RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Khamis, 14 Mei 2009

NAJIB TURUN PADANG, TETAPI BERANIKAH TURUN PILIHANRAYA?


"Kita mesti lihat kepada hala tuju negara, kita mesti faham, mesti merasai denyutan nadi rakyat, nadi negara, kuasa rakyat, kita mesti merasainya," beliau dipetik berkata ketika menyampaikan amanat pada majlis perhimpunan Hari Pekerja Sektor Awam di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) hari ini. Menurut Bernama, Najib berkata sebaik sahaja beliau mengambil alih pentadbiran negara, agenda pertama yang dilakukan ialah "turun padang" yang disifatkannya sebagai tinjauan mesra seperti di Puduraya.
~~Sumber Malaysiakini.

Petikan di atas adalah merupakan kata-kata Najib `Perdana Menteri Rakyat Satu Malaysia 'yang dipetik melalui sumber Malaysiakini/BERNAMA. Alangkah bertuahnya rakyat Malaysia mempunyai PM sedemikian yang sanggup `turun padang' hatta ke Pudu Raya. Selepas Pudu Raya, mungkin Najib akan turun pula ke mana-mana bandaraya, Kota Raya dan berjumpa pula dengan rakyat jelata di Hari Raya. Cuma satu, mungkinkah kita boleh berjumpa Najib di dalam pilihanraya? Najib berkata, kita mesti merasai nadi rakyat. Syabas buat Najib yang begitu prihatin pada denyutan nadi rakyat.

Apalah kiranya jika kita mencadangkan agar Najib turun padang ke bumi Perak dan merasai denyutan nadi rakyat Perak. Tidak perlu najib merasai denyutan nadi Zambry dan kuncu-kuncunya sahaja, tetapi nadi rakyat Perak sekarang siapa yang tahu. Najib juga disarankan agar berjumpa dengan kaum keluarga tahanan Akta ISA dan rasai denyutan nadi mereka. Jika ini boleh dilakukan oleh Najib, maka sah lah beliau ada secebis jiwa kemanusiaan.

DS Anwar telah memulakan cabaran buat Najib untuk mengusulkan kepada DYMM Sultan Perak agar membubarkan Dun Perak. Saya seperti berangan mengharapkan Najib berani menyambut cabaran DS Anwar. Bukankah berkali-kali DS Anwar mencabar Najib dalam berbagai isu termasuk di dalam dan di luar Dewan Rakyat. Tetapi, anak kepada negarawan Tun Abdul Razak ini terlalu fobia dengan DS Anwar. Ini membuatkan saya bertambah yakin bahawa Najib tidak akan menyahut cabaran DS Anwar untuk mengusulkan agar Dun Perak dibubarkan. Fobianya beliau terhadap DS Anwar sehinggakan bumi Permatang Pauh yang bakal diadakan PRK Dun Penanti akan datang ini menjadikan Najib dalam dilema samada Umno/Bn perlu meletakkan calon atau tidak di sana.

Berkemungkinan di seluruh ceruk Dun Penanti sekarang bertebaran ejen-ejen perisik atau SB yang sedang memantau perkembangan dan sokongan rakyat terhadap PR atau pun Umno/Bn. Laporan akan dimajukan untuk memudahkan Najib membuat keputusan samada wajar atau tidak Umno/Bn bertanding di sana. Saya percaya, apa pun laporan yang diperolehi oleh Najib, Umno/Bn mesti menghantar calonnya di Dun Penanti kerana persiapan awal telah dimulakan oleh SPR dengan berbagai peraturan yang agak ganjil. Mereka kini hanya menanti isu yang boleh merosakkan PR di sana, malangnya sehingga kini mereka gagal perolehi sebarang isu. Isu bekas Exco P.Pinang dan juga bekas Adun Penanti Fairus telah berjaya diselesaikan oleh DS Anwar dengan bijaksana. Isu sokongan PAS Permatang Pauh terhadap PKR di kawasan tersebut juga telah selesai dengan kebijaksanaan pimpinan PR.

Semenjak Najib mewarisi kerusi PM dari Pak Lah, rakyat hanya dapat melihat slogan indah berupa retorik yang hanya boleh dikhayalkan sahaja. Retorik semata-mata dengan ucapan berapi-api tidak cukup untuk membuat rakyat sejahtera. Najib bukan sahaja mewarisi masalah yang ditinggalkan oleh Pak Lah, tetapi beliau turut menambahkan lagi masalah yang ada. Satu kejayaan terbesar di bawah Najib adalah pembebasan tahanan Akta ISA khususnya YB Manoharan, Adun Kota Alam Shah. Kejayaan terbesar beliau dengan pembebasan Adun tersebut ialah tiadanya PRK di Dun Kota Alam Shah.


WFAUZDIN NS
wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan