RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

Khamis, 5 Ogos 2010

SIAPA KATA MASJID TIDAK BOLEH BERPOLITIK ? LIHAT UMNO LAKUKAN

PAS dakwa Umno terus salahguna masjid

Abdul Rahim Sabri
Ogos 4, 10

Umno didakwa terus menyalahgunakan masjid-masjid di negara ini untuk kepentingan politik mereka.

Ahli jawatankuasa pusat PAS, Dr Lo'Lo' Mohd Ghazali yang kesal dengan tindakan itu berkata pihak berkuasa seperti Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur turut diperkudakan dan mereka mengamalkan sikap berat sebelah.

"Saya dimaklumkan oleh ahli kariah, dan terus ke sana. Saya bertanya kepada Pengarah Jawi, kenapa Umno dilibatkan secara langsung.

"Beliau berkata, tidak mengapa, saya ada bersama... Ini double standard yang wujud,” katanya yang merujuk kepada program "Bicara Pemimpin Bersama Rakyat" pada 2 Ogos lalu di sebuah masjid yang terletak di sempadan antara Cheras dan Titiwangsa.

Anjuran Umno

Pada majlis itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, ketua Umno Cheras Datuk Syed Ali Alhabsyi dan pemangku ketua Umno Titiwangsa Johari Ghani telah menyampaikan ucapan.

Menurut Dr Lo'Lo' yang juga ahli parlimen Titiwangsa, berdasarkan kain rentang yang dipamerkan, program tersebut adalah anjuran JAWI bersama dengan Umno Cheras dan Titiwangsa.


Selain itu, slot tazkirah Maghrib pada majlis itu juga disampaikan oleh seorang pemimpin pemuda Umno bahagian Cheras.

"Sebagai wakil rakyat, saya kesal dengan sikap double standard menteri yang memperalat Jawi untuk meluaskan pengaruh politik Umno BN yang telah ditolak rakyat khususnya di Kuala Lumpur," katanya kecewa.

Beliau berkata demikian dalam satu sidang akhbar di ibu pejabat PAS di ibunegara yang turut dihadiri pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan Mohd Noor Mohamad dan Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad.

Ditanya mengenai kandungan ucapan pemimpin Umno dalam majlis tersebut, Dr Lo' Lo' berkata seingatnya, Syed Ali mengulas mengenai perpaduan dan menunjukkan keprihatinan Umno terhadap perpaduan Melayu dan Islam.

Tolak perpaduan

"Beliau tidak sedar sebahagian ahli kariah (di masjid itu) adalah penyokong PAS dan Pakatan Rakyat. Bagaimana hendak kepada perpaduan, sedangkan mereka mengetepikan saya sebagai ahli parlimen dan menjemput ahli parlimen dari Umno dan BN.

"Sewajarnya PAS menolak perpaduan (daripada Umno) kerana mereka langsung tidak ikhlas," katanya.


Selepas itu, beliau juga turut mencadangkan kepada Che Mat bahawa PAS juga akan mengadakan program bersama ahli karyah di masjid di Wilayah Persekutuan.

Dr Lo' Lo' mendakwa pengarah JAWI itu mengarahkan agar ahli jawatankuasa PAS pusat itu membuat permohonan dan kemudiannya menukar fikirannya selepas memikirkan implikasi cadangannya itu.

"Dia tidak sedar bahawa parlimen Titiwangsa diterajui oleh PAS dan di Cheras oleh DAP... 'Double Standard' wujud," katanya.

Sementara itu, Mohd Noor turut kesal dengan Jamil Khir yang menyampaikan cek berjumlah RM223,000 kepada ahli parlimen Setiawangsa, Datuk Zulhasnan Rafique yang diwakili oleh Umno untuk diagihkan kepada masjid dalam kawasan tersebut./Malaysiakini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan