RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 10 Julai 2009

TIADA HUJAH, UMNO KATA NIK AZIZ NYANYUK?

Nik Aziz mahu UMNO tukar dasar kebangsaan

KUALA KRAI - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat semalam, terus menjadikan UMNO sebagai sasaran kempen ceramahnya pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai.

:Berucap di Kampung Chuchoh Puteri malam, semalam, Menteri Besar Kelantan itu membandingkan UMNO dengan pertubuhan al-Arqam dan ajaran Ayah Pin, yang diharamkan penubuhan kerajaan satu ketika dulu.

:“Ayah Pin dicap sebagai sesat. Habis kenapa UMNO tidak sesat? kedua-duanya sama-sama tidak kenal agama belaka. al-Arqam sesat kerana apa? Salah akidahnya. Ayah Pin sesat, kenapa? Salah akidahnya.

:“UMNO kenapa tidak sesat lagi,? salah juga akidah. Tolak Islam, ambil (fahaman) kebangsaan. Tak payahla kata kami terima Islam, kami terima Islam. Tak payah cakap banyak,” tegasnya di hadapan 3 ribu penyokong Pas," katanya pada ceramah yang turut dihadiri Penasihat Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim, semalam.:

:Nik Aziz menegaskan Pas tidak akan bermusuh dengan UMNO sekiranya parti tersebut menukar dasar kebangsaan yang dibawa sebelum ini.

:Menurutnya, Pas adalah sebuah parti yang berpegang kuat kepada landasan yang betul dan kerana itu beliau sanggup menceburi bidang politik yang semestinya menuntut pengorbanan yang begitu tinggi.:

:“Siapa yang cakap senang nak jadi Menteri Besar dan ahli politik, kalau saya nak senang saya tidak masuk politik, saya teruskan menjadi cikgu, tapi kerana melihat kepada keadaan yang tidak betul saya terpaksa menyertai politik dan Pas menjadi pilihan saya.

:“Apabila saya menghadiri mesyuarat raja-raja yang dihadiri semua Menteri Besar, ada daripada mereka yang mempersoalkan tindakan saya yang menyatakan bahawa Tuhan akan tanyakan undi yang manusia pangkah, saya hanya senyum sahaja, tetapi sejarah membuktikan bahawa UMNO telah melawan Islam dengan memenjarakan golongan agama,” katanya.:

: Nik Aziz juga mendakwa UMNO melepas geram kepadanya dengan menyifatkannya sebagai 'nyanyuk' kerana mengeluarkan pendapat yang tidak selari dengan parti tersebut.

:“Dia (UMNO) marah saya macam-macam perkara, Nik Aziz ini nyanyuklah, saya boleh bercakap malam ini, adakah itu nyanyuk? Itu bukan jawab, (itu) hendak pelepas geram, (tapi) lepas geram ni tak payah, Ini tanda orang lemah, “ katanya.

:Sementara itu, Exco Kerajaan Kelantan, Datuk Husam Musa pula menyentuh mengenai isu royalti minyak yang didakwanya melebihi daripada RM1 bilion yang dituntut Kerajaan Kelantan, baru-baru ini.

:Menurutnya, perjanjian pada 1975 itu ditandatangani Menteri Besar Kelantan ketika itu, Datuk Mohammad Nasir dan Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah.

:“Kita sudah menemui dokumen perjanjian lama Kelantan dan Petronas berhubung perkara itu kita akan tuntut sampai dapat, itu hak rakyat Kelantan,” katanya./SH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan