RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

Isnin, 25 Mei 2009

NYAWA UMNO BERAKHIR DI UBUN-UBUN NAJIB ?


Di bawah kepimpinan Najib Tun Razak Umno khususnya dan Bn, amnya terlalu mengharapkan agar imej Umno/Bn dapat dipulihkan daripada sakit tenat sewaktu penghujung era kepimpinan di bawah Pak Lah. Ahli-ahli Umno terutamanya percaya bahawa Najib pasti mampu memimpin Umno paling kurang pun setara dengan kepimpinan ayahandanya Allahyarham Tun Razak. Harapan mereka begitu tinggi dan takdir telah menentukan bahawa Najib telah diberi peluang untuk merealisasikan hasrat ahli-ahli dan penyokong Umno/Bn. Kini, Najib awal mula pertama mula mengorak langkah memperkenalkan `Satu Malaysia' sepertimana juga `Islam Hadhari ' diperkenalkan pada awal kepimpinan Pak Lah dahulu.

Misi penting Najib sebaik sahaja mengambil tampuk kepimpinan parti dan negara adalah memainkan peranan di dalam `skandal rampasan kuasa' di Perak. Pelbagai `misteri ' telah berlaku di Perak bermula semenjak `ghaib'nya 2 Adun dari PKR beberapa hari atas alasan kononnya `sakit'. Drama kemasukan seorang Adun dari Umno ke dalam PKR dengan `menipu' rakyat Perak di dalam satu ceramahnya kononnya beliau tidak lagi percaya kepada Umno terutamanya di bawah kepimpinan Najib. Puluhan ribu rakyat Perak yang hadir di dalam ceramah tersebut bersyukur ke hadrat Illahi kerana `terbuka'nya hati Adun tersebut untuk bersama rakyat memperjuangkan keadilan. Namun, nikmat yang diberi oleh Allah kepada Adun tersebut tidak lama kerana sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib seseorang, melainkan dengan usaha dan kekuatan semangat orang itu sendiri. Adun tersebut memilih untuk terus senang bersama pemimpin yang berkuasa dan tidak sanggup susah untuk bersama rakyat. Beliau berpaling tadah, beliau mempersetankan janji-janjinya kepada rakyat. Begitu juga halnya yang berlaku terhadap seorang Adun dari DAP yang mempersembahkan `drama' yang berlainan. Beliau mempersia-siakan perjuangannya selama ini di dalam DAP serta mengecewakan puluhan ribu rakyat yang sentiasa sanggup susah bersamanya dahulu.

Semua kisah ini tidak berakhir setakat itu sahaja. Peristiwa Persidangan Dun di bawah pokok telah menjadi satu sejarah hitam demokrasi di Perak. Kemuncaknya, demokrasi di Perak punah ranah apabila Persidangan Dun yang terakhir diadakan menyaksikan Speaker Dewan telah dihina-sehinanya. Paling mendukacitakan apabila Raja Muda Perak terpaksa `menunggu' berjam-jam untuk menyampaikan titah kepada seluruh Adun akibat salah laku dan kesombongan mereka yang tamak kuasa ketika itu. Apabila Dewan dihina, Speaker dihina dan Raja Muda juga terhina oleh mereka sedemikian rupa, apakah yang ada lagi di bumi Perak sekarang ? Menyedari bahawa Dewan Undangan Negeri tidak lagi berupaya berfungsi untuk melaksanakan demokrasi, maka mahkamah adalah pilihan mereka. Apa yang berlaku di dewan kesemuanya dibawa ke mahkamah bukan kembali kepada rakyat yang menentukan keahlian mereka di dewan. Mahkamah di dunia tidak seperti mahkamah di akhirat kelak. Mahkamah di dunia sentiasa boleh dicabar dan tiada jaminan bahawa mahkamah itu akan berlaku adil atau pun tidak melakukan kesilapan.

Kisah tragis ini masih berterusan dan rakyat Perak semakin tertekan dengan lagak pemimpin mereka yang rakus. Suara rakyat Perak agar mereka diberi peluang untuk memperbaiki kerosakan yang berlaku tidak diendahkan samasekali. Rakyat Perak mahukan mereka diberi peluang untuk menjadi penentu pemimpin dan kerajaan yang mereka mahukan. Mengapa begitu sukar untuk kembali kepada rakyat ? Ini semua pasti akan menerima pembalasan dari Allah yang Maha Esa.

Akibat dari perbuatan mereka, kini Umno/Bn mulai terhimpit dengan berbagai masalah dan `petaka'. Parti komponen mereka seringkali tidak sependapat dengan mereka bahkan kadangkala bersuara seperti pembangkang. Parti PPP kini menjadi duri dalam daging buat Umno. Kini, PPP punyai 2 Presiden yang telah `di pecat'. Masalah dalaman Umno di Terengganu amat kritikal dan menunggu masa untuk terkubur. Umno di Selangor, Kedah dan Terengganu khususnya semakin lumpuh, maka terpaksa diketuai oleh pemimpin ` import' bagi memulihkan semangat ahli Umno di negeri tersebut. Siapa boleh terbayang betapa Pengerusi Perhubungan Umno Kedah boleh dipegang oleh rakyat Sabah? Tidakkah Umno Kedah terasa malu? Dan, benarkah Umno sememangnya tidak tahu erti malu ?

`Petaka' buat Umno bertambah apabila lepas satu, satu pilihanraya kecil terpaksa mereka hadapi. Pilihanraya kecil yang lepas terlalu berat untuk Umno mengubati luka parahnya, kini terpaksa pula hadapi dua lagi pilihanraya kecil iaitu di Dun Penanti dan Manik Urai. Apalah malang nasib yang menimpa Najib selaku PM yang baru. Najib dilihat bukan mengubati luka lama yang melanda Umno sewaktu era Pak Lah, tetapi Najib telah menambahkan lagi luka buat Umno. Tanda-tanda bahawa Umno akan ditalkinkan semakin jelas dan kita akan menyaksikan nanti bahawa `nyawa' pada jasad Umno akan ditarik keluar melalui ` ubun-ubun' Najib. Selepas itu, Umno akan kekal sebagai bahan sejarah.


WFAUZDIN NS
wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan