RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Sabtu, 6 Jun 2009

HAMPIR BENAR, HUSAM MENANG?

Jika benar laporan mStar Online pagi ini bertajuk "Saingan sengit, Husam menang tipis Timbalan Presiden PAS?" ia bermakna benarlah perkiraan yang dibuat oleh pakar-pakar pilihan raya di sebelah pihak Haji Husam Musa.Justify Full
Pada malam sebelum pengundian itu, mereka memperkirakan Husam boleh meraih antara 410 hingga 450 undi. "Tok leh gi dah (lebih dari 450)," kata salah seorang dari mereka. Mereka amat mengharapkan seorang lagi calon, Haji Mohamad Sabu dapat meraih sekurang-kurangnya 200 undi untuk membolehkan Husam menang. Ada di antara mereka yang berkata, "Male ni kita ngepeng tambah undi Mat".

Sebentar tadi, saya menerima SMS yang mendakwa Husam mendapat 452 undi dan Ustaz Nasharudin Mat Isa mendapat 358 undi. Mungkin betul, mungkin tidak. Jika betul, hampir tepat perkiraan pakar-pakar pilihan raya yang menyebelahi Husam. Pada malam sebelum pengundian itu juga, Husam pula dilaporkan sibuk "melobi" Allah s.w.t. dan menasihatkan para penyokongnya melakukan perkara yang sama. Dia tahu, hampir mustahil dia boleh mendapat lebih dari kira-kira 450 undi. Hanya Allah yang mampu membantu.

Husam bukan diterima oleh semua pihak. Banyak juga yang melanyak. Ketika Husam mula menawarkan dirinya dan beliau diserang habis-habisan, saya hantar SMS kepadanya, "Hang kena banyak 'bercakap' dengan Allah". Saya tidak suka melihat Husam berkuntau lidah dengan mereka yang sakit hati kepadanya. Hampir setiap hari juga saya meminta Mat Sabu supaya "jangan kata kat orang (calon-calon lain)". Saya tidak suka "pengantin" saya comot-comot akibat perbuatannya sendiri. Kepada saya, kalau Mat Sabu kalah sekalipun, sekurang-kurangnya boleh dibuktikan bahawa Mat Sabu dan Husam bersaing antara satu sama lain dengan cara yang beradab.

Ketika kebetulan kami berjumpa, Husam dan saya tidak cakap apa-apa tentang pemilihan Timbalan Presiden PAS. Husam tahu, saya tentu menyokong Mat Sabu. Kami hanya bergurau kosong sahaja. Husam lebih bertuah dari Mat Sabu. Ramai Ahli Jawatankuasa PAS Pusat yang membuka mulut membantunya. Mat Sabu pula hanya dibantu oleh marhaen-marhaen yang sesetengahnya langsung tidak dikenali. Mereka boleh cakap apa sahaja, tetapi cakap-cakap mereka tidaklah sebisa mana-mana Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.

Mat Sabu sendiri tahu perkara itu. "Aku tak dak sokongan ahlul-hilli wal aqdi (Majlis Syura atau Ahli Jawatankuasa PAS Pusat). Paling banyak aku boleh dapat tiga undi ja dari depa". Nasibnya baik kerana pada hari pengundian ada seorang lagi yang tidak disangka-sangka dilihat oleh pengundi di belakangnya telah memberikan undi kepada Mat Sabu. Dia dapat empat undi dari hlul-hilli wal aqdi dan bukan tiga seperti yang dijangkakan.

Sama ada Mat Sabu akan menjadi sejarah atau tidak selepas ini, hanya Allah jua yang menentukan. Walaupun saya menyokong Mat Sabu, saya tetap bersyukur kepada Allah Yang Maha Menghakimkan dan Maha Memutuskan jika benar Husam dipilih sebagai Timbalan Presiden PAS. Usaha saya sejak 2005 lagi telah berhasil (pada tahun itu saya beritahu Mat Zain Markaz Tarbiyyah bahawa Ustaz Nasharudin menang kerana kesalahan Ustaz Hassan Shukri yang sebelum itu tidak menyinar sebagai Timbalan Presiden. Pada masa itu juga, anak-anak Almarhum Ustaz Fadzil Noor seperti Mona dan Ustaz Fauwaz pakat-pakat sokong Ustaz Nasharudin. Kali ini pun Ustaz Fauwaz menyokong Ustaz Nasharudin. Saya memohon maaf jika Ustaz Fauwaz melihat saya sebagai anak murid yang kurang ajar - setiap kali berpeluang bertemunya, saya banyak "mencuri" ilmunya).

~~Sumber Penarik Beca

Tiada ulasan:

Catat Ulasan