TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KLIK "PLAY" DENGAR RADIO KOBAT FM

Khamis, 10 Oktober 2019

Anwar Ibrahim dan perjuangan rakyat


Dalam *Tazkirah Nurul Anwar* (6/10/19), Anwar Ibrahim menceritakan *2 kisah yang menarik*. Ia dikaitkan dengan bangsa yang bermaruah dan gagah adalah bangsa yang mempunyai *roh perjuangan*.

Beliau menceritakan ketika di awal gerakan reformasi dahulu, beliau bertemu dengan seorang penjual bubur lambuk. Pertemuan singkat yang mencetuskan perbualan sekitar keluarga dan aktiviti rutin peniaga kecil Melayu. Apabila tercetusnya gerakan reformasi rakyat, setiap minggu peniaga ini tidak pernah gagal memberikan sumbangan bubur lambuknya. Walau sumbangannya kecil tapi hasratnya utk mengisi perut rakyat marhaen yang lapar dek kerana perjuangan, adalah bukti *roh perjuangan* bangsa terus subur.

Kisah yang kedua yang diceritakan adalah kisah penjual telur asin. Ia bermula dari lawatan kerja ketika DSAI sebagai TPM. Beliau melawat sebuah kampung di N. Sembilan. Ketika menziarahi rumah peniaga tersebut, DSAI melihat atap rumahnya yang rosak dengan keadaan yang uzur.

DSAI mengarahkan pegawainya mengambil tindakan. Diringkaskan cerita, atap rumah peniaga tersebut selesai dibaiki dengan jayanya.

Tak lama selepas itu, berlakulah peristiwa *'Black September'*. Apabila DSAI dipenjarakan, peniaga telur asin ini berasa terpanggil untuk menyatakan kebersamaan dalam menegakkan kebenaran dan memperjuangkan keadilan.

Beliau bersusah payah menaiki bas ke Kuala Lumpur. Sesampai di Pudu Raya, beliau mencari teksi untuk ke rumah DS Anwar Ibrahim di Bukit Damansara. Bagi memastikan tambang teksi tidak begitu tinggi, beliau terpaksa berbincang dengan seorang demi seorang pemandu teksi bagi mendapatkan harga tambang yang berpatutan.

Akhirnya beliau bertemu dengan seorang pemandu teksi yang simpati dengan kesungguhan peniaga telur asin ini, apabila mengetahui niat beliau. Pemandu teksi ini sanggup menghantarnya tanpa mengenakan tambang.

Apabila sampai rumah DS Anwar, peniaga telur asin ini bertemu dengan DS Wan Azizah. Beliau menyatakan rasa terhutang budinya atas keprihatinan dan pertolongan DS Anwar Ibrahim membaiki bumbung rumahnya.

DS Wan Azizah menyatakan, beliau tidak pasti samada telur asin itu boleh disampaikan kepada DS Anwar.

Itulah dua kisah yang diceritakan dalam tazkirah Nurul Anwar malam tadi. Kisah yang menyentuh hati, yang melahirkan keinsafan peri pentingnya *bangsa yang bebas dan merdeka dalam menyatakan kebenaran dan mencegah kemungkaran.*

Inilah intisari ayat al-Quran dari *Surah Ali Imran ayat 110* yang menyentuh berkaitan Umat terbaik yang dicirikan dengan aqidah dan *roh perjuangan* yang luhur.

والله أعلم
Salam hormat,
Cikgu Amidi.

10 ulasan:

  1. Jam Omega dah jumpa ke belom

    BalasPadam
  2. Ye la tu. jumpa orang ni la, jumpa orang tu la. Once a peliwat always the peliwat. Bersihkan nama dulu jika benar bersih. Sampai bila nak jual cerita pengampunan oleh ketua agama? Ketua agama pun ke laut. Samalah tu dua-dua.

    BalasPadam
  3. 4 inci dengan air mani terbang dah clear ke belom..

    china doll dan jumpa ke blom...

    coming soon ada lagi..

    assmin janda bang non kes semburit nape diamm ajer...!?


    amacam

    BalasPadam
  4. blom masuk lagi ajaean pluralisma murtad dan lgbt beb...!!

    BalasPadam
  5. Yang fakta adalah bapa liwat negara didapati bersalah oleh mahkamah. Itu rule of law. Kalau tak bersalah nak ampun sebab apa? Dulu boleh lah jual cerita semuanya fitnahlah, mahkamah tak adil lah, macam2. La ni kerajaan kan dah tukar, kenapa tak bersihkan nama? Harapkan pengampunan? Itu saja? Bila orang interview tanya dia homo ke bisexual kenapa tak jawap terus? Ya ke tidak? Ni jawapan dia aa uu aa uu macam bangang. Kalau bukan homo jawab je Tidak apa salahnya? Kalau bukan bisexual jawab je la Tidak tak boleh ke? Aa uu aa uu. Itu sebab memang orang dah tak percaya lagi pada dia. Ni nak jadi PM lak? Sori la naik lori. Akan bertambah la bala. Bini dia pun blur semacam. Anak dia dah taknak campor. Malunya dapat tau laki dan bapak sendiri kaki homo. Eeee mat homo berangan nak jadi PM? Nauzubillah...Ya Allah, kau jatuhkanlah laknat keatas manusia lahanat ini.

    BalasPadam
  6. nnpk baik jiwa rakyat.. itu wayang dan goreng homo

    BalasPadam
  7. https://m.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1959060947669950&id=1945856515657060

    link atas

    Anwar dan jaringan yahudi sedunia.. sampai sekarang duam bisu

    pluralisma murtad perlu dihancurkan

    BalasPadam
  8. SAPA ADA DENGAR BAJET ARI NI... APA YANG ATOK DAN TOKONG KELENTONG BAJET..

    BONOS BERAPA BOLAN...??


    kikikiki... tak ade selera nak dengor yeopppp...!!!

    BalasPadam
  9. Insentif usahawan bumiputra = 50 jota

    Insentif usahawan Paria = 20 jota

    Insentif Usahawan 'KECIL' kaum Cina =100 jota


    ko rase haper....!???

    BalasPadam