TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Sabtu, 29 September 2012

ISU BAJET - NAJIB SERANG ANWAR, SEKALI LAGI ANWAR CABAR NAJIB MASUK GELANGGANG

Oleh:  WFAUZDIN NS

NAJIB sekali lagi diminta untuk berani selaku anak jantan, selaku PM yang bermaruah untuk tampil berdepan dan berdebat dengan Ketua Pembangkang, DS Anwar Ibrahim.  Cabaran ini dibuat oleh Ketua Pembangkang sendiri apabila melihat 'hebat'nya Najib menyerang Pembangkang bahkan menyerang peribadi DS Anwar sendiri sewaktu beliau membentangkan bajet "gula-gula" petang semalam di Parlimen.

Alangkah bertuahnya jika kita punyai PM seperti ini
Anwar ketika ditemubual sejurus selepas pembentangan Bajet 2013 oleh Najib berkata,"Berdebat dengan saya. Jika anda bersedia untuk menyerang pembangkang dan pemimpin pembangkang, mengapa anda tidak boleh melibatkan diri dalam perdebatan? (Terjemahan melalui Malaysian Insider).  

Sebenarnya kita naik jemu untuk memperkatakan soal debat ini kerana kita tahu Najib tidak akan ada sedikitpun keberanian di dalam hal ini.  Beliau tidak seperti beberapa pemimpin Bn yang lain, terutamanya dari pemimpin Cina MCA dan Gerakan, jauh sekali berani seperti pemimpin DAP.  Pemimpin MCA, sekalipun semua rakyat tahu beliau mempunyai rekod moral yang teruk tetapi namanya terukir sebagai pemimpin dari komponen Bn yang berani berhujah dengan Pembangkang.  Begitu juga dengan pemimpin Gerakan.  Pemimpin Umno patut malu dan perlu belajar dari pemimpin Cina ini.

Malangnya kita memiliki PM yang takut berbahas secara terbuka
MCA dan Gerakan selalu tidak sehaluan dengan DAP.  Namun mereka ini pantang bila dicabar berdebat atas apa jua isu yang melibatkan dasar atau kepentingan parti yang mereka wakili.  Telah beberapa kali kita menyaksikan Chua Soi Lek dan Koh Tsu Koon berdebat dengan Lim Guan Eng.  Di dalam Umno, pemimpin mereka menyorok tidak mahu bersoal jawab dengan pemimpin dari PR.  Najib hanya berani berkokok di hadapan kamera TV berseorangan.  Ini kelakuan aneh yang ada pada Presiden Umno yang ahli-ahli Umno sendiri ramai yang merasa pelik dengan sikap melarikan diri Najib ini.

Debat ini penting, bukan soal kita mahu memilih pemidato atau pemenang debat.  Jika Najib kerap menggunakan media kerajaan untuk memburuk-burukkan dasar PR bahkan sehingga memburuk-burukkan peribadi DS Anwar, sedangkan PR dan DS Anwar tidak boleh menjawab menggunakan media yang sama, maka ini menunjukkan Najib tidak bertanggungjawab.  Sebab itu kita mahu Najib dan DS Anwar ke hadapan agar rakyat boleh menilai apakah yang Najib laungkan tentang keburukan PR itu benar atau memang Najib ingin memperbodohkan rakyat?

Negara lain yang maju adalah kerana pemimpin mereka berani untuk berdepan dengan rakyat dan berani untuk mempertahankan dasar mereka di pentas perdebatan.  Rakyat di negara mereka terbuka minda kerana mereka tidak ditipu oleh media kerajaan yang memerintah.  Malangnya di negara kita, pemimpin negara mempunyai jiwa yang teramat kecil.  Mereka suka rakyat terus buta dengan isu-isu semasa kerana rakyat yang buta memudahkan mereka mengheret rakyat ke mana jua./wfauzdin.blogspot.com

24 ulasan:

  1. Pelakon filem Porno Chua Soi Lek (Presiden MCA) jauh lebih berani dan jauh lebih bermaruah dari Najib Altantunya yang hanya berani bercakap melalui celah kangkang Rosmah. Kalau untuk dipilih sebagai PM Malaysia, 99% rakyat boleh memilih Chua Soi Lek daripada "Bapok" dari Pekan Pahang tersebut. Itulah nasib anak orang kenamaan yang sudah tiada maruah tetapi mahu terus berkuasa malah sanggup hidup dengan "bau busuk dan bangkai" sepanjang memeggang jawatan yang diperolehi secara mudah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. So Lek lg jugak....



      LAGI BERANI.. LAGI GENTLEMEN APA...

      ngaku jelahhhh....

      Pd mula aku dnload dr papagomo..
      terus terang ckp...gua pun tak pecaya...mcam cantik je... timing cantik je....

      blok GAP pulak.....analisis lg ...dan lagi... dan lagi
      perkkk masak jugak....


      ...ada sorang org pandai ada proff.. email kat aku...''sorng yg tak pandai mjaga harga diri ditempat awam.... bla bla bla...'' tp dia tak sebut namalah....

      Berbalik pd Solek....
      hanya SANG JUARA SOLEK MENGENAL MANA SANG ANWAR Menikam......

      Padam
  2. Mereka kini boleh dianggap sebagai 'BERAJA DI HATI BERSULTAN DI MATA....UNDI PAKATAN PRU 13 NANTI

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biaqlah apa pong budget depe nak kasi....bonus kakitangan kerajaan bagi 10 bulan pong kami sudah ambil keputusan....keputusan kami muktamad.......ABU.....

      Padam
  3. ala nak sebut pasal antutuya kan...'

    baik tak payah la'''....

    jgn kan najib budak rumah panjang nak berdebat...satu ja

    '
    scroll..down....



























































































    mana jam omega...


    sorang nak tanya antutuya
    sorang nak tanya jam omega


    tanya jam trus menghilangkan diri ke amerika....(malu la tu...)

    bwtui tak??
    takan nak tanya ''Adakah anda berjasa pada Negara...?''
    .







    mana jam omega

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harap anuar batalkan saja niat debat dgn najib..sebagai rakyat marhean tak sanggup nak lihat sewaktu suasana debat kelak akan terbukti pemikiran & pengetahuan najib hanya tahap dicelah peha rosmah.

      biarlah najib berdebat dengan rosmah dirumah saja.






      Padam
    2. setuju xyah debat...


      balik2 antutuya....

      balik2 antutuya

      balik2 antutuya

      dan..






      balik2 antutuya

      berdebat dgn cina doll yg maha fitnah tu lg baik..sedap gakk...kah kah kah
      .

      Padam
    3. Balik2 altantuya, bila nak bukak cite komisyen George Kent?

      Padam
    4. komisyn mcm tak pernah dgr business...komisyen mustilah ada...mcmana,nk ada runner

      hanya anwar je jd mntri kewangan takda komisyen..percayalah ckp aku ni..dia ni insan kamil...

      bertuah kakwan dpt dia..tiap minggu main tenis sama2 kakwan...bawak anak2 skali mcm kemping la..

      Padam
    5. Kenangan manis bersama mu1 Oktober 2012 8:27 PG

      Cerita pasal komisyen, teringat komisyen kapal selam.

      Padam
    6. takda hal kawan..itu normal kawan..

      hanya anwar sj ja tak pernah main komisyen2 ni..percayalah ckp hamba ...

      Padam
    7. Hal ehwal semasa1 Oktober 2012 12:18 PTG

      Teringat gak kat minah monggol yg kena letup.

      Padam
    8. elok la tu.. cina2 skrg dah tak ingat nak balik hongkong da..kasi peringat sikit..cikit ja..

      Padam
    9. Kutty yg diPandi1 Oktober 2012 12:57 PTG

      Sikit lagi... Mamak kerala pun nak kena balik kerala.

      Padam
    10. berapa byk kerajaan singpork masuk acc bulan2 ni ..?

      byk tak byk agak byk la kan..

      kebykan melayu suka hindustan..
      xda hal..1 malaysia dah...

      cina2 ja terasa nak.dapat macam singpura kedua

      bai..aku bukan pencacai umno la hoii

      aku takan redo dan izinkan dap pegang tanah air ni la babi dap..aku lebih rela PAS BERGABUNG DGN UMNO...

      tema kasih la babi2 pkr dan dap..tak pasal2 kasih sesama saudara, sesama melayu, sesama agama muncul semula..

      jk tak kerana setan gia tu..menjual kuasa.. kwn 2 aku ramai pas pkr pun aku tau la wahai dap monggol xreti nak balik monggol ka??

      Padam
    11. Ibrahim Ali kata umno jual tanah melayu Sungai Lingu Johor 51,170 hektar kat Singapura.

      Tak caya tanya Muhyidin.

      Janji masyuuuuk.

      Padam
    12. kalu ya pun fitnah tu.. lebih baik dari :

      ''janji jadi barua dap...''



      dap jadi ketua jd lah ko barua seluruhnya.. nak??? dap mmg nak la...

      lepas kaum kerabat LKY PERINTAH..dia pun cakap mcm ko ckp

      ''JANJI MASUK..'' spt yg PAP CONTROL TEMASIK Now!


      janji balik monggol.. bawak dgn babi2 skali ..xda lg nak bg babi2 apa2 lg..

      dan utk tatapn org melayu bukan barua kat sini..ADAKAH INI CARA NAK JUSTIFY NAK BG NEGARA NI KAT SINGPORK SELURUHNYA..

      no way..

      Padam
    13. Jgn bimbang. Species melayu lanun umno & kerala jer yg hilang kuasa nanti.

      Padam
    14. insYALLAH lanun dap xkan berjaya ..setakat jaga penang kot..itupun belum tentu .najib punya plan lain macam punya plan ..slamat tinggal pap oiii jgn berangan..nak rampas t.melayu plak

      Padam
  4. Telur masuk ke dalam.

    BalasPadam
  5. Khalid kata

    kami akan turunkan harga kereta

    kami akan bagi pendidikan percuma

    harga rumah pun boleh bagi turun..no hal

    cuma.....nak turunkan cukai pintu 20% tu je....yang susah sikit!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Chai,

      PR tak pegang kerajaan pusat lagi.

      Padam
    2. Teo Cheng Wee from Singapore Straits Times defended Suaram’s main activities.

      1. In his article, he wrote that Suaram's activists were accused of co-operating with foreign agents to bring chaos in the country.

      2. Teo Cheng Wee then reiterated that their main objective was merely to promote democracy for Malaysia , mainly funded by US Congress and Open Society Institute founded by George Soros.

      Padam
  6. I no spik inglih1 Oktober 2012 8:56 PTG

    Umno-bn bagi RM23 juta kat APCO selamba je.

    Masyuuk.

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini