RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Isnin, 8 Ogos 2011

JIKA PM KITA PENAKUT, TAKKAN TOKOH MAAL HIJRAH PUN PENAKUT JUGA?

Oleh: WFAUZDIN NS

TOKOH MAAL HIJRAH, sepatutnya mempunyai sifat berani kerana benar apatahlagi jika melibatkan hukum-hakam yang beliau sendiri keluarkan. Tetapi, apa sudah jadi dengan tokoh `ulamak' janggut berinai merah bernama Dr Muhammad Uthman El-Muhammadi ini?

Di dalam isu tuduhan terhadap golongan yang dikatakan puak `Wahabi' serta dikaitkan pula dengan keganasan atau pelampau, tokoh yang seringkali `kipas' kerajaan ini diberitakan takut untuk berdailog dengan Majlis Jawatankuasa Fatwa Perlis. Bukankah tuduhan telah dibuat terhadap `Wahabi' sehinggakan memburukkan nama Arab Saudi, tetapi mengapa takut untuk berdialog? Apakah sememangnya jenis `spesis' puak ini memang penikus bila diajak berdebat atau berdialog?

Malaysiakini melaporkan, "Mufti Perlis Dr Juanda Jaya dukacita kerana undangan rasmi jawatankuasa fatwa Perlis kepada penceramah popular - Dr Muhammad Uthman El-Muhammady yang dikata mengaitkan beberapa tokoh agama dengan fahaman Wahabi dan terorisme - untuk berdialog telah ditolak.

NONE“Saya amat dukacita sebab Uthman El-Muhammady tolak jemputan rasmi untuk dialog secara harmoni mengenai 'kesesatan' dan 'keganasan' Arab Saudi yang beliau dakwakan.

“Bagaimana mungkin seorang yang merupakan 'ahli akademik' takut untuk berhujah secara akademik dan terbuka bagi mempertahankan pandangan dan ideanya yang telah menghuru-harakan negara dan menjejaskan hubungan Malaysia dengan Arab Saudi akibat tuduhannya yang dibuat secara membabi-buta,” katanya dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini.


ti religio-corruption workshop 231105 muhammad 'uthman el-muhammadySebenarnya saya sudah lama tidak yakin dengan tokoh ini kerana setiap pandangannya seringkali menunjukkan `taat setia' beliau terhadap sang Penguasa, hatta sang Penguasa bertindak zalim atau bertentangan dengan Islam sekalipun. Ciri-ciri tokoh Maal Hijrah pada perspektif kerajaan mungkin tepat untuk beliau, tetapi sebagai Ulamak, jauh panggang dari api.

Sebagai contoh di dalam isu ini, mengapa takut untuk berdepan dengan hujah beliau sendiri? Adakah takut untuk berdepan dengan Us Dr Asri atau daripada kumpulan Ulamak Muda yang `mentah' dari Umno itu? Berani buat, berani tanggung. Berani tuduh, beranilah berhujah. Malangnya, tokoh ini mendiamkan diri dan terus membiarkan rakyat tertanya-tanya di pihak mana yang betul dan salah. Inikah sikap seorang tokoh Maal Hijrah atau mahu dipangil Ulamak?

Jika di dalam isu `Wahabi' pun terkial-kial mahu berhujah, apa mahu diharapkan orang seperti ini untuk berhujah atau berdialog tentang Negara Islam dan hukum Islam. Sebab itu, selagi ada tokoh `kipas lipas' yang menjadi `Penasihat 20 persen' di dalam Kerajaan, usah di mimpi negara ini akan berjaya mendaulatkan hukum Islam. /wfauzdin.blogspot.com

9 ulasan:

  1. SEBIJIK MUKA SEORANG PENYOKONG TOTOK PARTI SEKUTU APCO !

    BalasPadam
  2. ada berita panas dalam suara pakatanrakyat.com

    BalasPadam
  3. Sarjan,,,, cubo lu kaji,, yg di tahan isa tu semua yg berfahaman wahabi,, tak lu tak yakindgn kehebatan risik tentera,,,, lu pikir lahhh sendiri,, cuba google kisah wahabi ni dimana mula nya dan berselindung di mana..... selamat mencari ,, terima ksihh sarjannnnnnnnnn...

    BalasPadam
  4. dia bkn takut tapi segan kot...hahaha. Jenis bkn jenis baling batu sembunyi tangan tapi baling batu terus nyorok dgn badan2 sekali. Mungkin Juanda kena bagi tau kat dia, lepas debat nnt ada 'sampul surat' depa hulur baru dia setuju kot. hahaha

    BalasPadam
  5. TERUSKAN SAJA DIALOG WAHABI WALAUPUN TANPA ORANG YANG MENUDUH ITU. RAKYAT MAHU PENJELASAN DAN KESIMPULAN DARI ORANG2 YANG DITUDUH WAHABI. RAKYAT AKAN MENILAI SENDIRI SIAPA YANG BENAR DAN SIAPA YANG SALAH. RAKYAT AKAN MENILAI BERANI DAN SIAPA YANG PENAKUT. BERANI KERANA BENAR & TAKUT KERANA SALAH.

    BalasPadam
  6. TERUSKAN SAJA DIALOG WAHABI WALAUPUN TANPA ORANG YANG MENUDUH ITU. RAKYAT MAHU PENJELASAN DAN KESIMPULAN DARI ORANG2 YANG DITUDUH WAHABI. RAKYAT AKAN MENILAI SENDIRI SIAPA YANG BENAR DAN SIAPA YANG SALAH. RAKYAT AKAN MENILAI BERANI DAN SIAPA YANG PENAKUT. BERANI KERANA BENAR & TAKUT KERANA SALAH.

    BalasPadam
  7. Kalau nak tahu apa itu Wahhabi, silalah layari:

    al-ashairah.blogspot.com

    Salam ziarah.

    BalasPadam
  8. ....saya dari lulusan sekolah atap agama,terpanggil untuk melaknati" ulamak kipas udang "...Dari kata kata ulamak kipas udang ni..maka kita rakyat Malaysia yang menunaikan fardhu haji di Mekah al Mukaramah adalah sesat ?!! sebab fahaman wahabi adalah fahaman di Mekah...itu yang saya belajar di sekolah atap agama..

    BalasPadam
  9. Teringatkan ulamak dalam cerita P.Ramlee, "Musang Berjanggut".

    BalasPadam