KEDAI JUALAN WALKIE TALKIE @ RADIO AMATUR

KEDAI JUALAN WALKIE TALKIE @ RADIO AMATUR

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Ahad, 19 Februari 2017

RUU AKTA 355 - IJTIHAD HADI BOLEH SAJA DITOLAK


PINDAAN RUU Akta 355 - Isu ini dah diputuskan dan sepakat adalah isu Ijtihad. Pas yakin ijtihadnya iaitu dgn pendekatan bawa pindaan RUU Akta 355 ini dgn guna Hadi sbg pembawa usul atas cadangan Azalina menteri Umno dan disokong oleh seorg lagi menteri wanita Umno, dan Hadi pula berijtihad untuk menangguhkannya dua kali wlaupun diberi ruang oleh Speaker untuk huraikan.

Hadi ijtihad mahu diadakan satu perhimpunan raksasa terlebih dahulu dengan menjemput pemimpin Umno hadir. Menteri agama, Jamil Khir atas restu Presiden Umno pun hadir atas jemputan Pas bagi mendesak kerajaan yg ditunjangi oleh Umno agar bawa RUU ini masuk Parlimen. Dalam himpunan tersebut, Pas juga berijtihad bahawa untuk mendesak kerajaan agar bawa pindaan ini, wajib kita kecam dan burukkan Dap. Maka, plakad dan banner dinaikkan sewaktu perhimpunan untuk burukkan Dap. Waktu ini pegang Plakad tidak lagi macam "Parlimen Kanak2" seperti yg pernah dituduh kpd MP-MP dari PH yang pegang plakad desak Najib undur di Parlimen dulu. Selepas himpunan ini kecam Dap, samada masuk atau tidak pindaan itu ke dlm Parlimen, kuncinya pada Umno. Itu ijtihad Pas. Kalau kita rasa pendekatan Pas itu bijak dan Syarie, terpulanglah. Nama pun Ijtihad.

Bagi yg menentangnya pula, mereka berijtihad bahawa jika Umno ikhlas utk laksanakan pindaan tersebut, Umno boleh lakukan sepertimana yg pernah mereka lakukan beberapa kali pindaan terhadap akta yg sama sebelum ini.

Waktu itu, tiada kontroversi sedikitpun dan akta dikuatkuasakan. Waktu itu, tiada isu mati masuk jirat, tiada kerahan terhadap budak2 tahfiz, tiada keperluan mana2 negeri beri cuti umum, dan Dap pun tidak dituduh sebagai kapir harbi.

Pendekatan ini lebih bijak dan rasional malah lebih cepat berbanding pendekatan yg berpusing2 dan akhirnya balik kepada Umno juga. Sebab itu, orang agama yg mahu berpolitik, mesti bijak dalam bacaan politik agar tidak jadi mangsa orang politik yg zalim seperti Umno. Maka, tidak harus keluar hujah ' Biar kita ditipu, asal jangan kita menipu" kerana Allah tidak suka umat Islam terus ditipu apatah lagi oleh musuh (jika musuh) atau rakan (jika rakan) yang sama.

Isu ijtihad, tak perlu nak berbalah.

32 ulasan:

  1. Aku nak tahu apa yg ruu355 ni boleh hukum pada penyamun duit rakyat 2.6b dan rakan subahat penyamun yg dpt 90juta..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yg 100bil tak plak kau heran
      Yg jam 87k pun x terpekik...baru jam jer tu...haiii

      Padam
    2. Wahai Walaunta2 PAS yang Bongok ! BN ada 133 kerusi , PAS ada 21, jumlah = 153 !. Jadi RUU Hadi ni dgn senang boleh diluluskan disesi parlimen akan dtg?? Jumlah kerusi parlimen cuma 222 aje. Makna nya BN dgn PAS dah ada majoriti lah bodoh!

      Jadi apa hal ulamak2 ni bebel pasal DAP ?
      Bukan ke bodoh golongan yg percaya dgn ulamak & lebai PAS yg lidah berbelit, salahkan cina DAP sebab tak luluskan RUU Hadi ni hahaha kelakar betul laa walauntaik PAS ni!

      Kecik2 disuruh sekolah.. pegi mandi kat sungai..gi lestik burung... bila dah besar jadi pencacai tegar lebai2 PAS. Bongok pulak tuh.

      Padam
  2. 1. apa yg dok hooha hooha tentang ruu355. itu hanya usul yg dibawa oleh seorang ahli parlimen (bukan menteri) dikenali sebagai private member's bill. ini akan ambil masa yg panjang jika usul itu diterima, ini pun kalau gomen betul2 serius. berapa banyak private member's bill yg diterima utk pembentangan? kalau tak silap ini kali pertama & apa makna?

    BalasPadam
  3. kaum sekular dengan excuse-excuse nya...ingat melayu oooi....dah dekat akhir zaman ni...takkan tak belajar tanda2 akhir zaman termasuk kebiadapan golongan yang hina undang2 Islam macam korang!

    BalasPadam
    Balasan
    1. masalahnya sekarang ni, RUU 355 ni BUKANNYA UNDANG UNDANG ISLAM.

      Padam
  4. Ulamak jual agama jugak tanda2 akhir zaman..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulamak mc sister in islam ke? Ntahla dzul kata depa ni ulamak

      Padam
    2. Yg nak balik kpd quran dan hadis dikira jual agama!
      Yg rasa islam.x sesuai dgn zaman skrg...ikhlas? Man...what a freak...betul la kata nabi...akhir zaman fitnah berleluasa

      Padam
    3. Siti middle finger jgk yg kau nak ikut sgt

      Padam
    4. Tudung x pakai...kaki minum...kaki parti...berpeluk2 lelaki pompuan...ini ke org2 yv kau nak ikut din? Perati din...bkn main fitnah jer...beza skit antara fitnah dgn apa yg ada dpn mata...jgn krn sedikit payment...

      Padam
  5. Din...udah2 ler tu buat artikal mcm ni....berapa lama jer kita boleh hidup..

    BalasPadam
  6. Bro din..teruskan bercakap yg benar..walaunta2 dah panas telinga..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cer ckp psl 100bil din..tu pun betul tau
      Ckp psl pokok manggis ke...byk topik situ..dari harga murah smpila soal integriti
      Takpun psl balak zaman huse kuasa 10

      Padam
  7. Kalau kau rasa penulisan kau mendekatkan lagi manusia dgn allah taala...teruskan la din
    Kalau tidak...kau fikirkan la

    BalasPadam
  8. Susah nak paham dgn walaun2 yg terencat otak..

    BalasPadam
  9. Dasar bodoh..kena kencing byk kali dgn umno pun..x sedar2 lagi..

    BalasPadam
  10. Ada hikmah Allah asingkan Amanah dan pas..sbb ramai walaunta2 bodoh tahap gaban dlm pas..kena tipu dgn lebai munafik..

    BalasPadam
  11. Terasa lebih dekat diriku dengan Porsche dan Audi Seben. Kuda-kuda hitam bukan untok riak dan takabbur.. Kui kui kui..

    BalasPadam
  12. Usaha PAS dalam RUU 355 adalah usaha yang baik dan murni.Walaupun hukum Hudud tak dapat dilaksanakan di Malaysia tetapi sekurang-kurangnya usaha PAS dalam RUU355 untuk memperkasa dan menambahbaik bidang kuasa mahkamah syariah patut disokong oleh umat islam ini.Ia untuk mempertingkatkan hukuman dan denda keatas jenayah syariah seperti berjudi,minum arak,berkhalwat hatta berzina dan sebagainya.Hukuman dan dendayang ada pada masa sekarang terlalu ringan dan tidak mengerunkan persalah syariah.Dengan adanya peningkatan hukuman dan denda,ia sekurang-kurangnya membuat orang islam berfikir banyak untuk melakukan jenayah syariah.Itu tujuan sebenarnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh samun duit rakyat banyak2..ruu355 x ada kuasa..

      Padam
    2. Asalnya ialah EKJS yang MB Kelate nak resign jika tak laksana tapi Lobai menipu. Konon bentang April di Parlimen juga Lobai menipu. Semua untok halau Progresif Amanah keluar Pas atas alasan mereka tak wala dengan Presiden Hadi. Bila menang EKJS dibuang ke jamban. Ramai bertanya bila nak bentang. Akhirnya Azalina penyelamat Hadi dan itulah lahir RUU yang tak ada sehabuk kaitan dengan EKJS yang telah ada roadmap berbanding RUU yang macam bidan terjun. Ini sejarah Pas mempermainkan hukum Syariah. Ramai walaun akan cuba ubah sejarah tapi kebenaran takkan ditutop oleh batil. Itulah tugas Parti2 dalam PH. PKR Keadilan. DAP Disiplin. PPBM Bersatu. AMANAH Amanah pada Rakyat.

      Padam
    3. Masalahnya PKR am ppbm sudah pun nyatakan komitmen pertahankan kerajaan Kelantan sediada.. kau tak tahu lagi ke?

      Padam
    4. Ilmu apa yg hadi ada selain ilmu temberang putar belit dan ilmu u-turn..guru sekolah pondok pun lebih tinggi ilmunya dari hadi..hadi hanya harapkan jubah syiah dan serban bakul durian utk kelirukan puak2 walaunta2 nya.
      ..

      Padam
  13. DENGAR NYA RUU BOLEH MENYEBABKAN HARGA BARANG TURUN... WOOOOWWW

    : - terjemahan kenyataan ahmad maslan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tar Snake Totey Cecik23 Februari 2017 7:41 PTG

      Kenapa hukuman maksimum dia bukan denda RM120 ribu, rotan 101 kali dan penjara 32 tahun?

      Ayat mana dia rujuk tu?

      Padam
    2. Engkau bertanya pada aku tak salah.. tapi aku nak tanya kau jgk kalau ditangkap bawah ganja 250gm apakah hukumannya? Kalau 500gm? Kalau 1000g? Kau pun tak berapa nak faham kan? Tapi boleh je kau terima hukuman2 tu kan tanpa banyak soal!

      Padam
  14. Yg sokong ruu tu pom 30 ribu jer. Tak la byk sgt

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau setakat 30 ribu PAN masih tak mampu nak kumpul seramai tu.. Hakikatnya ialah >300K berkumpul menyokong RUU 355. Terimalah hakikatnya wahai barua DAP!

      Padam
  15. Hahaha 300k??? Yg dtg ruu 355 tak lebih 20k itupun dtg dgn karpet merah,makan minum free,bus free dan polis tolong jaga jalan dgn senyuman pun tak boleh kumpul 100k..pas hakikatnya dah tunggu masa nk terkubur jer.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau begitu bilangan Bersih 4 yg dikatakan ratusan ribu pun hanyalah pembohongan semata!!

      Padam
  16. Salam' saya Delfiyanti. Kebetulan saya disini Cuma mau Berbagi saran' Bagi Teman-teman yang lagi ada masalah.Faktor Ekonomi atupun Masalah Hutang piutang. yang sedang jadi beban pikiran dan sulit untuk di selesaikan Silakan Hubungi Nmr ini.
    (082 344 445 588) atas nama Mbah Jonoseuh. Silahkan minta bantuan Sama Mbah dan sampaikan keluhkesah anda sama Beliau. Karna Bantuan Mbah Jonoseuh sudah saya buktikan sendiri Selamah ini..
    Dan Untuk Bantuan yg Biasa Mbah jonoseuh berikan Yaitu

    ANGKA TOGEL
    PESUGIHAN
    DANA GHAIB..
    Dan masih banyak Bantuan yg lainnya.
    Terimah kasih silaka anda coba Dan Membuktikan sendirih..!!!

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini