RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

Jumaat, 18 Februari 2011

MAHKAMAH - ADUN `KATAK' PELABUHAN KELANG KEKAL SEBAGAI ADUN?

Oleh: WFAUZDIN NS

APA sudah jadi? Hari ini Mahkamah Tinggi Shah Alam memutuskan bahawa Badrul Hisham Abdullah masih merupakan ADUN Pelabuhan Klang. Keputusan itu dibuat oleh Hakim Zaleha Yusof.Kerusi DUN Pelabuhan Klang itu telah diisytiharkan kosong oleh Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor pada 19 Januari lalu. (Rujuk laporan Malaysiakini hari ini).


NONE

Sebelum ini Speaker Dun Selangor, YB Teng mengistiharkan kerusi Dun Pelabuhan Kelang kosong kerana Adun Umno Badrul Hisham, tidak menghadiri sidang dewan tanpa cuti selama lebih kurang enam bulan sejak bulan 16 Julai tahun lalu.

Mengikut Perlembagaan Selangor, kerusi DUN dianggap kosong jika wakil rakyatnya tidak hadir sidang dewan tanpa cuti selama enam bulan.

Badrul Hisham telah memfailkan saman asal untuk mengisytiharkan bahawa pengumuman Teng itu tidak sah dan terbatal, serta memfailkan injunksi untuk menghalang Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) daripada mengisytiharkan pilihan raya kecil di DUN yang diwakilinya.

Ramai yang telah menjangka keputusan ini dan amat malang sekali terbukti betapa kuasa Speaker Dewan tidak lagi `kebal'. Pengundi-pengundi di Dun Pelabuhan Kelang `terpaksa' juga menerima Wakil Rakyat yang mereka undi atas tiket PKR itu kekal dikerusi tersebut atas cop Umno. Di mana maruah Wakil Rakyat ini? Sekian lama tidak hadir Dewan, menjadi Wakil Rakyat dengan `memperdaya' pengundi tetapi masih tergamak memakan gaji dan elaun sebagai Adun?

Sekali lagi nasib dan hak rakyat ditentukan oleh mahkamah. Apa sudah jadi dengan negara ini?/wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan