RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Khamis, 17 Disember 2015

TOL MUNGKIN NAIK, ORANG KAMPONG PEDULI APA?

Melalui berita kelmarin PLUS dijangka akan menaikkan kadar tol sekitar 5% sahaja jika kerajaan meluluskannya. Itu ikut perjanjian pihak konsensi tersebut dengan kerajaan. Katanya, tak banyak pun naik, sekitar 70 sen sahaja pengguna perlu bayar.

Kita tahu sejak dulu lagi Pembangkang minta dedahkan butir2 perjanjian kerajaan dengan pihak konsensi tol, namun tidak diendahkan. Apa yg perlu disorok? Perjanjian itu bukan melibatkan perjanjian keselamatan atau pertahanan yg perlu dirahsiakan? Tentu ada sebab.


Tidak masuk akal, bertahun2 tol beroperasi syarikat berkenaan tidak dapat modal lagi atau tidak peroleh keuntungan lagi? Jika digunakan alasan kos pembaikan atau naik taraf lebuhraya, apakah kini kita telah menikmati keadaan lebuhraya yg baik setelah Tol beroperasi sekian lama?

Kadang2 terasa mahu mengeluh dengan keadaan ini. Rasa marah pun ada. Tapi sewaktu PRU13 yg lalu, kita mendengar janji dan manifesto PR waktu itu untuk menghapuskan tol. Ada kita percaya? Kita tak percaya lantas kita pilih Bn juga. Kita lebih percaya bahawa Bn mampu kurangkan kadar tol. Sekarang, siapa yang susah? Menteri tidak susah. Mereka tidak perlu bayar tol kerana kerajaan akan tanggung tol untuk mereka.

Orang2 tua di kampong2 dan di felda kata, biar lah tol naik setinggi mana pun kerana kawasan kampong dan felda mereka tiada lebuhraya dan tiada tol. Mereka tidak terlibat, kata mereka. Mereka lupa, anak2 mereka yg ramai berada di bandar2 akan balik ke kampong terpaksa melalui tol. Itu belum kira dengan kos minyak petrol lagi. Kalau dulu anak mereka kerap balik sebulan dua kali, kini mungkin balik ke kampong sebulan sekali. Semuanya kerana ingin menjimatkan kos bayar tol. Orang2 tua di kampong dan felda tidak fikir semua ini. Mereka juga lupa, lori2 pengangkutan yg membawa barang2 keperluan mereka dari kilang atau dari pembekal untuk dibawa ke kawasan mereka untuk dijual, terpaksa lalui tol. Siapa yang akan tanggung kos ini? Kita juga yang tanggung melalui peningkatan harga barang dan juga minyak petrol. Usah ceritalah lagi tentang GST, sudah pasti kena kepada kita.

Semuanya silap kita memilih. Kita tak berani mencuba dan berubah. Takkan lah dengan mengubah kerajaan, maka kita semua akan makan ubi kayu seperti di zaman Jepun. Ubi kayu pun sudah mahal sekarang dan ada GST juga. Tentu mereka fikir sekarang ini rakyat di Sgor atau P.Pinang hari2 makan ubi kayu.

3 ulasan:

  1. apa kata tuan penasihat 25%?

    BalasPadam
  2. Toll agreements made public for the first time

    http://www.thestar.com.my/story/?file=%2F2009%2F1%2F5%2Fnation%2F20090105095116&sec=nation

    BalasPadam
  3. Toll agreements made public for the first time

    http://www.thestar.com.my/story/?file=%2F2009%2F1%2F5%2Fnation%2F20090105095116&sec=nation

    BalasPadam