RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Rabu, 29 September 2010

PELABUR MAHU AGAR SELESAIKAN SEGERA KES ANWAR

Oleh: WFAUZDIN NS

PELABUR asing masih berhati-hati untuk datang melabur ke negara ini. Bermacam-macam faktor yang diperkatakan mengapa kurangnya minat pelabur asing untuk melabur di negara ini. Alasan paling melucukan adalah datangnya dari anak Tun Dr Mahathir yang menyalahkan Parti Pembangkang menyebabkan pelabur asing tidak berminat datang ke nagara. Satu alasan yang budak baru belajar asas ekonomi akan ketawakan.

Tertarik pula dengan apa yang diperkatakan oleh seorang hartawan Sir Richard Banson pemilik syarikat penerbangan Virgin di sini. Beliau mengaitkan isu `liwat' yang dihadapi oleh DS Anwar sebagai punca mengapa negara ini bukan pilihan bagi pelabur asing. Ada kebenaran dakwaannya kerana negara luar sudah lama mengenali tokoh reformasi itu. Sewaktu beliau menjadi Menteri Kewangan, ekonomi negara berjaya diurus dengan baik sehinggalah `dirosakkan' oleh PM ketika itu yang begitu rakus dengan amalan kronisme dan nepotismenya. Cita-cita DS Anwar untuk membersihkan amalan rasuah, kronisme dan nepitosme di dalam pentadbiran kerajaan masa itu disekat. Akhirnya beliau disingkirkan secara jijik dari kerajaan.

Apa yang terjadi kepada DS Anwar ditentang oleh kebanyakan negara luar dan mereka menganggap negara ini sudah tidak selamat lagi untuk mencari keuntungan pelaburan. Bagaimana mungkin seorang Menteri Kewangan dan TPM yang cuba untuk menarik pelaburan asing untuk menjana ekonomi negara secara telus boleh diperlakukan sedemikian rupa? Amalan melindungi sistem yang korup sudah tentu ditolak oleh para pelabur asing. Penganiayaan terhadap DS Anwar dilihat oleh para pelabur seolah-olah negara ini menyokong amalan korupsi. Apatah lagi apabila melihat secara jelas betapa DS Anwar difitnah sehingga dipenjarakan. Sistem kehakiman di negara ini tidak meyakinkan mereka dan tentunya mereka tidak sanggup untuk menghadapi risiko kemudian hari di bawah sistem yang sedemikian rupa.

Oleh itu, tiada jalan lain lagi melainkan sistem ini perlu diubah. Jika kerajaan yang ada sekarang tidak boleh mengubahnya, para pelabur asing mungkin bersedia menunggu sehingga kerajaan baru yang bakal diterajui oleh DS Anwar dibentuk selepas PRU ke 13 nanti. /wfauzdin.blogspot.com

2 ulasan:

  1. yang tangguh2 tu anwar la bro..so minta le bro buat surat terbuka untuk anwar. lawan tetap lawan, kehkeh

    BalasPadam
  2. suh nuar cepatkan process perbicaraan..selagi tangguh2 selagi tu kes tak selesai dan pelabur takut mari..

    ada brani?

    BalasPadam