RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Isnin, 25 Mei 2009

Apa Bezanya Kes Penanti Dan Bukit Selambau?


Maka , tidak timbul soal mengikut perlembagaan atau tidak seperti yang diperkatakan oleh Najib Razak. Jika Najib mengatakan bahawa isunya di Penanti kerana ADUN terbabit meletakkan jawatan sesuka hati, apa bezanya dengan bekas ADUN Bukit Selambau dulu iaitu YB V.Arumugam? Bukankah isunya tetap sama "perletakkan jawatan" atas tekanan yang mereka terima daripada UMNO dan Barisan Nasional.

Malah ada laporan mereka dipaksa untuk melompat parti atau akan menerima ugutan demi ugutan termasuk mereka cipta berbagai "isu rasuah dan trick" sama seperti yang berlaku kepada dua ADUN PKR Perak dulu. Bila mereka "melompat parti" dan menyokong BN, kes mereka seolah-olah telah dibuang begitu sahaja. Inilah juga yang berlaku kepada V.Arumugam dan Fairus Khairuddin. Isunya juga hampir sama buat Fairus, iaitu disiasat kerana terbabit dengan rasuah oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Manakala V.Arumugam pula kerana isu moral atas perkahwinannya yang dipertikaikan.

Akhirnya kedua-dua wakil rakyat itu menerima tekanan demi tekanan. Cuma bezanya, mereka lebih bermaruah daru dua ADUN Perak itu. Akhirnya kedua-duanya meletakkan jawatan dan menyebabkan pilihanraya kecil perlu diadakan. Anehnya, bila Fairus meletakkan jawatan sahaja mulalah pemimpin UMNO dan BN bagai "cacing kepanasan'. Mulalah mereka menuduh, tidak wajar Fairus meletakkan jawatan sesuka hati. Walhal seantero dunia tahu yang Fairus telah disiasat oleh SPRM dan mengesahkan ada bukti untuk pendakwaan, hanya menunggu arahan daripada Peguam Negara.

Tetapi dengan tidak disangka-sangka, secara tiba-tiba SPRM pula mengeluarkan kenyataan bahawa "tiada asas untuk mendakwa Fairus". Kononnya, dengan alasan itu Fairus akan menarik balik surat perletakkan jawatan dan pilihanraya kecil tidak perlu diadakan di DUN terbabit. Namun, Fairus lebih bijak apabila tetap bertegas dengan alasannya malah turut menyangkal dakwaan rasuah itu sebagai puncanya. ~~ Sumber Pahangdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan