RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Sabtu, 30 Mei 2009

Pelajar sekolah agama buang bayi


Mayat seorang bayi lelaki yang masih bertali pusat dijumpai di rumah sewa seorang pekerja kilang di Taman Balok Makmur semalam.


KERATAN Kosmo! semalam.


KUANTAN - Seorang gadis berumur 16 tahun tampil menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan di sini kelmarin dan mengaku meninggalkan mayat bayi di hadapan sebuah rumah di Taman Balok Utama di sini.

Gadis itu yang juga seorang pelajar mendakwa dia mengandung pertengahan tahun lalu tanpa disedari ibu bapanya sehingga melahirkan bayi lelaki tersebut di dalam bilik di rumahnya di Balok pagi kelmarin.

Sebaik dilahirkan bayi itu meninggal dunia sebelum gadis itu membungkus anaknya menggunakan sehelai kain putih sebelum ia dibawa keluar dari rumah seorang diri secara senyap.

Gadis itu kemudian mendakwa dia berjalan kaki sehingga sampai ke sebuah kawasan perumahan di Taman Balok Makmur dan meninggalkan bayinya di hadapan sebuah rumah di situ berserta satu nota mohon mayat anaknya dikebumikan.

Keluarga gadis itu hanya mengetahui anak mereka melahirkan anak ketika ibunya mengemas rumah menemui kesan darah di sekitar bilik anaknya pada pukul 8 pagi kelmarin.

Gadis itu yang dilihat letih mula menceritakan perkara sebenar selepas didesak ibunya berkali-kali mengenai darah di dalam biliknya.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd. Jasmani Yusoff berkata, gadis yang bersekolah di sebuah sekolah menengah agama di Balok hadir ke IPD Kuantan bersama ibunya pada pukul 11 pagi kelmarin.

"Gadis itu kelihatan sedih dan letih semasa membuat laporan polis," kata beliau di sini semalam.

Menurut beliau, gadis itu mendakwa dia mengandung selepas dirogol oleh seorang kenalan lelaki berusia 20-an setahun lalu.

~~Sumber Kosmo

Apakah kita hanya mampu mengeluh dan berdukacita di atas kejadian seperti ini yang semakin kerap terjadi? Malang sekali, perbuatan zalim dan tidak berperi kemanusiaan ini banyak terjadi kepada anak-anak Melayu yang berugama Islam. Adakah kita terlalu sibuk berpolitik sehingga membutakan mata kita terhadap peningkatan kes seperti ini? Keluarga adalah pihak yang bertanggungjawab kerana gagal mendidik anak-anak mereka, anak-anak pula bertanggungjawab melaksanakan didikan yang diberi manakala kerajaan pula bertanggungjawab menentukan dasar dan penguatkuasaan agar kejadian seperti ini dapat dikurangkan seminima mungkin. Oleh itu, pilihlah kerajaan yang boleh membantu kita mengawal anak-anak kita dan tiada kerajaan yang lebih layak untuk memikul tugas itu melainkan kerajaan yang menjalankan dasar dan perundangan Islam. Islam untuk semua. ~~ WFAUZDIN NS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan