RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

Isnin, 19 September 2011

SERBUAN GEREJA - LAPORAN KE ISTANA, TUNGGU APA PULA TITAH SULTAN KALI INI

Oleh: WFAUZDIN NS

JABATAN Agama Islam Selangor (JAIS) telah pun menyerahkan laporan berkaitan isu kontroversi pemeriksaan gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) pada 03 Ogos lalu kepada MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim. Kini, sebagai menghormati Sultan Selangor selaku Ketua Agama Islam maka memang wajar MB Selangor mengemukakan laporan tersebut ke Istana.

Apa yang penting, kita mahu tahu juga apa yang dilaporkan oleh JAIS dan apa pula titah Sultan Selangor dan bagaimana pula tindakan seterusnya yang harus diambil oleh Kerajaan Negeri Selangor di dalam isu ini. Adakah adil dan memadai dengan hanya laporan dari JAIS itu maka kita buat satu kesimpulan?

NONESudahkah kita menerima laporan dari pihak gereja pula? Jika sudah, maka ianya amat baik sekali untuk berlaku adil kepada JAIS dan juga pihak gereja. Seandainya laporan dari JAIS bercanggah pula dengan laporan dari pihak gereja, maka suatu siasatan lain perlu dilakukan dengan adil dan telus.

Isu ini mesti diselesaikan dengan baik, telus dan jujur agar kepentingan agama Islam terpelihara di samping tidak berlaku zalim atau penganiayaan kepada yang tidak bersalah. Jika terbukti sememangnya ada kegiatan `Kristianisasi' berlaku di dalam beberapa program di gereja berkenaan yang melibatkan umat Islam, maka tindakan serius dan tegas mesti diambil. Kerajaan Selangor mesti bertindak tegas di dalam perkara akidah ini.

Bagaimana pula jika terbukti sememangnya tiada berlaku apa yang dikatakan program `Kristianisasi' itu? Jika tiada, Alhamdulillah, dan Kerajaan Negeri juga tidak boleh menyalahkan JAIS di dalam serbuan berkenaan, cumanya perlu diperingatkan beberapa prosedur, adab dan peraturan yang patut dipatuhi oleh JAIS di dalam memerangi kegiatan-kegiatan `Kristianisasi' di masa-masa akan datang. Mungkin, serbuan yang dilakukan oleh JAIS baru-baru ini mematuhi peraturan, mungkin juga tidak. Ini harus diteliti agar Islam tidak dilihat sebagai agama yang tidak beradab dan berhikmah.

Walaupun hasrat PAS untuk menemui pihak JAIS dan gereja terbantut atas beberapa sebab, namun diharapkan isu ini akan selesai dengan baik dan adil. Sekali lagi diingatkan, jangan berhukum dengan kesaksian satu pihak semata-mata kerana di pihak gereja juga mereka ada hak untuk memberi keterangan mereka. Kemudian, lakukan siasatan tanpa rasa takut melainkan kepada Allah SWT./wfauzdin.blogspot.com

7 ulasan:

  1. perintah dr istana: mb khalid kena letak jawatan

    BalasPadam
  2. anon 6:17
    kalau khalid kena letak jawatan,hang pula kena korek lubang dan terjun kedalam nya.

    BalasPadam
  3. silapnya ialah JAIS kerana;

    1. menganggu majlis berbuka puasa di gereja
    2. tiada satu pun masjid2 di selangor mengadakan majlis berbuka puasa pd tarikh itu
    2. menafikan kristian sbg ugama rasmi selangor
    3. tidak membenarkan org Islam masuk kristian.

    BalasPadam
  4. kepada gereja2 di selangor, kalau tak nak ada msalah dgn JAIS, setiap hari Ahad jemputlah MB Khalid dan Khalid Samad ke gereja. Kalau nak resmikan gereja baru, jgn lupa panggil khalid samad utk merasmikannya.

    BalasPadam
  5. haha, satu lagi, kalau nak buat majlis yg berkaitan dgn Islam di selangor, kena mintak kebenaran drp Ronnie Liu dulu sbb dia ketua agama di selangor.

    BalasPadam
  6. Betapan dangkalnya org Melayu.Ulasan diatas bukan saja dangkal dari segi ilmunya tapi penuh dgn emosi yang hanya menjatuhkan martabat umat islam khasnya dan Melayu am

    BalasPadam
  7. sesiapa yg nak murtad, sila hubungi khalid.

    BalasPadam