TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KLIK "PLAY" DENGAR RADIO KOBAT FM

Khamis, 10 Oktober 2019

KONGRES MARUAH MELAYU DISERTAI PARTI YANG 60 TAHUN MEROSAKKAN MARUAH MELAYU?

Adakah baru sekarang baru tersedar tentang maruah Melayu? Nak pulihkan maruah Melayu perlu buat Kongres Maruah Melayu dan ajak sekali parti yang bertanggungjawab selama lebih 60 tahun melingkupkan Melayu itu?

Kami dari KEADILAN sebenarnya telah lama berjuang untuk kembalikan maruah Melayu. Awal lagi kami telah adakan program Jelajah Melayu Bermaruah di setiap negeri, waktu itu Tun M masih berada di dalam kelambu Umno. Ketika itu lagi kami sedar maruah Melayu perlu ditingkatkan dengan mengajak masyarakat Melayu bangkit dan berani menentang rasuah, kronisme dan nepotisme. Kami percaya selagi umat Melayu dan Islam masih menyokong rasuah dan kezalimab, selagi itulah Melayu akan dipandang hina dan mudah dijual beli.

Apabila PH berjaya menjatuhkan rejim kleptokrasi, sepatutnya inilah peluang terbaik untuk PH membina imej Melayu yang baik tanpa menjejaskan kepentingan kaum lain. Apabila Tun M akui kerajaan sekarang 'kurang kemelayuannya", secara tidak langsung Tun M mengakui kelemahannya sebagai pemimpin Melayu yang kita angkat sebagai PM. Beliau juga mengakui partinya yang diharapkan untuk menggantikan parti Melayu Umno itu telah gagal.

Mengapa gagal? Pada saya, Tun M tidak akan mampu meningkat maruah Melayu jika beliau sendiri selaku PM gagal mematuhi banyak perkara di dalam prinsip PH. Kerajaan sekarang tidak akan dapat membantu meningkatkan maruah Melayu selagi Tun M terbawa-bawa stail kepimpinannya sewaktu beliau memimpin Umno. Atas kegagalan itulah, Tun M terpaksa menggunakan Kongres Maruah Melayu pagi tadi bagi melindungi kegagalannya. Sepanjang ucapannya, beliau banyak mengulang-ulang benda yang sama untuk menyalahkan Melayu.

Tiada pilihan lain, sekiranya Tun M merasa beliau gagal untuk membantu meningkat maruah Melayu, beliau harus memberikan ruang kepada penggantinya. Kami yakin, maruah Melayu hanya boleh terbela dengan kepimpinan yang benar-benar merasai denyut nadi orang-orang Melayu. Orang itu adalah Anwar Ibrahim, seorang tokoh yang hebat semangat Melayunya semenjak muda dan tidak lekang hingga kini. Kita boleh ikuti sejarah perjuangannya semenjak bergelar mahasiswa lagi.

Anwar bukan sahaja diterima oleh masyarakat Melayu, bahkan beliau adalah harapan semua kaum termasuk di Sabah dan Sarawak. Beliau tidak pernah bertolak ansur di dalam perkara-perkara yang menyentuh kepentingan Raja-Raja dan Melayu, apatah lagi melibatkan kepentingan Islam.

Tun M masih ada setahun sahaja lagi untuk buktikan beliau benar-benar serius untuk kembalikan maruah Melayu sebelum perjuangan ini dilakukan oleh Anwar Ibrahim.

2 ulasan:

  1. Ada maruah ka pkr yg bodo . Woi bloger malang . Ko dgn boss ko tu kurap . Malas la aku nk cakap semua org tau , lawan atok tua tu sampai puluhan tahun , last angkat tua tu jd ketua . Itu bangang mcm bos ko dok cakap bangang skg ni . Sekali ngan ko bangang . Henti lah tulis tu , tk dak maknanya ..kahkahkah .gelak ats kebodohan .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bos ko lagi bodoh. Ade ke kena tipu dgn cina gemok. Babi gemok tu sedap kepit Paris Hilton. Bos ko kepit sape. Ooo, jln je kepit dgn kepit bini Dia. Macai lagi bodoh. Dpt serdak dedak gred babi je. Korang la yg tun Kata Melayu menyedihkan...

      Padam