TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

SIAPA MB SGOR PILIHAN ANDA?

Sabtu, 30 Mei 2009

AHLI-AHLI UMNO PENANTI AKAN MENGAJAR PEMIMPIN MEREKA

"Kira-kira 5,000 ahli Umno tidak akan keluar mengundi dalam pilihanraya kecil Penanti esok kerana calon BN tidak bertanding, kata Timbalan Pengerusi Umno Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman. "Jika mereka keluar (mengundi), ia seolah-olah mengkhianati parti," katanya ketika dihubungi Malaysiakini semalam. "Datuk dan nenek mereka adalah pengundi BN, jadi mereka setia kepada parti," katanya lagi. Di samping itu, katanya, tindakan tidak keluar mengundi itu boleh mengurangkan rasa sombong PKR yang didakwanya mengambil mudah terhadap pengundi."~~Sumber KLPOST/Malaysiakini.

Saya ingin mengambil sedikit petikan di atas untuk renungan kita bersama. Terbukti Umno tidak pernah berubah dan tidak akan berubah. Sifat suka menjadikan ahli-ahlinya seperti `kerbau dicucuk hidung' dan sikap menunjukkan kuasa serta tidak memperdulikan nasib rakyat menjadikan Umno kini parti yang ditolak rakyat. Kepimpinan Umno sudah berubah, tetapi Umno bukan semakin kuat dan berani, bahkan Umno semakin penakut, jiwa yang terlalu lemah, tiada semangat, dan teramat malang sekali pemimpin mereka yang bersikap sedemikian mahukan juga penyokong mereka menjadi seperti mereka.

Apakah ahli-ahli Umno masih sanggup menerima Umno di dalam keadaan sedemikian? Di Dun Penanti, pertaruhannya adalah nasib rakyat. Mereka perlu diwakili oleh pemimpin yang boleh menyelesaikan masalah mereka. Pejuang yang berani tidak akan takut berhadapan dengan sesiapa jika ikhlas untuk berbakti kepada rakyat. Mengapa Umno tidak sanggup menjadi di antara pemimpin yang boleh dipilih sebagai Wakil Rakyat di Dun Penanti? Tidak lain tidak bukan ianya hanyalah semata-mata untuk menjaga air muka pemimpin Umno itu sendiri. Pemimpin seperti ini tidak memperdulikan nasib rakyat asalkan maruah peribadi mereka terpelihara. Rakyat menjadi mangsa akibat mainan politik pemimpin Umno yang penakut ini. Tetapi rakyat di Dun Penanti harus bangun untuk membuktikan kepada pemimpin Umno, katakan pada pemimpin Umno bahawa jika Umno tidak mahu membela nasib kami , kami akan mencari `tuan' lain yang sanggup berjuang untuk kami.

Memang benar mungkin datuk nenek moyang ahli-ahli Umno dahulunya meyokong Umno, tetapi ketika itu bagaimanakah wajah Umno? Apakah sama dengan wajah Umno sekarang? Presiden Umno Tunku Abdul Rahman dan Tun Husein juga merupakan pejuang Umno tetapi akhirnya kedua-dua tokoh besar Umno ini meninggalkan Umno kerana telah melihat Umno bukan lagi pembela nasib Melayu jauh lagi sebagai pembela kepada agama Islam. Pengundi-pengundi di Dun Penanti mesti berani untuk menegur pemimpin mereka yang masih lena dibuai keegoan. Apakah tanpa Umno, pengundi-pengundi akan mati kekeringan? Buktikan bahawa tanpa Umno kamu masih boleh hidup kerana masih ada pemimpin yang berani membela nasib kamu.

Percayalah, jika semua pengundi-pengundi di kalangan ahli Umno yang turun beramai-ramai dan melakukan undi protes dengan menyokong calon PKR, sudah tentu pemimpin Umno yang penakut ini akan dapat belajar betapa bukan semua ahli Umno itu penakut sepertinya. Jika terdapat tawaran berapa banyak sekalipun, jika ada rombongan percuma ke mana-mana sekalipun, dan jika ada imbuhan untuk membeli belah yang ditawarkan, lupakan semua itu. Jangan kerana kebendaan dunia yang sedikit itu bakal menjual maruah diri. Renungkan seketika, apakah dengan semua tawaran itu akan dapat menyelesaikan segala permasalahan rakyat di Dun Penanti? Bagaimanakah nasib anak cucu kita sekiranya kita sendiri terlalu mudah menjual maruah harga diri? Jadilah kita manusia yang berakal dan berfikir dan bukan menjadi `lembu yang dicocok hidung' untuk disembelih.

Di dalam PRK Dun Penanti ini adalah merupakan satu peluang buat ahli-ahli Umno untuk menghukum pemimpin mereka yang penakut itu. Sokongan terhadap PR tidak akan merugikan sesiapa kerana PR lebih mengutamakan rakyat dari pemimpin. PR sanggup berkorban sekiranya rakyat tidak berpuas hati di atas tindakan atau khidmat mereka. Contoh terbaik, bekas Adun Penanti Fairus tidak merasa tamakkan jawatan dan suka rela melepaskan kerusinya apabila melihat dirinya seperti gagal memenuhi cita rasa rakyat di Dun Penanti. Apakah ada pemimpin Umno yang bersikap begitu? Kepada semua pengundi, keluarlah mengundi dengan hati yang tenang dan fikiran yang terbuka. Persetankan hasutan mereka-mereka yang mahu menyusahkan kamu kerana mereka-mereka yang menghasut itu kini senang lenang dengan sokongan kamu kepadanya dahulu. Kini, masa untuk berubah.

WFAUZDIN NS
wfauzdin.blogspot.com

1 ulasan:

  1. Satu peringatan yang baik. Kalau boleh cetak dan sebarkan di kawasan Dun Penati pada setiap rumah dan kedai. Semoga PR berjaya.

    BalasPadam

Jom Kongsi Dalam FB Anda