TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

CERAMAH DI MENTAKAB

CERAMAH DI MENTAKAB

Rabu, 8 Jun 2011

ASTRO NAIKKAN HARGA, PUNCANYA ADALAH KERAJAAN JUGA


Oleh: WFAUZDIN NS

PELIK sungguh rasanya, masih ada segelintir rakyat terutamanya orang Melayu yang memandang Kerajaan Bn terlalu bijak memerintah. Walaupun rakyat semakin dihimpit kesusahan dengan kenaikan harga minyak, barang dan letrik namun masih ramai yang merasakan memang wajar rakyat menanggung semua bebanan itu kununnya itu kenaikan global. Seluruh dunia begitu.

Terbaru, Astro yang bukan hak kerajaan pun mengikut langkah kerajaan menyusahkan pelanggan mereka. Semalam, Astro mengumum untuk menaikkan harga pakej perkhimatannya nya sehingga RM15, berkuatkuasa 15 Julai ini atas alasan tidak mampu menyerap kenaikan kos. Sebab apa Astro tidak mampu tanggung kos? Sebab harga minyak naik? Letrik naik dan barang-barang juga semakin naik? Siapa yang menaikkan itu semua?

Inilah kesannya bila semuanya naik harga, kununnya bil letrik dinaikkan hanya kepada mereka yang kurang dari jumlah penggunaannya lebih kurang RM77 sebulan. Tidakkah otak kita boleh berfikir, bagi kilang-kilang atau industri dan juga kedai-kedai makan serta pasaraya, adakah bil letrik mereka di bawah jumlah tersebut? Jika mereka terpaksa menanggung kos letrik yang tinggi, maka terpaksa mereka naikkan harga barang atau produksi syarikat mereka. Kemudiannya, kos pengangkutan lori yang membawa barang juga tiada lagi subsidi, mereka terpaksa membeli minyak dengan harga yang tinggi. Adakah harga barang semakin rendah akibat semua ini?

Tidak pelik jika Astro pun turut menaikkan harga langganan mereka disebabkan faktor utamanya kerana kerajaan sendiri tidak bertanggungjawab. Kesan atau yang menjadi mangsa adalah rakyat sendiri samada mereka orang kuat Umno/Bn atau Pembangkang, di felda atau luar felda, di kampung atau di pekan termasuk yang tidak berparti. Tokeh Astro semakin kaya raya, tokeh TNB pun semakin tidor lena, tetapi rakyat?

Tiada jalan lain, kita terpaksa turunkan kerajaan yang menyiksa rakyat sepanjang masa. Jika sudah harga minyak dibuat `penyelarasan', harga gula dikatakan `pengurangan subsidi', harga letrik pun begitu dengan berbagai istilah lagi, mahu tidak mahu rakyat terpaksa bertindak jika kita tidak mahu terus menjadi hamba sepanjang masa./wfauzdin.blogspot.com

9 ulasan:

  1. marilah kita beramai2 boikot astro... aku masa astro naikkan caj pakej sukan... aku terus telefon astro batalkan pekej itu... dan kau bagitau kalau ada pekej lain yg dinakkan caj aku suruh batalkan juga... aku langgan astro pun sebab masalah gangguan siaran di kws kediaman. TV 1 pun tak dapat... kalau tak pergi mampos dgn astro...

    BalasPadam
  2. depa awal2 dulu lagi dah berpakat....rakyat m'sia memang bodoooo! membiarkan diri diperbodoookan. Awal2 dulu rakyat bukan main seronok bila rtm mansuhkan lesen tv 30/bulan. Baiknya kerajaan m'sia. Baik? baik ada makna tuuuu!....tup tup astrol timbul. Ananda pun kaya raya. rakyat tanggung bil demi bil......negara kapitalis.

    BalasPadam
  3. Harga getah naik pun kerajaan jugak tapi tak sebut. Harga minyak sawit naik pun kerajaan jugak. Harga kereta nasional turun kerajaan jugak. Harga tanah naik kerajaan jugak. Gaji kakitangan kerajaan naik setiap tahun kerajaan jugak. Pendapatan rakyat meningkat pun kerajaan jugak. Peniaga pas dan dap naikkan harga barangan sehingga untung berlipat ganda kerajaan jugak. Rakyat hidup aman damai pun kerajaan jugak. woi bahlol. astro tu pilihan saja. bukan kerajaan dok paksa rakyat amik. yang dok sibuk tu pasai apa. nak amik ka tak amik ka lantak hang la. dah rasa mahal tok sah amik. dasar mata iblis macam ni lah. Kat kampung berselerak orang langgan astro. depa amik pakej asas saja. pasai depa mam sebab getah mahai. pakej asas bukan naik pun. nak amik sampai beratus canel tapi tak mau bayaq. pakai aircond satu rumah mampu. nak bayaq bil tak mau. bodoh punya manusia. Aku pernah cabar seorang seorang YB PAS tolol untuk turunkan harga minyak dinegeri pembangkang. Tau pulak dia jawab mana boleh tapi dok kutuk BN bila harga minyak naik walaupun masih tinggi subsidinya. Aku kata kat dia. Pasai apa tak boleh. Kerajaan pembangkang bagilah subsidi sendiri kat semua stesyen minyak kat Kedah ni. Tak banyak aku kata. 1 sen cukup. Dia kata mana boleh nanti bangkraplah kerajaan negeri. tau pulak dia. tapi tang kerajaan bn buat dia kutuk. Tapi dah dasar tak tau malu ni dia tetap jaja isu tu. sebab tu aku selalu kata kat dia' pungkoq hang' sebab dia tu pun adik beradik aku.

    BalasPadam
  4. Masih ada juga insan bebal spt tanpa nama kt atas ni..kesian

    BalasPadam
  5. panjang lebar ulas, tapi btambah nmpak bebalnyer...huhu..

    BalasPadam
  6. sekurang-kurangnya ada hujah drpd lu Wak lu....setakat nk bebalkan org...hang ingat hang tu pandai sgt ka...astro tu cuma pilihan...klu rasa mahal batal aja...pi nengok TV yg ada....atau pun nengok cara online....BODOH NYE WAK LU

    BalasPadam
  7. mari kita boikot aje astro.makin a..s..t..r..o..k jadinya.sampai rm15 nak dinaikkan haga pakej.apa kejadahnya sampai cam tu sekali...!!!siaran pun seringkali diulang-ulang.kami pelanggan astro x untung langsung.lebih baik pelanggan astro yang tak puas hati dengan astro yang sakit virus a strok,gunakan aje antenna biasa yang terpacak atas bumbung tu.tak perlu nak pening kepala nak bayar bil astro.

    BalasPadam
  8. seandainya,sekiranya,jika dan kalau ada pengikut setia umno yang mengeluh kenaikkan harga minyak dan harga barang-barang.nampak sangat orang tu bodoh dan bebal dengan kesetiaan ikut telunjuk umno.ramai rakyat miskin tapi masih lagi tak di bantu.buat dekk....je kerajaan umno ni.

    BalasPadam
  9. tanpa nama,8 jun 2011,7:19pm memang bahlol.kroni umno memang mcm tu.dok citer panjang lebar pun x guna.lu ada otak,lu pikir lah sendiri.

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini