RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Selasa, 21 Februari 2012

EZAM SESUMPAH PUN TAKUT BOSNYA BERDEBAT DENGAN ANWAR?

Oleh:  WFAUZDIN NS

DI MANA-MANA media cetak sekarang kecuali Utusan Meloya, kesemuanya merasa teruja untuk menyaksikan perdebatan intelek di antara pemimpin utama Kerajaan iaitu PM, Najib dengan Ketua Pembangkang iaitu DS Anwar Ibrahim menjadi satu kenyataan. 

Beberapa tokoh akademik dan profesional kecuali pengampu-pengampu Umno juga mahu melihat kedua-dua pemimpin ini berada di atas pentas perdebatan sepertimana yang baru-baru ini berlaku ke atas Presiden MCA, Chua Soi Lek dan pemimpin DAP, KM P.Pinang iaitu Lim Guan Eng.  Mereka berdua berdebat dengan hujah masing-masing dan akhirnya rakyat yang membuat penilaian.  `Salute' buat kedua-dua pemimpin berbangsa Cina berkenaan. 

Siapa Presiden Umno yang bakal cipta sejarah berani berdebat dengan DS Anwar?  Adakah Najib?

Meskipun ramai mengakui bahawa untuk melihat Najib berani berdepan dengan DS Anwar umpama seperti ingin melihat Najib `menelanjangi' dirinya dan Rosmah di khalayak umum, namun rakyat masih berharap agar Najib ada sedikit `kejantanannya' seperti yang beliau sering pamerkan di muka-muka TV dan media cetak.  Rakyat bukan mahu memiliki PM yang hanya berani `berhujah' seorang diri atau berpencak silat bersendirian.  Berani kerana benar, takut kerana salah.

Baru-baru ini, Senator Ezam sesumpah yang dahulunya dikatakan hebat dan berani menyuarakan kebenaran, tetapi semenjak `menganut mazhab' Umno, Ezam sesumpah pun menjadi pembodek kepada pemimpin yang penakut itu.  Memetik berita di PDO di SINI, Ezam sesumpah juga turut tidak bersetuju Najib berdebat dengan DS Anwar atas alasan DS Anwar `bahaya' buat Najib.  Dipetik, "Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Senator Ezam Mohd Nor berkata, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak layak untuk berdebat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak atas alasan boleh mengundang “bahaya.” Sehubungan itu kata Ezam, Anwar akan menggunakan pentas debat demi kepentingan dan akan merosakkan negara. "Orang macam Anwar ini akan mengundang bahaya. Dia tak layak debat dengan Najib. Contoh, apa yang Anwar dah buat ialah kononnya pada 16 September akan mentadbir negara, tapi dia tipu. Sama juga macam isu Israel. Ini kes khianat," kata beliau selepas berucap pada majlis Perhimpunan Waris Malaya di sini, semalam (PDO).

Najib `bahaya' berdebat dengan Anwar - Ezam sesumpah

DS Anwar pernah berdebat dengan Shabery Cheek di dalam isu kenaikan harga minyak sebelum ini.  Sepanjang debat tersebut, apa yang bahayanya?  Bahayanya adalah kepada Umno kerana dengan perdebatan tersebut, rakyat lebih mengenali siapa Umno sebenarnya.  DS Anwar dengan hujah yang mantap dan berfakta tanpa menyerang peribadi sesiapa berjaya meyakinkan rakyat dengan keikhlasan perjuangan PR di samping beliau merobek segala tipu helah Umno selama ini memperbodohkan rakyat.  

Belajar dari perdebatan yang dilangsungkan itu, mungkin sebab itulah keberatan buat Ezam sesumpah meredhakan bos beliau berdepan dengan DS Anwar.  Ezam sesumpah tahu, Najib terlalu banyak pekungnya dan beliau amat khuatir pekung Najib atau pekung Rosmah akan terbongkar nanti di saat-saat menjelang Pilihanraya Umum tidak beberapa lama lagi.  Ini lah bahaya yang mungkin dimaksudkan oleh Ezam sesumpah.  Sedangkan Shabery Cheek yang `tidak berpekung' itu pun meleleh air liurnya berdebat dengan DS Anwar, apatah lagi Najib.  Memang bahaya.

Saya nasihatkan Ezam sesumpah, lebih baik beliau kembali berani memperjuangkan isu rasuah seperti dahulu dan jangan terlalu sibuk memikirkan `keselamatan' rahsia Najib.  Isu NFC, isu PKFZ, isu wang zakat, isu komisyen kapal selam, isu wang KWSP, isu Felda dan banyak lagi isu yang boleh Ezam sesumpah perjuangkan jika benar beliau bukan `Senator' upahan.  Beliau patut cabar bekas rakannya Raja Petra balik ke Malaysia untuk dedahkan isu rasuah atau isu kononnya DS Anwar dijanjikan wang ratusan juta ringgit dari seorang Cina untuk ke Putrajaya.  Raja Petra telah ditawarkan tambang kapalterbang oleh Kerajaan Negeri Selangor untuk beliau balik ke Malaysia bagi membantu SPRM menyiasat semua dakwaan beliau selama ini.  Mengapa Raja Petra tidak mahu pulang dan hanya berani menyalak di luar negara?  Apakah kerana beliau takut ditangkap kerana beliau pernah dedahkan hubungan Najib, Rosmah dengan isu pembunuhan Altantuya?

Ezam sesumpah semenjak kebelakangan ini sudah tidak mempunyai modal untuk menyerang bekas bosnya DS Anwar.  Walaupun telah berbuih-buih mulut beliau melakukan sumpah menuduh bermacam-macam terhadap DS Anwar, tetapi yang termakan sumpah adalah Najib.  Najib terus menikus sebaliknya DS Anwar semakin berani. /wfauzdin.blogspot.com

3 ulasan:

  1. Aku ibaratkan si NAJIB ni macam "ANJING MENYALAK DI LUAR PAGAR" saja.

    Bila pagar di buka maka "ANJING (si NAJIB) YANG KUAT MENYALAK TU TERKENCING2 BERLARI UTK MASUK HUTAN KERANA KETAKUTAN"

    BalasPadam
  2. adakah salakkannya berbunyi mcm ni "u help me, i help u"

    BalasPadam
  3. dalam utushit, utusan meloya bukan main hebat hentam DSAI... ajak debat penakut nak mampos... ini Naji$ imam umno buat malu lantik ketua... penakut

    BalasPadam