TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

CERAMAH DI MENTAKAB

CERAMAH DI MENTAKAB

Selasa, 12 Oktober 2010

YB NURUL IZZAH BAKAL PM WANITA PERTAMA ?

Oleh: WFAUZDIN NS

TERTARIK juga apabila membaca tulisan teman yang popular dengan `kopitiam' nya di sini. Satu tulisan ringkas, tetapi penuh dengan pengertiannya yang tersendiri. Satu nasihat terbaik kepada tokoh muda di kalangan wanita muda juga iaitu YB Nurul Izzah. Nama beliau tidak asing lagi kepada kita semenjak era reformasi sehinggakan beliau di`tabal'kan sebagai `Puteri Reformasi'.

`Ke mana tidak tumpah kuah, jika bukan ke nasi'. Itulah dia YB Nurul Izzah, seorang insan yang gigih yang telah diuji dengan seberat ujian sejak di alam remaja lagi. Beliau cekal menghadapi ujian dan mehnah, menghadapi tuduhan serta fitnah yang tidak masuk akal terhadap ayahandanya DS Anwar Ibrahim. YB Nurul Izzah tidak pernah berputus asa, sebaliknya sentiasa bersama bonda tersayang DS Wan Azizah untuk sama-sama mengharungi segala dugaan terhadap keluarganya.

Peringkat awalnya, tiada siapa boleh menjangkakan Puteri Sulung DS Anwar dan DS Wan Azizah ini akan berani menceburkan diri sepenuh masa di dalam politik, apatah lagi setelah melihat orang politik seperti ayahandanya sentiasa terbuka untuk diserang, difitnah sehinggakan ke tahap dipukul dan dipenjarakan. Kekuatan jiwa yang ada pada YB Nurul Izzah tidak lain adalah kerana darah yang mengalir ditubuhnya sekarang adalah dari darah perjuangan ayahandanya.

Kini, YB Nurul Izzah benar-benar berada di landasan yang betul. Beliau telah diberi kepercayaan untuk bersama ayahandanya bagi membela nasib rakyat dan menegakkan keadilan selaku Ahli Parlimen. Saya bersetuju dengan pendapat yang mengatakan tidak mustahil di suatu ketika, YB Nurul Izzah bakal diberi kepercayaan untuk menjadi PM Wanita Pertama di negara ini. Kebijaksanaan, keberanian serta ketokohan beliau sebagai pemimpin terserlah sedikit demi sedikit.

Justeru itu, tidak menghairankan apabila terdapat beberapa Cabang PKR telah mencalonkan beliau sebagai Naib Presiden PKR, malahan beliau juga mendapat pencalonan untuk Timbalan Presiden PKR di dalam pemilihan kepimpinan PKR yang sedang berlangsung sekarang. Seperti yang dinyatakan oleh penulis blog tadi, cuma masanya belum sesuai dan kurang bijak sekiranya YB Nurul Izzah menyertai pertandingan untuk jawatan Timbalan Presiden PKR. Umpama sebiji buah yang tersangat baik kualitinya, tanpa sebarang penyakit yang sedang dibalut tetapi belum cukup ranum untuk dimakan.

Meskipun Dato Zaid Ibrahim seorang tokoh politik yang berpengalaman menunjukkan minat yang tinggi untuk melihat YB Nurul Izzah bertanding jawatan nombor dua tersebut, ini bukan bererti YB Nurul Izzah boleh terus menerimanya. Saya tidak tahu mengapa dan apa tujuan Dato Zaid begitu ingin melihat YB Nurul Izzah `melompat' sebegitu jauh. Mungkinkah Dato Zaid ingin mencuba nasib bertanding sebagai Presiden dan mengharapkan pengaruh atau sokongan dari YB Nurul Izzah? Wallahu Aklam.

Amat dibimbangi sekiranya YB Nurul Izzah `terpedaya' dengan `umpan' sedemikian. Belum tentu YB Nurul Izzah boleh mencapai kemenangan, tetapi mungkin ada pihak lain yang ingin `memperkuda'kannya untuk kepentingan diri sendiri. YB Nurul Izzah tidak perlu `melangkah kepala' orang lain jika ingin ke depan. Beliau patut bersyukur dengan apa yang beliau ada sekarang dan tidak perlu gelojoh dan rakus seperti orang yang menyuruhnya bertanding itu. Memadai terlebih dahulu beliau mencuba di peringkat Naib Presiden, walaupun beliau akan menghadapi laluan yang agak sukar juga kerana ketokohan YB Fuziah Salleh tidak juga boleh dipandang ringan.

PKR juga sering dicop sebagai parti keluarga DS Anwar. Adakah YB Nurul Izzah ingin membuktikan apa yang mereka kata itu benar? Kehadiran YB Azmin dan Sdr Mustafa Kamil Ayub sudah memadai untuk membuktikan bahawa PKR bukan dimonopoli oleh `dinasti Anwar'. Tidak tahulah jika Dato Zaid memikirkan agenda lain di mana beliau akan menjadi Presiden PKR, dan YB Nurul Izzah akan menjadi Timbalannya. Ketika itu tidak timbul lagi cerita `Dinasti Anwar' di dalam PKR. Itu satu kemungkinan yang mungkin ada di dalam kepala Dato Zaid.

Di kesempatan ini, secara peribadi saya juga ingin menasihatkan kepada YB Nurul Izzah agar bersabar sedikit masa lagi untuk berada di saf hadapan. Jangan beliau terlalu gelojoh sehinggakan akhirnya beliau sendiri akan tersungkur di medan yang sepatutnya bukan tempat beliau. PKR masih mempunyai beberapa `Pendekar' yang handal dan berpengalaman untuk berada di medan segetir itu. Awasilah, dan berhatilah dengan `sokongan yang membawa rebah'./wfauzdin.blogspot.com

5 ulasan:

  1. rasanya nurul izzah tak layak utk jawatan timbalan presiden kerana tak cukup pencalonan, malaysiakini pun dah keluar

    BalasPadam
  2. WAKAKAAKAKAKAKAAKAKAKAKAKAKAA

    anak peliwat tegar kaki bontot bakal PM wanita pertama?

    WAKAKAKAAKAKAKAKAKAAKAKAKAAA

    mentaliti fuckatan!

    hahahaa

    BalasPadam
  3. Saudara, mengenai ‘fitnah jahat yang tidak masuk akal’ yang saudara canangkan itu, biarlah mahkamah yang menentukannya. Rasanya masih terlalu awal untuk menidakkan sebarang kemungkinan lantaran keputusan terdahulu tidak memihak kepada DSAI. Untuk menjadi pemimpin no. 1 negara, Nurul Izzah masih jauh ke belakang. Benar, banyak pengalaman telah dikutip beliau namun attitude pemimpin peringkat tinggi tiada dalam diri beliau. Semangat cintakan negara sepatutnya lebih tinggi dari segalanya. Sikap beliau menghentam tanahair di Indonesia sama sekali tidak boleh diterima lebih-lebih lagi fakta yang diberi tidak benar. Biarlah Nurul Izzah merasa sepak terajang dalam parti dahulu sebelum beliau cuba untuk berangan kerusi empuk di Putrajaya. Kalau dah dalam parti sendiri pun tak cukup kuota, jangan nak mimpi tempat no 1 negara.

    BalasPadam
  4. fitnah jahat yg tak masuk akal?
    bukala mata tu luas2 brader!aku takpayah tgk bukti2 saiful pun aku da tau hanya dgn gerak geri nuar dan peguam tundanye dalam kes ni..

    kah kah kah!

    kesian kena kencing tak abih2

    BalasPadam
  5. Hanya penyokong2 dan pencacai UMNO yang baghal macam keldai sahaja percaya DSAI adalah peliwat. Dari zaman Tun Mahathir sampailah zaman Najib, itulah stail utama yang digunakan UMNO untuk menjatuhkan DSAI. Itulah orang kata, perkara bohong kalau diulang beratus kali, akhirnya orang akan percaya. Itulah yang terjadi pada keldai-keldai UMNO kat atas ni..nasiblah korang...tahap pemikiran sampai situ aje....kesian...

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini