RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Rabu, 15 September 2010

PEGUAM KAFIR HARBI YANG CELAKA

Peguam Australia bakar kitab suci

SYDNEY - Seorang peguam di Australia bertindak biadab dengan mengoyakkan halaman kitab al-Quran dan Injil, serta merakam perbuatan terkutuk itu untuk disiarkan di laman YouTube.

Tindakan itu mencetuskan kemarahan masyarakat antarabangsa yang masih belum pulih daripada rancangan paderi dari Florida, Amerika Syarikat, Terry Jones yang menyarankan pembakaran al-Quran pada 11 September lalu sebagai memperingati tragedi 9/11 dan bantahan terhadap pembinaan sebuah masjid berhampiran tapak bangunan berkembar Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York.

Peguam berkenaan, Alex Stewart yang mengisytiharkan dirinya tidak mempercayai kewujudan Tuhan bertindak biadab mengoyak halaman al-Quran dan Injil, lalu membakarnya serta dirakam dalam klip video sepanjang 12 minit.

Stewart yang ternyata tidak menghormati agama-agama lain membuat kenyataan dalam rakaman di YouTube bahawa dia mahu menguji kitab mana yang terbakar dengan lebih baik.

Klip video itu sudah dibuang oleh pengendali YouTube setelah mendapat bantahan masyarakat pelbagai agama di seluruh dunia sejak ia mula disiarkan di laman berkenaan, Sabtu lalu.

Presiden Persekutuan Islam Australia, Sheik Muhammad Wahid melahirkan rasa kecewa atas tindakan seorang terpelajar yang tidak tahu menghormati sensitiviti penganut agama Islam.

"Perkara seperti ini sepatutnya tidak berlaku. Perbuatan peguam itu boleh mewujudkan ketegangan dan menggugat perpaduan dalam kalangan penduduk pelbagai etnik, budaya dan agama di Australia," katanya./Sinar


2 ulasan:

  1. itu kisah dia yang percaya tuhan tak ada.bagaimana pula orang yang percaya tuhan ada,tapi tak percaya apa yang tuhan kata.

    BalasPadam