangan Bn dengan majoriti hanya 100 undi sahaja.  Malangnya dalam PRU 13 yang lalu, calon PKR terus menunjukkan prestasi yang amat teruk sehingga tewas lagi dengan majoriti yang berganda besarnya iaitu 1, 736 undi.  Ertinya, kawasan itu bukan lagi kawasan yang selamat buat PKR tetapi mungkin selamat buat PAS.  Jangan ditanya mengapa jadi begitu kerana politik di Kelantan amat sukar untuk dibaca.  Bahkan di dalam PRU 13 yang lalu juga menyaksikan beberapa Kerusi PAS turut jatuh ke tangan Bn.
 
Kali ini PR diberi peluang untuk membuktikan bahawa PR boleh bersatu walaupun baru sahaja mengalami krisis.  Tidak mustahil Kerusi tersebut boleh dirampas asalkan kedua-dua pihak berlapang dada dan belajar dari kelemahan strategi yang terdahulu.  Para penyokong dari kedua-dua parti iaitu PKR dan PAS mesti sanggup berlapang dada jika ingin merampas Kerusi tersebut.
 
Aku berpendapat sudah sampai masanya PKR memberi peluang kepada PAS bertanding di Dun Pengkalan Kubur di mana PKR telah pun tewas dua kali berturut-turut di situ.  PKR perlu berkorban jika serius ingin melihat Kerusi tersebut dirampas semula oleh PR.  Buang sikap ego dan zahirkan sikap merendah diri kepada PAS kerana kita ada asas untuk mengalah.  Tentunya PAS bersedia untuk menggantikan PKR di situ.  Aku yakin jentera PAS amat terlatih di Kelantan dan mereka mempunyai kelebihan selaku pemerintah untuk merampas Kerusi berkenaan.
 
PKR harus menyedari kita ada tugas berat yang lain iaitu untuk menyelesaikan banyak masalah di dalam parti terutamanya di Selangor.  Jangan kita bebankan tugas ini kepada pimpinan Pusat yang sekarang ini sedang bertungkus lumus untuk memperbaiki semula krisis di Selangor termasuk beberapa kemelut yang berlaku sewaktu pemilihan parti baru-baru ini.  PAS dilihat lebih selesa dan tenang sekarang, maka eloklah serahkan kepada parti itu untuk berdepan dengan Umno/Bn dan PKR hanya perlu membantu semampu mungkin agar kita sama-sama dapat membuktikan bahawa PKR dan PAS bersedia bersatu apabila berdepan dengan musuh nan satu.
 
Mahu tidak mahu, suka atau tidak, kita dalam PKR harus terima bahawa kita ada tugas yang lebih mencabar.  Tumpukan isu di Selangor dan pulihkan semula keyakinan rakyat kepada parti kita.  Salah satu jalannya adalah kita bersedia untuk membantu kejayaan rakan kita PAS di dalam merebut Kerusi ini.   InsyaAllah, pengorbanan kita ini pasti akan membuka kembali perpaduan sesama kita yang baru-baru ini agak terjejas.

21 ulasan:

  1. ya...setuju dgn tuan...tapi adakah pkr bersedia serah kerusi tersebut...saya tak berapa yakin .Pr perlu duduk berbincang ..saya sokong calun pas bertanding...

    BalasPadam
  2. Skrg ni klau PKR bertanding sia2 aja. Dpt penat aja lebih2 lagi kat Kelantan. PKR nama dah teruk tercemar. Apa yg ada kat kepala pengundi, klau PKR memerintah negeri jadi rojak. Klau nak tambah kerusi PR baik calunkan PAS.

    BalasPadam
  3. Dengan Nama Allah SWT
    Cadangan yang baik untuk meletakkan calon PAS untuk bertanding PRK di negeri Kelatan namun Parti Ex UMNO tak akan berganjak kesombongannya untuk menyerahkan peruntukkan kerusi DUN Pengkalan Kubur mereka kat PAS. Lihat sahaja keegoan Parti EX UMNO di negeri Selangor . So jangan dok angan angan yang Parti EX UMNO nak serahkan kerusi mereka kat PAS.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuan,

      Keputusan meletakkan PAS bertanding di dalam PRK Pengkalan Kubur adalah satu tindakan yang baik. Kali terakhir PAS bertanding di kerusi ini adalah pada tahun 2004 (kalau tak silap) dan menang. 2 PRU terakhir telah ditandingi oleh PKR. Mereka kalah kedua-duanya. Satu perkara yang perlu diketahui UMNO agak kuat di DUN ini. Tambahan Allahyarham Dato Noor Zahidi amat popular.

      Secara diatas kertas, PAS tidak mempunyai masaalah besar untuk menang kerana PAS Kelantan mempunyai jentera yang kuat,antara yang terbaik. Krisis Selangor tidak mempunyai impak yang besar.

      DUN Pengkalan Kubur ini terletak bersempadan dengan Thailand, iaitu Pekan Takbai. Satu perkara yang kita kena fahami, seperti juga Parlimen Rantau Panjang, terdapat ramai orang melayu Thailand yang tinggal dis3mpadan kedua negara ini memileki 2 IC dan menjadi pengundi di kedua-dua negara. Didalam PRU disebelah kita, mereka adalah merupakan pengundi-pengundi UMNO.

      Benar sebagaimana tajuk entri diatas, PRK Pengkalan Kubur adalah satu ujian kepada Pakatan Rakyat. Tetapi yang lebih besar ia adalah ujian kepada kepimpinan PAS negeri dan Kerajaan negeri pasca TGNA.

      Sekarang ini, sambutan kepada kepimpinan baru Kerajaan PAS Kelantan tidak solid seperti dizaman TGNA yang mengetuai kerajaan PAS Kelantan selama 23 tahun. Performa setakat ini very lacklustre. MB sekarang lebih kurang Najib kat federal, neither here or thereJika kita pergi kekampong-kampong, ramai lagi dikalangan orang tua yang menyangka TGNA masih MB.Rakyat Kelantan pun sedang bercakap tentang menukar kerajaan di dalam PRU 14. UMNO pun sudah menjalankan strat3gi mereka dimana mereka sudah tidak menyerang kepimpinan kerajaan negeri.

      Ini adalah satu PRK yang menjadi kayu pengukur awal tentang nasib kerajaan PAS Kelantan dimana ia merupakan kubu terakhir dan terpenting PAS yang tidak boleh jatuh didalam PRU 14.Signifikan jika kerajaan PAS Kelantan memberi kesan besar kepada perjuangan PAS diperingkat nasional. Impak kegagalan PAS mempertahan kerajaan PAS Terengganu dN Kedah k3cil jika berbamding dengan kejatuhan kerajaan PAS Kelantan.

      Kejayaan PAS di Kelantan adalah lambang kepada kejayaan perjuangan PAS didalam politik sejak PAS ditubuhkan.Lambang kejayaan Islam berfungsi sebagai s3buah kerajaan walaupun dihimpit dan ditekan begitu hebat oleh UMNO. Paling penting, inilah lambang dan ikon kepada "KEPIMPINAN ULAMAK" yang mengambilalih kepimpinan PAS dari Almarhum Tan Sri Dato Asri Haji Muda. Kepimpinan yang merobah lanskap politik orang melayu Islam.

      Jadi, PRK ini penting. Tanda-tanda yang UMNO akan berjaya merampas Kelantan semakin jelas. Bukan UMNO Kelantan itu kuat tetapi kerana kelemahan kepimpinan PAS negeri dan kerajaan negeri sendiri. Pada pengamatan saya sebagai anak kelantan, prestasi kepimpinan PAS Kelantan dan kerajaan PAS Negeri hari ini lebih teruk dari kepimpinan kerajaan PAS Kedah. Kepimpinan kerajaan negeri Kelantan s3karang ini didominasi oleh golongan ulamak sepenuhya setelah pembersihan dibuat kepada tongak-tongak kerajaan TGNA yang dulu.

      PAS Jangan konfiden dengan orang Kelantan. PAS dan UMNO pe4nah ditendang keluar dari kerajaan negeri kerana mula mengkhianati amanah dan bergaduh sesama sendiri. Ciri-ciri ini sedang pertontonkan oleh kepimpinan PAS negeri dan kerajaan negeri kepada rakyat.

      Jadi, jika kerajaan PAS Kelantan jatuh, apa lagi yang PAS ada setelah kerajaan PAS Terengganu dan Kedah mampu bertahan selama sepenggal. Bagi Kelantan, jika kerajaan PAS Kelantan jatuh, PAS boleh kiss goodbye kepada perlaksanaan hudud sama dengan yang terjadi di Terengganu.

      Jadi isu Tuan Haji begitu panas hati dengan PKR adalah isu yang remeh temeh.

      Wallahualam.

      Padam
    2. Perlaksanaan hudud apa benda nya tuan...baru kena sergah dgn Dap Kafirun dah tukar haluan..

      Padam
  4. Tapi pemimpin PAS ada telor ke nak mintak kerusi tu kat KetUm?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pemimpin PAS ada teloq untuk minta kerusi secara yg berhemah tapi komen tak ada nama bermakna tak ada 2 biji teloq tauuuu!!!

      Padam
    2. Gebu ada teloq ke. Kasi letak nama betul la. Ada berani. Gebutoh

      Padam
    3. Dah nampak pemimpin PAS memang tarak telor..!!!!

      SHAH ALAM – Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengumumkan bertanding di kerusi Pilihan Raya Kecil (PRK) Pengkalan Kubor, Kelantan.

      Perkara itu dinyatakan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali ketika sesi penggulungan Kongres Nasional Keadilan ke-10, Parti Keadilan Rakyat di Stadium Malawati, di sini.

      “Esok kita akan adakan pertemuan dengan pimpinan PKR negeri Kelantan (Aziz Abdul Karim) bagi mendapatkan maklum balas secara tradisi ini adalah kerusi PKR,” katanya.

      Malah beliau turut optimis bahawa kerusi berkenaan akan kembali kepada PKR .

      “Insya Allah, kita mahu supaya Pengkalan Kubor dapat kembali ke tangan PKR dalam PRK akan datang,” katanya.

      Pengumuman itu sekaligus mengenepikan permintaan PAS supaya kerusi tersebut diserahkan kembali kepada parti tersebut.

      Permintaan berkenaan dibuat Ketua Dewan Muslimat PAS, Siti Zailah Mohd Yusof atas alasan ia mesti diserahkan kembali kepada PAS setelah diwakili PKR sejak dua penggal lalu.

      Kerusi DUN Pengkalan Kubor kosong selepas penyandangnya Datuk Noor Zahidi Omar meninggal dunia akibat kanser pada 20 Ogos lalu.

      Allahyarham merupakan ADUN Pengkalan Kubor selama tiga penggal dan Ketua UMNO Bahagian Tumpat selama empat penggal.

      Pada pilihan raya umum lepas, Allahyarham yang mewakili Barisan Nasional mengalahkan calon PKR, Saharun Ibrahim dan calon Bebas Izat Bukhary Ismail Bukhary dengan majoriti 1,736 undi.

      Padam
  5. termasuk la 1:51 PG kan?

    BalasPadam
  6. Kahn Kahn Kahn Kahn....
    Kalu umno kalah, aku sunat lagi sekali las

    Baik bg umno menang free la
    Bazir masa & duit aje gi ngundi puak din ayam

    BalasPadam
  7. Ajak nik amar main bola
    Letak kat posisi pertahanan
    Bior umno sumbat gol

    BalasPadam
  8. Pkr dah teruk tercemar. Ketum buat sgor mcm bapak dia punya. Ketum kata selain jijah xde org lain layak jd mb. Gitu truk pkr ni

    BalasPadam
  9. Maaf. I nak tanya knp pemimpin kita Anwar Ibrahim cengkung dan kurus. Muka nya kusam, mata masuk dalam, wajahnya tiada seri lagi spt dulu. Sakit ke dia atau memendam perasaan. Kesian I tgk dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Overdose air ketum kot. .....

      Padam
    2. kifarah dari sumpah Saiful kot

      Padam
  10. Lebih baik bagi kerusi tu pada PAS aje..keputusan PRK nanti akan dapat memberi idea kepada geng UG apa tindakan yang mereka harus lakukan seterusnya,samada kekal dgn PR atau keluar dari PR..

    kerana semasa krisis selangor memuncak geng UG (hanya geng UG) mengatakan mereka lebih bersedia untuk bergerak sendiri dan tidak memerlukan rakan gabungan PKR dan DAP,kononnya bersandarkan sejarah dan pengalaman yang berlaku semasa mereka ditendang dgn Umno,kemudian gabungan dgn s46 berpecah,namun mereka mendakwa PAS masih lg kukuh berdiri malahan semakin kuat sekarang ini, lantas geng UG menafikan bahawa sokongan yang mereka terima sekarang ini adalah cetusan dari gelombang reformasi yang diasaskan oleh DSAI,

    sebaliknya dgn sombong mereka mengatakan pengundi menyokong mereka adalah kerana rakyat boleh melihat keikhlasan PAS berpolitik tanpa terlalu banyak memainkan retorik.

    Malahan mereka juga mendakwa PKR kelantan seperti melukut ditepi gantang,tiada kekuatan, apalagi jentera, Jadi aku nak tengok apakah dengan hanya kekuatan jentera tanpa strategi politik membolehkan PAS menang di Pengkalan kubur..

    Kalau PAS kalah dikawasan majoriti melayu islam,maka diharap pemimpin PAS (UG) harus berfikir dgn akal yang waras sebelum mengeluarkan statement dgn mengatakan tidak menjadi masalah untuk mereka bergerak secara sendiri tanpa gabungan PKR dan DAP

    Jika kwsan majoriti melayu islam pun mereka kalah apatah lagi dikawasan pengundi campuran melayu,cina dan india sudah tentulah kekalahan yang lebih besar akan mereka terima.

    Pengkalan kubur juga sebagai medan ujian untuk Ahmad yaakob dan Nik Amar menilai keberkesanan mereka mentadbir kerajaan setelah mengambil alih daripada Tok Guru Nik Aziz samada diterima atau tidak,apatah lagi dgn kelantangan Nik Amar dalam isu Hudud sehingga mengeluarkan kenyataan tidak mengapa PAS keluar dari PR asalkan Hudud dapat dilaksanakan (respon beliau setelah mendapat tentangan dari DAP)

    Jadi secara logik bagi pemikiran Nik Amar mungkin dengan kelantangannya itu dalam isu Hudud dapat menarik sokongan jitu rakyat kelantan (BN) untuk menyokong kepimpinannya.

    Aku bukan menentang isu Hudud malah aku juga berdoa untuk Hudud dapat dilaksanakan dibumi Malaysia ini,tetapi gerak kerja dakwah dan penerangan kepada kaum bukan islam hendaklah dilakukan dengan lebih sistematik supaya mereka dapat memahaminya dengan lebih baik..

    Ianya akan lebih berkesan apabila putrajaya kita dah pegang,Penerangan dan pemahaman mengenai undang-undang Islam boleh dilakukan melalui Kementerian pendidikan dan kementerian penerangan.

    Ada juga hujah dari puak penyokong UG mengatakan biar kalah dalam Pilihanraya asalkan mendapat redha dari ALLAH. Gerak kerja PKR dan DAP menjurus kepada jalan yang tidak mendapat redha dari ALLAH jadi PAS harus keluar dari gabungan PR

    Jika itulah hujahnya,apakah PAS mampu untuk menumbangkan UMNO apabila bergerak sendirian? Kalau sekadar untuk mendapat redha ALLAH kenapa harus mereka terlibat dengan politik demokrasi...adalah lebih baik mereka bergerak atas nama NGO atau Tabligh yang hanya menumpukan sepenuhnya kepada kerja-kerja dakwah dalm mencari redha ALLAH

    Namun mereka sedar untuk menegakkan hukum ALLAH mahu tidak mahu mereka harus ada kuasa,dan kuasa hanya boleh dimiliki dengan menyertai Pilihan Raya..

    Jadi kesimpulannya PAS (UG) perlu terima hakikat dalam situasi sekarang begitu penting untuk mengukuhkan hubungan dalam PR bagi mencapai matlamat menumbangkan Umno, Untuk menumbangkan Umno bukan hanya memerlukan jentera,tetapi strategi politik yang berkesan untuk menarik sokongan bukan hanya kaum melayu Islam,tetapi juga kaum lain yang bukan Islam, barulah kita boleh menang dalam PRU14 nanti..bila dah ada kuasa barulah kita boleh pastikan Islam tertegak seperti yang PAS mahukan.

    Komen aku ni hanya ditujukan kepada segelintir ahli pas yang berpendirian UG sahaja...bukan kepada ahli PAS yang majoriti sayangkan gabungan PR...jadi jangan cepat melatah yerrr..PEACE

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak usah ckp la mudah nk kuatkuasa hudud bila pegang putrajaya. Baru sebut kat kelantan dgn sgor pun korang dh menikus bila kena sergah dgn Dapigs.

      Padam
  11. Wahai Tuan Hj Jamaludin,

    Mengapa la bodo dan bengapnya tuan? Mahu gelar PKR Ex Umno? Bukan niat nk katakan PAS cuma nk ajar tuan haji kita yg bengap tu....baca sejarah PAS dulu kmudian baru boleh kata kat PKR ok. Aku hormat PAS mmg jauh lebih baik dari PKR, tapi aku nk tuan haji ni jadi cerdik sikit bila nk bhujah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa kau merepek ni setannnn.
      Pengasas pkr tu kebanyakannya bekas pemimpin umno yg diterajang keluar atau keluar parti.
      Itu aja maksud pak aji tu.
      Yg ko ni melalut sampai nk kait pas tu apa jadahnya setannn...

      Kata org bodo tp ko tu sendiri tahap BANGANG

      Padam
    2. pengasas pkr kebanyakkan dah keluar pkr. Sekarang ni hanya tinggal jijah kipas dan assmin je sebagai pengasas awal parti Kencing Rakyat tu...

      So, ko bila nak keluar pkr lak?

      Padam

Terdapat ralat dalam alat ini