RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Ahad, 6 Oktober 2013

TIMBALAN PRESIDEN PAS - APA SALAH MAT SABU?

JAWATAN Timbalan Presiden PAS masih panas diperdebatkan.  Penyandang jawatan, Mat Sabu awal-awal lagi memberitahu beliau akan mempertahankan jawatannya dan tidak kisah sesiapa pun yang akan bertanding merebut kedudukannya sekarang.  Husam Musa pula yang dianggap begitu popular khususnya di kalangan anak muda juga tidak berhasrat untuk menentang kedudukan Mat Sabu kerana baginya 'tiada sebab untuk melawan Mat Sabu".

Kempen yang berjalan untuk menggugat kedudukan Mat Sabu bukan kerana Mat Sabu tidak berupaya memperkuatkan PAS atau Mat Sabu gagal membawa PAS seiring dengan kekuatan rakan-rakan di dalam PR, tetapi modal mereka hanya kerana Mat Sabu 'bukan Ulamak'.  Ertikata lain, mereka beranggapan PAS hanya lebih dominan atau lebih kuat hanya adanya Ulamak di pimpinan atasan PAS.  Benarkah begitu?

Adakah sebelum ini PAS tidak pernah dipimpin oleh Ulamak di kerusi nombor satu dan dua?  Sewaktu Almarhum Us Yusof Rawa menjadi Presiden (YDP) PAS, Timbalannya adalah Almarhum Us Fadhil Noor.  Kedua-duanya golongan ugama atau Ulamak.  Waktu itu adakah PAS hebat?  Kemudian, Presiden PAS diterajui oleh Almarhum Us Fadhil Noor dan Timbalannya adalah Tuan Guru Hj Hadi Awang.  Benar, PAS kelihatan semakin kuat tetapi harus diingat waktu kebangkitan PAS bermula di era reformasi tahun 1998.  Era reformasi hikmahnya pada PAS begitu jelas.  Pemecatan DS Anwar dari kerajaan seterusnya dipenjarakan, hikmahnya hebat di mana PAS melonjak naik.  

Boleh dikatakan bukan kerana PAS dipimpin oleh Ulamak, Timbalannya Ulamak maka PAS kuat waktu itu.  Semua tahu PAS kuat di era reformasi adalah kerana begitu hebatnya orang membenci Umno waktu itu.  Kemudian, PAS dipimpin pula oleh Tuan Guru Hj Hadi seorang Ulamak dan Us Nasa juga boleh dilategorikan seorang Ulamak.  Apakah kerana faktor itu PAS menjadi semakin kuat?  Jawapannya tidak.  Bukan kerana Ulamak di Kerusi No Satu dan Dua menjadikan PAS kuat.  PAS kuat kerana semenjak era reformasi sokongan terhadap PAS meningkat, apatah lagi apabila PAS duduk bersama PR.  Buktinya, apabila Us Nasa tidak lagi menjadi Timbalan Presiden dan Mat Sabu diangkat, kekuatan PAS tetap utuh.  Mat Sabu bukan Ulamak tetapi beliau lebih kepada aktivis atau pemimpin yang radikal.  

Untuk menentang parti seperti Umno, sememangnya kita mesti ada pimpinan yang radikal.  Dan, PAS tepat di dalam landasannya kerana pimpinan PAS telah lengkap daripada Ulamak di atas, Majlis Syura/Dewan Ulamak/ juga mengawal dasar-dasar parti, PAS juga memiliki aktivis yang radikal dan lantang. 

Seandainya mahu juga diganti Timbalan Presiden kepada golongan Ulamak, tidak menjadi masalah sebenarnya tetapi yang paling penting calon itu mestilah seorang yang lebih lantang dan agresif daripada Mat Sabu.  Kita tidak mahu melihat orang Nombor Dua di dalam PAS yang 'beku' dan 'kaku'.  Ulamak yang ingin berada di Kerusi Nombor Dua itu mestilah Ulamak yang sanggup turun ke akar umbi, sanggup bersusah payah sama seperti orang bawahan dan bersedia berada di hadapan di dalam apa jua situasi.  Seandainya Ulamak itu hanya boleh menjadi Imam, berkhutbah dan memberikan Kuliah sahaja, itu belum cukup kuat untuk menumbangkan rejim Umno/Bn.  

Maka, berfikirlah sebaik mungkin untuk memilih siapakah yang boleh menjadikan PAS lebih kuat dan dihormati oleh kawan dan lawan.  Jika tiada alasan untuk menurunkan Mat Sabu, maka elok kekalkan sahaja Mat Sabu.  Jika orang seperti Us Nasa yang pernah 'bercinta dalam kelambu' bersama Umno itu pun kita pernah angkat menjadi orang di Nombor Dua, apakah salah Mat Sabu? 


1 ulasan:

  1. jika mat sabu bukan ulamak mengapa selalu merata tempat & masjid mengundang beliau berceramah ? hanya samdol saja tahu beliau bukan ulamak! ABU & UG jangan lupa !

    BalasPadam