RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Isnin, 25 Januari 2010

Kelantan tolak tawaran



KOTA BHARU - Kerajaan Negeri Kelantan menolak tawaran yang dikemukakan oleh Kerajaan Pusat untuk melantik wakil Kerajaan Negeri dalam jawatankuasa pembangunan wang ihsan di Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP).

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau sama sekali tidak akan menerima sebarang rundingan mengenai pemberian wang ihsan malah akan bertindak menyebarkan kepada rakyat bahawa Kerajaan Pusat mencuri harta milik Kerajaan Negeri.

Nik Aziz berkata, beliau juga tidak akan memenuhi jemputan malah, tidak akan membenarkan mana-mana wakil daripada kerajaan negeri menduduki jawatankuasa itu.

“Kalau dijemput semata-mata untuk menerima wang ihsan, saya tidak akan pergi dan benarkan, 100 peratus Kerajaan Kelantan akan tolak,” katanya pada sidang media selepas menerima kunjungan rombongan ekspedisi penyerahan memorandum menyokong tuntutan royalti petroleum oleh Pas Kawasan Batu, di kediaman rasmi Menteri Besar di sini, semalam.

Kelmarin, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata, satu jawatankuasa pembangunan wang ihsan akan ditubuhkan di peringkat JPP dalam tempoh terdekat bagi menentukan kaedah menyalurkan peruntukan itu kepada Kelantan.

Untuk tujuan tersebut, Dr Awang berkata, wakil Kerajaan Negeri akan dilantik untuk memberi ruang terlibat dalam perbincangan dan memberi pandangan tentang apa yang akan disalurkan oleh Kerajaan Pusat.

Nik Abdul Aziz berkata, lebih penting dari penubuhan jawatankuasa itu adalah memastikan dahulu bentuk perundingan yang ingin dibuat sama ada rundingan soal royalti atau wang ihsan.

“Pasti dahulu perundingan yang ingin dibuat, nak runding soal royalti atau wang ihsan. Kalau nak beri wang ihsan tak payah rundinglah, sebab dia paksa kita.

“Saya tidak akan terima wang ihsan dan saya akan beritahu pada rakyat semua, Pusat telah merampas mencuri, menyamun harta Kelantan,” katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Nik Aziz menjelaskan Kerajaan Kelantan menuntut royalti mengikut landasan Islam, di mana Allah memberikan hasil bumi seperti logam, emas, batu, besi dan sebagainya termasuk minyak adalah di bumi Kelantan.

“Sesiapa yang mengambil hak orang lain, dia akan berdosa dunia akhirat, di dunia dia dikutuk dan di doa musnah oleh rakyat Kelantan, di akhirat dia akan dimamah oleh api neraka.

“Mereka sebelum ini mendakwa Kelantan tiada hak tetapi, sekarang ada hak, cuma dengan nama ihsan, kita berdoa pada Allah, sama ada awak (pemimpin UMNO) nak kata ada hak atau tak ada hak, petrol ni tak ada di Kuala Lumpur," katanya./Sinar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan