RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Rabu, 13 Mei 2009

ISU PERAK - MARI KITA JAWAB DI PENANTI



Isu siapa MB Perak yang sah masih berlanjutan walaupun Mahkamah Tinggi sebelum ini membuat keputusan YAB Ir Nizar adalah MB Perak yang sah. Namun demikian, demokrasi di Perak kini umpama `bermain catur ular' dan rakyat di Perak hanya sekadar menjadi penonton permainan seumpama ini. Zambry telah memfailkan rayuan ke atas keputusan tersebut, dan sepantas kilat rayuan didengar dan selaju taufan pula keputusan dibuat untuk menggantung keputusan hakim Mahkamah Tinggi. Mungkin selepas ini pula, YAB Ir Nizar akan memfailkan rayuan atas kes rayuan Zambry tersebut. Lucu tetapi ianya benar berlaku. Terlalu hebat permainan ini dan ianya pasti akan terpahat dalam sejarah Negeri Perak sepertimana sejarah JWW Birch.

Persoalan sekarang bukan lagi tentang pemulihan demokrasi di Perak, tetapi lebih tertumpu kepada kaedah akademik perundangan. Jika ikhlas untuk memulihkan demokrasi di Perak maka jalan telah pun dibuka seluas-luasnya oleh Hakim Mahkamah Tinggi dan YAB Ir Nizar juga telah memberi jaminan bahawa kuasa untuk memilih pemerintah di Perak akan diserahkan kepada rakyat semula. Malang sekali, jalan yang terbuka luas itu telah disempitkan kembali oleh manusia yang begitu takut kepada kuasa rakyat. Mereka ingin melihat pemerintah di Perak dinaikkan tanpa melalui suara rakyat seperti yang telah diterjemahkan oleh Hakim Mahkamah Tinggi semasa memutuskan YAB Ir Nizar adalah MB Perak yang sah.

Apa pun kita harus terima hakikat bahawa kekuatan PR kini semakin digeruni oleh Umno/Bn. Terlalu banyak bukti menunjukkan betapa PR kini benar-benar mengancam kuasa mereka. Di dalam kemelut di Perak yang memeningkan Najib, beliau hampir terlupa agaknya untuk memberi keputusan samada Umno/Bn akan menyertai PRK Dun Penanti. Satu lagi `bala' bakal menimpa pemimpin ini. Luka yang dialami di Permatang Pauh, K.Terengganu, Bukit Gantang dan Bukit Selambau belum pun pulih sepenuhnya, kini mereka berhadapan pula dengan Dun Penanti. Keputusan di Batang Air, Sarawak tidak mencukupi untuk mengubat luka parah Umno/Bn dan belum cukup untuk `menipiskan kulit muka' Najib ketika ini.

Peristiwa yang berlaku di Perak khususnya peristiwa Persidangan Dun Perak yang mencatatkan sejarah hitam itu, pastinya buah modal yang cukup berkesan di Dun Penanti nanti. Pembebasan tahanan Akta ISA untuk beberapa kerat orang itu, tidak lain dan tidak bukan dilihat seperti untuk mengelakkan pilihanraya kecil di Kota Alam Shah, Selangor. Biarpun sedikit jumlah yang dibebaskan, tetapi ianya merupakan kemenangan besar buat PR di dalam perjuangannya. Pengumuman seorang wanita bekas ahli PKR untuk menjadi calon di Dun Penanti nanti mungkin satu perangkap. Begitu juga kononnya berlaku pergeseran di antara ahli-ahli PAS dan PKR di Permatang Pauh mengenai soal calon Dun Penanti juga dilihat seperti perangkap. Tidak pasti berapa banyak perangkap telah mula dipasang di Dun Penanti, cuma kita tidak tahu siapakah mangsanya nanti.

Rakyat Perak sudah pasti akan turun beramai-ramai ke Dun Penanti kerana ingin meluahkan perasaan mereka yang tersiksa di Perak ketika ini. Di Dun Penanti, mereka pasti akan bertungkus lumus untuk menentukan bahawa sudah sampai masanya untuk Umno/Bn di`talkin'kan. Alangkah baiknya jika calon bebas menarik diri dari bertanding di Dun Penanti kerana perlawanan di Dun Penanti hanya layak untuk PR dan Umno sahaja. Samada secara sukarela atau ditaja, hasrat calon bebas untuk bersama-sama bertarung di Dun Penanti adalah satu tindakan yang kurang bijak. Saya tidak percaya seperti yang diperkatakan bahawa calon bebas itu ditaja oleh Raja Sesumpah Sdr Ezam, tetapi jika itu benar saya juga tidak terperanjat. Apa yang pasti, Raja Sesumpah akan muncul di mana-mana tempat diadakan pilihanraya selagi bernyawanya DS Anwar. Cuma, saya masih menunggu Saiful pula untuk muncul.


WFAUZDIN NS
wfauzdin.blogspot.com

1 ulasan:

  1. salam... saje nk kaco dalam blog tuan... hehe

    Bagaimana Tangani isu PERAK


    Salah satu caranya telah di siarkan oleh enCYBERBORON dalam blog beliau... baginda tumpang copy... Adakan Pilihanraya Mandotori...



    Sah UMNO takut menghadapi pilihanraya. UMNO tak mahu mengadakan pilihanraya. UMNO akan halang semua cubaan untuk mengadakan pilihanraya. Sultan dah tolak permohonan perkenan pembubaran DUN pada 5 Februari. SPR tolak perisytiharan kekosongan kerusi Behrang, Changkat Jering dan Jelapang. Terkini sidang mee segera Mahkamah Rayuan meluluskan permohonan Zambry Kader untuk menangguhkan pelaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi yang dibuat 22 jam sebelumnya. UMNO betul-betul tak mahu diadakan pilihanraya.


    Aku terima satu cadangan daripada seorang pemanggil ke telefon bimbit aku sekejap tadi. Cadangan itu sangat baik. Kita boleh dapatkan pilihanraya secara mandatory. Tanpa perlu perkenan Sultan. Tanpa perlu surat perletakan jawatan. Mahkamah pun tak boleh masuk campur. Bagaimana? ..... empat lima orang ADUN BN (termasuk ADUN bebas) mati!

    Kata pemanggil itu "kita dapatkan perkenan Tuhan untuk mengadakan pilihanraya, Tuhan cabut nyawa empat lima ekor wakil rakyat BN, terutamanya yang melompat-lompat tu, apa lagi yang boleh menghalang diadakan pilihanraya?"

    Doa orang yang dizalimi akan dimaqbulkan Tuhan. Rakyat Perak telah dizalimi dengan dahsyat sekali. Bahkan sebenarnya seluruh rakyat Malaysia dizalimi oleh UMNO-BN. Mengapa tidak kita manfaatkan tawaran 'maqbul' doa orang yang dizalimi itu?

    Apa kata kalau secara serius dan besar-besaran seluruh umat Islam bermunajat dan solat hajat setiap hari secara berterusan memohon secara specific agar Allah cabut nyawa empat lima orang ADUN BN. Orang bukan Islam pun boleh berdoa juga kerana mereka pun sama dizalimi. Majlis munajat dan solat hajat itu diadakan beramai-ramai di masjid, surau dan markaz. Munajat dan solat hajat secara individu juga dilakukan di rumah masing-masing.

    Macam mana? Salahkah cara begini? Nabi Muhammad SAW pun berdoa agar musuh Allah yang memeranginya dihancurkan oleh Allah SWT. UMNO sememangnya musuh Tuhan. Mereka memusuhi keadilan yang diwajibkan oleh Allah. Mereka memerangi hak rakyat. Mereka menentang keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang. Mereka anti sistem hidup yang diperintahkan oleh Allah SWT.

    Tak bolehkah kita (baca selanjutnye....)

    http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/05/bagaimana-tangani-isu-perak.html

    BalasPadam