RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Selasa, 22 Oktober 2019

BAHAS BAJET - TIADA RAFIZI, ANWAR TAMPIL DENGAN PERBAHASAN YANG BERMUTU


Sewaktu rejim Umno/Bn membentangkan Bajet mereka, di antara tokoh hebat dari kalangan Pembangkang yang dinantikan untuk membahaskan bajet berkenaan adalah Sdr Rafizi Ramli , waktu itu adalah MP Pandan.

Beliau memiliki ketajaman berfikir dan berhujah yang baik, sukar mahu diganggu gugat dan dipertikaikan oleh pihak kerajaan ketika itu. Sdr Rafizi berbahas penuh dengan fakta, menolak sentimen emosi serta memperlihatkan beliau telah membuat 'home work" sebelum bangun berbahas. Sewaktu Anwar di dalam penjara, anak muda ini sering menyesakkan jantung Najib selaku PM dan Menteri Kewangan ketika itu.

Ramai yang memperkatakan, jika tidak kerana kes-kes mahkamah yang beliau hadapi, sudah tentu beliau kini adalah seorang Ahli Parlimen dan di antara menteri kanan yang akan dilantik samada berjawatan menteri kewangan atau ekonomi. Tidak mengapa, ada hikmahnya kerana setiap kejayaan perlu ada pengorbanan dan beliau di antara yang mengorbankan dirinya untuk kejayaan PH hari ini. Kita berjaya menjadi kerajaan adalah kerana rakyat telah celik tentang GST, skandal 1MDB, kes NFC, skandal Tabung Haji. LTAT, KWAP dan banyak lagi. Siapakah tokoh yang banyak memerkatakan atau mendedahkan semua ini jika tidak Sdr Rafizi Ramli serta beberapa rakan yang lain? Beliau hadapi risiko di atas keberaniannya itu.

Apabila telah dua kali kerajaan PH membentangkang Bajet, tentulah ada perbezaan dari segi pendekatan bagi membahaskan bajet yang dibuat oleh kerajaan kita sendiri. Malangnya, waktu kita membentuk kerajaan, Sdr Rafizi berada di luar Parlimen. Kita bimbang, tiada sesiapa lagi mahu bersuara agak kritikal di dalam membahaskan bajet kerajaan PH. Mahu diharapkan kepada Wakil Rakyat Pembangkang di dalam Umno/Bn? Oh tidak. Mereka adalah penegak kemungkaran kerajaan terdahulu, mana mungkin mereka memiliki idea atau maruah untuk bercakap benar jauh sekali berfakta? Mahu mengharapkan wakil rakyat Pas? Parti ini pun telah bersekongkol dengan bekas Kleptokrasi dahulu.

Alhamdulillah, Anwar telah berada di Parlimen. Hari ini, Anwar telah membahaskan bajet dengan satu perbahasan yang amat baik. Anwar tidak berselindung untuk memuji beberapa langkah baik yang terdapat di dalam bajet, di dalam masa yang sama kebanyakan perbahasannya adalah untuk menegur kerajaan di dalam beberapa perkara terutamanya yang melibatkan rakyat bawahan. Biarpun beliau merupakan Presiden Parti Keadilan dan bakal PM ke 8, beliau tidak menggunakan perbahasan hari ini untuk mengampu dan membodek kerajaan. Oleh kerana itulah sepanjang perbahasan beliau, tidak ramai di kalangan Pembangkang yang mahu bangun mencelah. Mungkin mereka tiada modal lagi untuk mencari salah silap perbahasan MP Port Dickson ini.

Saya melihatnya, ketokohan pemimpin ini adalah menjadi ikutan kepada Sdr Rafizi Ramli. Berani kerana benar. Lawan tetap lawan. Kerajaan beruntung memiliki tokoh yang berwibawa yang berada di dalam Parlimen kita. Alangkah hebatnya sekiranya Sdr Rafizi dan Anwar Ibrahim sekarang berada bersama di pentas Parlimen. InsyaAllah, sedikit masa lagi kita akan lihat apa yang kita impikan ini.

7 ulasan:

  1. BILA BROTHER GORENG HOMO GRADUAN KLAS 3 JURUSAN EHEM EHEM GEBANG PASAL EKONOMI.... MELOPONG MULUT MACAI

    Di dalam Pidato Pembinaan Bangsa Malaysia, Anwar tidak seharusnya mengkritik dan mempertikai Dasar Ekonomi Baru (DEB) kerana walaupun terdapat kelemahan di dalam pelaksanaannya, tindakan afirmatif ini sekurang-kurangnya berjaya membantu sedikit penglibatan Bumiputera di dalam sektor utama ekonomi negara sehingga mewujudkan golongan kelas atasan dan menengah Bumiputera.

    AJOMM KITO GORENG BERLADA GORENG BERKICAP
    GORENG PLURALIS ISLAM LGBT BROTHER ALJUBURI
    CAKAP BERGEGAR EKOR BERLUMUR TAIK PALAT
    KESIAN BAKAL PM MESIA DI PATUK ULAR LIDI RENTA 2 KALI

    Malah, semasa berdirinya DEB ini, kaum minoriti telah menikmati pengembangan kek ekonomi dan mendominasi senarai orang terkaya di Malaysia saban tahun. Semangat perpaduan, kebersamaan, pemenuhan hak-hak golongan minoriti sudah ada lagi sebelum ini.

    Tetapi sekiranya Anwar mahu berlagak sebagai seorang pemikir dan ingin menyebarkan candu-candu retorika dengan mengatas namakan suatu idealisme, maka lebih baik beliau mengkritik dan menilai sekolah vernakular yang diberi peluang wujud sekian lama tetapi tidak menyumbang ke arah perpaduan malah memberi kesan yang sebaliknya.

    FUYOO GORENG HOMO KLAS TIGA DAH BERMOLA
    MELOPONG MULUT MACAI SAMPAI MASUK LANGAU
    LALUKAN AROMA JUBO MASA GORENG BERBICARA
    TENGOK KAN AJER REAKSI BELALAI GAJAH BERKELINTAU

    kikikikii..!!?

    Maka barulah boleh dikira beliau jujur di dalam memperjuangkan pemecahan tembok perkauman. Pada awal tahun ini, sejumlah RM12 juta telah diperuntukkan terus kepada Sekolah-sekolah Menengah Persendirian Cina melalui Kementerian Kewangan tanpa melalui Kementerian Pendidikan. Tetapi tidak kedengaran Anwar bercakap berkenaan ‘trust deficit’, ‘ethics deficit’, ’moral deficit’ ataupun ‘good governance’ dalam hal ini.

    Sebelum ini, jarang sekali kedengaran isu-isu berkenaan soal Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaaan, agama Islam merupakan agama rasmi persekutuan, kedudukan Raja-Raja Melayu dan hak istimewa Melayu dan Bumiputera.

    JUMPA MELAYU BROTHER KATA TAK MLYU ILANG DI DONIA
    JUMOA CINA INI MALAYSIA ANAK CINA PUNYA
    JADI SIVAJI THE BOSS KALAU JUMPA KAUM PARIA
    GORENG DAN PUTAR BROTHER ALJUB AKSI BERAUTA

    kikikiki...!!!

    Sebaliknya Malaysia Baharu penuh dengan isu-isu seperti retifikasi ICERD, Statut Rom, pengenalan tulisan jawi, penggunaan bahasa Cina dalam Kursus Pendidikan Seni Visual (PSV), penghinaan anggota tentera dan lain-lain lagi.

    Jadi dalam hal ini kenapa tiada perincian oleh Anwar?

    Jadi nampaknya seolah-olah Malaysia Baharu bukan memperkuatkan elemen-elemen Perlembagaan Persekutuan seperti Bahasa Melayu, agama Islam, Raja-raja Melayu dan hak istimewa Melayu dan Bumiputera, sebaliknya menghantar isyarat yang salah iaitu kepada kesaksamaan kaum yang mirip kepada konsep Malaysian Malaysia milik DAP.

    GORENG ALJUB DAH TAK LAKU SKANG
    TAUN 70 AN BOLE LA KAU AUTA SAKAN
    KINI SUMA AUTA DAH TERBONGKANG
    KEPALA PENIPU AUTA GEBANG BANGANG

    Apabila perkara-perkara ini tidak dihormati, maka ini yang menyebabkan ketegangan kaum. Ia bukan disebabkan penegasan hak-hak kaum Melayu seperti yang disampaikan di Kongres Maruah Melayu.

    #formulaturunhargabarangBMFokey..!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Woi bodoh!!!!

      Apa yang kau cakap???

      Kalau kau budak bodoh tak sekolahpun, jangan tunjuk kau tu bahlol!!!

      Padam
    2. Bro nobody... cakap2 dan pendapat pendedak dan pengkhianat rakyat macam ni lah aje standardnya. Jangan tak berbunyi aje... Cerota pasal DEB ...kononnya kek dirasai oleh semua orang. DEB dirangka untuk membangunkan ekonomi bangsa Melayu tetapi malangnya orang2 Melayu bangsawan aje yg dapat faedahnya... ini macai tak fokir langsung... banyak kena sumbat dengan dedak...

      Padam
  2. TUDUH BODOH TANPA FAKTA NOT MY TEASE HOKEY..!!

    INI LAH IDOLA MACAI BROTHER ANWAR BIN IBRAHIM... FAKTA MENYUNGKIT MENYONDOL MACAI

    Curi bilion-bilion dapat Tan Sri, Tun kata Anwar Ibrahim, dia nak tujukan kepada siapa sebenarnya?
    Anwar Ibrahim, bila berbicara berkenaan keadilan, boleh terlopong siapa mendengarnya, malah bibit-bibit ayatnya membolehkan siapa sahaja mendengar, pasti terpesona, khayal dan ada yang tergigit lidah. Hebat bukan?

    ITU KELEBIHAN ALJUBORI PUNYA KELENTONGAN
    TERNGANGA MELOPONG MACAI BANGANG PUN TADAH
    NAK KENCING BERAK PUN BOLE BEDESUP KE DALAM BADAN
    GEBANG BERGEGAR TINDAKAN MACAM HARAMJADAH

    kikikiki..

    Tetapi, partinya sudah berkuasa, makna keadilan itu baik dia simpan dalam jamban sahaja, lihat sahaja apa berlaku masa sekarang, sistem membalas dendam sedang berjalan dengan jayanya, penguasa sedang menjalankan undang-undang rimba, mana suara kamu Anwar Ibrahim?

    Isu arwah Adib, isu anak Menteri kantoi ganja, isu pegawai Menteri skodeng skirt amoi dan banyak lagi kes berkenaan pemimpin PH, nampak gayanya undang-udang memihak kepada mereka sahaja. Ramai memerhati dengan penuh amarah sebenarnya sekarang ini.

    Paling ketara adalah isu video semburit Azmin, sampai sekarang tiada apa tindakan, sedangkan pelakunya dah mengaku, malah video itu pun disahkan tulen. Undang-undang apa PH guna agaknya?

    MAKIN HEBAT KEPALA PENIPU NAK KUASA
    DIA TAHU TAHU MH317 HILANG DR RADAR
    PAS DAPAT 90 JOTA PUN ALJUB TAHU JUGA
    TANYA MANO JAM OMEGA MUKA BLUR SAJER...

    Puiiiii...kikikiki..!!

    Anwar Ibrahim dalam Seminar APEX di Hotel Pullman, Bangsar

    “Saya lihat dalam penjara semua penderitaan, tak semua bersalah. Saya masih ingat ketika nak berjumpa peguam, saya ternampak seorang pemuda.

    “Saya tanya penjaga, anak ini curi apa? Tidak saya bukan polis, saya bukan hakim, saya nak tahu.

    “Saya (pemuda) curi jeans dekat pasaraya. Berapa lama duduk dalam penjara? Enam bulan. Kenapa lama sangat? Reman nak tunggu majistret bagi tarikh.

    “Awak curi satu jeans, awak duduk enam bulan di penjara. Awak curi bilion, awak dapat Tan Sri atau Tun,”


    #formulaturunhargabarangBMFokey..!!

    BalasPadam
  3. Pencacai 7.59 am ni anak orang kaya... apa nak semua ada... tak pernah melawat ke penjara... tak tahu penderitaan b40... dia pencacai siber dapat duit melalui taikun aje. Petik jari dapat duit Melihat kehidupan dari sudut moral padahal yang didokongnya lagi teruk dan tak bermoral... hentam duot rakyat... kisah al juburi yang tak tentu punca benar atau palsu jualah jadi sandarannya... Ko tunggu dia jadi PM8 dan buatlah tuduhan lagi kalau berani. Kena ingat satu perkara... yang kuat itu sentiasa betul terutama semasa berkuasa.... itu hukum dunia... bukan hukum Allah swt...

    BalasPadam
  4. KISAH TAK TENTU PUNCA BENAR KO KATE.?
    KLU X SALAH NAPA MINTAK AMPUN DIRAJA.?
    KAPAL SING ALJUB HARUS TAUBAT KATANYA
    JAM OMEGA SAMPAI LA NI TAK JUMPA JUA


    KIKIKIKI... KAMI LAWAN FITNAH DENGAN FAKTA...

    MACAI GORENG SELAGI BOLEH

    #formulaturunhargabarangBMFokey..!

    BalasPadam
  5. KIKI LAEN MACAM WAK JEMIN KALI NI
    BANG NON DISAKAT SAMBIL GELI GELI
    SAJA NAK BAGI BANG NON PANAS HATI
    MAKLUM LAH SI JEMIN KESAYANGAN KUTY


    KIKIKIKIKI...!!

    WAK JEMIN JANGAN NAK BERANGAN
    BANG NON BOLE KO GELI GELIKAN
    ATOK KO TU LAGI KUAT MENCIPAN
    SKLI KETIS BOBOI YANG KE DEPAN


    KIKIKIKI..


    WOOII BOBOI MANA KO NAK HUMBAN
    HAAH GADOH JANGAN TAK GADOH SAKAN
    POP CORN TAMBAH JANGAN DILUPAKAN
    TEPUK PADU KASI BUNYI KUAT MENCIPAN


    KIKIKIKIKI..


    LEPAS TG PIAI MUNGKIN KE NIBONG TEBAL PULA
    SINGAH DI SANGLANG KEMUNGKINAN PUN ADA
    NAMPAK DARI SELATAN PRK MCM MENUJU KE UTARA
    JANGAN LUPA LANGKAWI PUN TUNGGU MASA AJER


    KIKIKIKIKI....!!!

    #formulaturunhargaBMFokey..!!

    BalasPadam