RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Sabtu, 12 Oktober 2019

BAJET - BIAR RAKYAT MAKAN SEDIKIT ASALKAN HALAL

Tidak boleh buat semua, jangan tinggal semua. Itulah yg diamalkan di dalam Bajet kerajaan PH semalam. ATM memohon agar penerima Pingat Jasa Malaysia (PJM) diberikan elaun bulanan, namun atas sebab kekangan kewangan mungkin, maka hasrat itu tidak tercapai. Tetapi, penerima PJM tidak dipinggirkan terus, maka mereka akan mendapat hadiah "one off" sebanyak RM 500. Alhamdulillah.

Hasrat dari JPM (hal ehwal agama) adalah untuk menyerapkan guru2 KAFA ke dalam jawatan tetap seperti kakitangan awam di bawah JPA. Hasrat ini terbantut kerana kekangan di dalam polisi JPA yang perlu dikaji atau dibuat pindaan terlebih dahulu bagi merealisasikan hasrat murni berkenaan. Namun, adakah JPM akan membatalkan hasrat berkenaan? Jawapannya tidak. Ianya akan diteruskan sehingga berjaya. Walau bagaimanapun, kakitangan guru KAFA masih boleh menarik nafas sedikit apabila kerajaan menaikkan elaun mereka sebanyak RM 100. Ertinya, mereka masih mendapat bahagiannya melalui bajet ini.

Sebenarnya masih banyak lagi yang boleh diperkatakan melalui bajet kali ini yang pada saya lebih baik dari bajet tahun lepas. Sudah tentu berganda lebih baik dari bajet di era Umno/Bn. Kalau ditanya kepasa Umno dan Pas, tentunya mereka kata bajet kali ini tiada sesuatu yg baru dan besar. Pada mereka, bajet terbaik adalah menggula2kan rakyat untuk mendapat populariti dan rasuah sokongan dari rakyat. Di era mereka, suah tentu mereka boleh beri bulan dan bintang kepada rakyat kerana duit hasil rompakan menimbun2 banyaknya.

Kerajaan PH, walaupun di dalam keadaan terpaksa menanggung kesan hutang dari skandal 1MDB, namun masih mampu membela nasib rakyat. Kerajaan PH tidak rela menyumbat perut2 rakyat dari hasil yang haram. Biar rakyat makan sedikit asalkan halal.

6 ulasan:

  1. sambungan dari bajet 2020 ko rase canner..!!

    kikikiki...!!


    bantuan nelayan BN = 300 hengget

    bantuan nelayan PH = 200 henget (2019 nelayan tak dapat pon..nelayan kena kencing)

    bantuan nelayan PH 2020 = 250 hengget ( ko rasa kena kencing lagi tak..)

    Peneroka Felda, Petani pekebun kecil penoreh... koo rasa..!?

    MANA PERGI MALAUN ALIMIN PENEROKA
    SENYAP BISU MACAM CIPAN KENA TUBA
    PENEROKA PENOREH MENDAPAT KATANYA
    MENDAPAT KENCING TERESA KOK SEMUA

    kikikiki...haah ko rase accner..!!?

    ko rase haper....!???

    SK, SMK hanya dapat RM30,000, sekolah Cina dapat RM250,000

    PAKATAN Harapan mengumumkan peruntukan sebanyak RM300 juta untuk sekolah kebangsaan (SK) dan sekolah menengah kebangsaan (SMK) dalam pembentangan Bajet 2020 semalam.

    Untuk sekolah persendirian Cina pula, peruntukan sebanyak RM15 jota pula diberikan.

    BAJET 2020 KJAAN PH APE KO RASA
    RASA SENAK PERUT MACAI TERKINJA
    BANTUAN USAHAWAN CINA 100 JOTA
    USAWAN PARIA + MLAYU 70 JOTA AJER

    kikikiki... ko raseee accner ..!!?

    Nilai itu nampak besar bagi sekolah SK dan SMK tetapi realitinya setiap sekolah hanya mendapat RM30,000 sahaja berbanding RM250,000 yang diperolehi sekolah persendirian Cina.

    PAKATAN Harapan mengumumkan peruntukan sebanyak RM300 jota untuk sekolah kebangsaan (SK) dan sekolah menengah kebangsaan (SMK) dalam pembentangan Bajet 2020 semalam.

    Untuk sekolah persendirian Cina pula, peruntukan sebanyak RM15 jota pula diberikan.

    Nilai itu nampak besar bagi sekolah SK dan SMK tetapi realitinya setiap sekolah hanya mendapat RM30,000 sahaja berbanding RM250,000 yang diperolehi sekolah persendirian Cina.

    Negara mempunyai kira-kira 9,000 buah sekolah SK dan SMK manakala sekolah persendirian Cina pula sebanyak 60 buah sahaja.

    “Sekitar 9,000 buah SK/SM Kebangsaan diberi RM300 juta, hanya RM30,000 untuk setiap sekolah.

    “Jumlah semua sekolah 10,208.

    “SM Persendirian Cina diberi RM15 jota untuk sekitar 60 buah sekolah bermakna RM250,000 sebuah.

    “Adilkah Bajet2020 ini?

    “Patut diberikan RM250,000 juga untuk sebuah SK/SM Kebangsaan!,”

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anak2 aku sekolah cina, alhamdulillah peruntukan banyak! SEK Keb, guru2nya byk minda tertutup.

      Padam
    2. anon tu 9.12

      barua DAP ni..

      Padam
    3. Barua otak hang! Ini Malaysia, masyarakat majmuk, bukan Negara taliban. Anak2 aku terror ckp mandarin & english, math pun ok. Cikgu2 melayu di sekolah cina lagi bagus & terbuka mindanya

      Padam
  2. KAH KAH KAH KAH KAH KAH AKU DAH TAK SABAR NAK UNDI NII

    BalasPadam
  3. ASS..WR.WB.SAYA pak resky TKI BRUNAY DARUSALAM INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA EYANG WORO MANGGOLO,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN EYANG SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN SAWAH YANG DULUNYA SEMPAT DI GADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN EYANG WORO MANGGOLO MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA KEPADA KAMI DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI KAMI SILAHKAN HUBUNGI NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208) JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL EYANG WORO MANGGOLO SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN NYA TERIMAH KASIH
    NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208)
    BUTUH ANGKA GHOIB HASIL RTUAL EYANG WORO MANGGOLO
    DIJAMIN TIDAK MENGECEWAKAN ANDA APAPUN ANDA MINTA INSYA ALLAH PASTI DIKABULKAN BERGAUNLAH SECEPATNYA BERSAMA KAMI JANGAN SAMPAI ANDA MENYESAL

    BalasPadam