RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 14 Januari 2011

CABARAN DEBAT KJ DISAMBUT, TOKOH YANG LAYAK UNTUK KJ BUKAN ANWAR

KEADILAN Tawarkan Rafizi Bahas Dengan Khairy

Parti Keadilan Rakyat kecewa dengan keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menolak pelawaan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membahaskan sama ada Kerajaan mampu melaksanakan Program 100 Hari Pakatan Rakyat atau tidak.

Pelawaan Anwar dibuat bagi membolehkan rakyat menilai dakwaan Najib bahawa Program 100 Hari yang dimuatkan dalam Buku Jingga adalah populis dan akan memufliskan negara. Dalam pelawaan Anwar, beliau turut mendedahkan bagaimana implikasi perbelanjaan kira-kira RM19 bilion untuk Program 100 Hari adalah kecil berbanding dengan subsidi korporat untuk penjana kuasa bebas (IPP), syarikat tol serta wang yang hilang melalui pembaziran, kebocoran dan rasuah yang berjumlah kira-kira RM51 bilion setiap tahun.

Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat telah memutuskan tawaran Anwar kepada Najib masih terbuka dan Pakatan bersedia menimbang syarat-syarat yang ditetapkan oleh Najib untuk perbahasan tersebut. Pada masa yang sama, KEADILAN menerima jemputan daripada Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin kepada Anwar untuk membahaskan Program 100 Hari. Pelawaan asal Anwar selaku Ketua Umum KEADILAN dan Ketua Pembangkang adalah kepada Najib. Namun atas semangat mengadakan wacana umum bagi menilai tawaran Pakatan, KEADILAN menawarkan Pengarah Strategi KEADILAN Rafizi Ramli untuk berbahas dengan Khairy.

Rafizi selaku pemimpin muda adalah regu sesuai untuk Khairy. Beliau juga merupakan jurutera dan akauntan bertauliah dan pernah menjadi Pengurus Kanan di Petronas dan Pengurus Besar di Pharmaniaga. KEADILAN berharap Khairy bersetuju dan perbahasan tokoh-tokoh muda ini menjadi pembuka tirai kepada perbahasan antara Najib dan Anwar.

Diharapkan lebih banyak wacana politik berbentuk ilmiah dan intelektual dapat diadakan bagi memberikan peluang rakyat membuat penilaian sewajarnya. Sudah tentu amalan sebegini lebih baik berbanding amalan membakar buku yang menjadi-jadi akhir-akhir ini.

DR MUHAMMAD NUR MANUTY
KETUA PENERANGAN
PARTI KEADILAN RAKYAT

3 ulasan:

  1. Tabik sy pada PKR yg menerima debat KJ ini,dan tidak terus memperkecilkan KJ, PKR tetap meletakkan org yg tertinggi juga dan berkelayakkan..jgn KJ menolak pula...pastikan KJ debat secara terbuka tau..Rais Yatim boleh tlg set kan siaran langsungnya..rating TV mesti tertinggi...tak sabar nak tgk ni...

    BalasPadam
  2. Anwar bodoh..hantar Rafizi yg dh tewas debat dgn Che'gu bard. Buang masa je hntr si bacul tu. Dengar cerita masa kat Petronas, rmai staf kat sn tak suka kat rafizi ni. Sbb dia ckp byk dan suka mengarah, tp kerja langsung tak tahu buat

    BalasPadam
  3. PERGH...satu lagi maklumat yang perlu disiasat oleh wfauzdin..betul ke ttg rafizi ni?

    BalasPadam