TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

ADAKAH WAJAR DITERUSKAN RUNDINGAN DENGAN PAS ?

Jumaat, 21 Januari 2011

PINDAAN PERLEMBAGAAN SELANGOR - UMNO TUNGGU ILHAM DARI APCO?

Oleh: WFAUZDIN NS

KEPADA rakyat Selangor khususnya, nantikan tarikh pada 24hb Jan ini (Isnin) untuk mengetahui siapakah pembela Raja-Raja dan siapakah yang `auta' kununnya mempertahankan kuasa Raja-Raja. Dun Selangor akan bersidang pada hari tersebut untuk meminda Perlembagaan bagi mengembalikan kuasa kepada Raja-Raja dan pemerintah Kerajaan Negeri.

Deraf Pindaan undang-undang tersebut telah diperkenankan oleh Sultan Selangor. Khabarnya kesemua Adun dari Bn akan hadir pada tarikh tersebut tetapi samada kesemua Adun mereka menyokong atau tidak, kita akan saksikan nanti. Jika ada Adun dari kaum Cina dan India yang menyokong pindaan berkenaan manakala terdapatnya Adun dari kaum Melayu yang menentang atau berkecuali, tentulah amat memalukan kita semua. Malu kerana terdapatnya kaum Melayu yang tidak berkenan kuasa dikembalikan semula kepada Sultan.

Noh Omar berkata, ini semua politik Kerajaan PR Selangor. Bebalnya Menteri ini kerana beliau masih mahu mengasingkan politik dari segalanya. Memanglah kerja pindaan undang-undang ini kerja orang politik kerana yang bakal menentukan lulus atau tidak pindaan undang-undang ini bakal ditentukan oleh kesemua Adun yang juga orang politik. Masakan tukang kebun atau tukang cuci lantai yang bekerja di bangunan Dewan Undangan Negeri atau di Pejabat MB akan menentukannya.

Selama ini Noh Omar serta kuncu-kuncunya dari Umno juga yang menyalak ke hulu ke hilir mendakwa Kerajaan Negeri tidak menghormati Sultan. Nah, ini lah masanya untuk Umno Selangor buktikan bahawa mereka benar-benar ikhlas menyanjung institusi Raja-Raja. Sekarang, Umno berada di dalam dilema samada mahu taat setia kepada Sultan atau kepada seorang manusia yang berada di Putrajaya itu. Mungkin juga mereka sedang menanti ilham dan petunjuk dari Apco.

Nampaknya perangkap makan tuan. Ini semua kesilapan mereka untuk bermain politik di dalam perlantikan SUK Negeri Selangor yang mereka sangkakan bakal menyusahkan Kerajaan Negeri Selangor seterusnya meruntuhkan Kerajaan PR di Selangor. Mereka silap strategi dan strategi mereka terlalu bahaya sehingga menikam diri sendiri. Apa yang berlaku sekarang ini adalah angkara mereka yang berada di Putrajaya, tetapi kesusahannya ditanggung oleh Umno Selangor.

Umno Selangor nampaknya `lumpuh' dengan tindakan bijak Kerajaan Negeri Selangor. Segala tipu helah mereka sumbang dan mudah dibaca. Kini, kita tunggu saja perkembangan pada 24hb Jan ini nanti. Kita mahu tahu, siapakah yang bakal menggagalkan pindaan undang-undang ini nanti. Kita mahu pastikan adakah PR yang menyanjung Sultan Selangor atau Umno/Bn. Selepas ini, biar rakyat Selangor yang buat penilaian./wfauzdin.blogspot.com

1 ulasan:

  1. KENA TUNGGU APCO BAGI NASIHAT ATAU TIP PASAL SIA-SIA KA BAYAR RM 70 JUTA LEBIH ! DUIT JUTA-JUTA TU DUIT UMNO@APCO ATAU DUIT RAKYAT@NEHARA ? KALU DUIT RAKYAT KITA UMAT ISLAM TIDAK RELA DAN HALALKAN DUIT ITU, HARAM DUNIA AKHIRAT UNTUK UMNO !

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini