RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 6 Ogos 2010

KES CURI ENJIN JET - SAKSI MISTERI BAKAL MUNCUL ?

Kes curi enjin jet: Saksi misteri 25 Ogos ini

Joseph Sipalan
Ogos 5, 10

Seorang saksi misteri dijadual memberi keterangannya di Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 25 Ogos ini semasa perbicaraan bekas sarjan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang cuba membatalkan pertuduhan mencuri dua enjin jet F5 terhadapnya pada Disember 2007.

Pesuruhjaya kehakiman, Datuk Asmabi Mohamad menetapkan 25 Ogos bagi mendengar permohonan N Tharmendran bagi membatlakn pertuduhan itu. Tindakan itu bagi memberi masa kepada kedua-dua pasukan pendakwaan dan pembelaan untuk memfailkan dokumen berhubung penemuan saksi baru itu.


Menurut peguamnya, N Surendran, saksi itu sendiri menyaksikan bagaimana tahanan tentera didera secara fizikal pada masa yang hampir sama dengan Tharmendran.

"Saksi itu akan beri keterangan bahawa penderaan fizikal memang dilakukan dari semasa ke semasa oleh pihak tentera,” kata Surendran.

Katanya, pihak pendakwaan akan mendedahkan identiti saksi berkenaan apabila mahkamah mendengar permohonan Tharmendran pada hujung bulan ini.

Pihak pembelaan juga memohon mahkamah untuk 'campurtangan' dalam kes ini kerana Surendran mendakwa pihak pendakwaan menyalah-gunakan kedudukan mereka bagi mendapatkan keputusan bersalah dengan segera.

"Jangan beritahu saya apa-apa...failkan afidavit terlebih dahulu," kata Asmabi.

Katanya, Surendran perlu memfailkan afidavit tambahan berhubung penemuan saksi baru itu secepat mungkin kerana beliau perlu membacanya terlebih dahulu manakala pihak pendakwaan memerlukan masa untuk membalas.

Di luar mahkamah, Surendran memberitahu wartawan, kali terakhir 'campurtangan' itu berlaku pada 21 Jun, apabila seorang timbalan penguasa polis yang ditemani seorang lagi pegawai menyoal siasat Tharmendran, yang sekarang ini ditahan reman di penjara Sungai Buloh.

"Ini membuktikan pihak berkuasa mengunakan taktik kotor untuk mendapatkan pengakuan bersalah. Mereka paksa Tharmendran untuk membuat kenyataan berhubung seksaan dan menyoalnya berhubung kecurian enjin jet,” katanya.

"Ini tidak pernah berlaku sebelum ini - di mana seseorang disoal-siasat selepas dia didakwa. Kami mohon mahkamah untuk campurtangan kerana Tharmendran tidak akan mendapat perbicaraan yang adil.”

Pada 6 Januari lalu, Tharmendran, 42, mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan bersubahat dengan Laskar Udara Mohamad Shukri Mohamad Yusop, mencuri dua enjin pesawat F5 jenis J85-21 di Bangunan Material Processing Shed MATRA 1, Pangkalan Udara TUDM Sungai Besi di Kuala Lumpur.

Dia didakwa mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 109 kanun sama yang membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun dan denda jika sabit kesalahan.

Manakala pengarah sebuah syarikat pembekalan, K Rajandran Prasad, 38, turut mengaku tidak bersalah pada tarikh yang sama atas tuduhan dengan sengaja melupuskan dua enjin TUDM itu di alamat 49 Jalan TS 6/6 Taman Industri Subang pada 30 April 2008./Malaysiakini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan