RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Sabtu, 11 September 2010

PEMILIHAN PKR - LAPORAN BERITA HARIAN DISANGKAL

Justify FullOleh: WFAUZDIN NS

BENARKAH pendapat dan ulasan dari Berita Harian bertarikh 09 Sept 2010 (Khamis) yang menyebut betapa YB Azmin Ali sebenarnya tidak mendapat sokongan ramai bagi merebut jawatan Timbalan Presiden PKR? Akhbar pro Umno tersebut turut memetik beberapa pandangan penulis blog Pro PR termasuk keputusan semasa undian(Poll) yang disiarkan di dalam blog saya.

Sememangnya keputusan semasa di dalam blog saya menunjukkan Dato Zaid Ibrahim mendahului YB Azmin di dalam pemilihan pengunjung untuk jawatan Timbalan Presiden PKR. Begitu juga Poll menunjukkan bahawa Chegu Bard (Badrul Hisham) mengatasi penyandang Ketua AMK sekarang iaitu Shamsul Iskandar bagi jawatan Ketua AMK.

Apa yang penting kita ketahui bahawa majoriti pengunjung blog saya telah membuat pengakuan bahawa mereka adalah penyokong PAS dan besar kemungkinan mereka adalah ahli PAS, tetapi turut membuat undian di dalam blog tersebut. Begitu juga, bukan sedikit jumlah pengunjung yang mengaku mereka adalah penyokong Umno/Ahli Umno yang besar kemungkinan turut membuat undian dan sudah tentunya penyokong Umno ini mahukan kepimpinan PKR diterajui oleh tokoh yang mereka fikir agak lemah agar boleh menguntungkan Umno. Statistik parti mana yang disokong oleh para pengunjung blog saya juga dipaparkan di dalam blog tersebut.

Ini menjelaskan bahawa keputusan Poll siapakah yang mendapat sokongan dari ahli-ahli PKR tidak boleh dijadikan ukuran sebenar, termasuk calon bagi jawatan Ketua AMK. Ini adalah kerana yang turut mengundi di dalam blog berkenaan belum tentu terdiri dari ahli-ahli PKR. Hanya ahli-ahli PKR sahaja yang bakal menentukan pemimpin mereka. Poll yang diadakan adalah hanya sebagai panduan dan memudahkan congakan yang bakal dibuat oleh calon-calon sebelum bertanding.

Saya hairan di mana Berita Harian mendapat maklumat kebanyakan blog menyokong Dato Zaid Ibrahim, sedangkan akhbar tersebut hanya memetik satu blog yang membuat ulasan positif ke arah Dato Zaid. Jika kita buka banyak blog-blog Pro PR, kebanyakan mereka juga dilihat mempunyai pandangan yang positif terhadap YB Azmin dan tidak kurang juga yang berkecuali. Mungkin ada beberapa sebab mengapa akhbar pro Umno ini seperti tidak senang sekiranya YB Azmin dipilih sebagai Timbalan Presiden PKR. Ketokohan YB Azmin bukan kerana beliau tokoh yang dikatakan hampir dengan DS Anwar, tetapi beliau adalah pejuang yang berani dan telah membuktikan pengorbanannya terhadap perjuangan menuntut keadilan.

Kepetahan YB Azmin di dalam berpidato tidak kalah dengan bekas Ketua AMK yang `belot' dahulu iaitu raja sesumpah Ezam. Terus terang dikatakan seandainya anak DS Anwar sendiri jika bertanding dengan YB Azmin, belum tentu anak tokoh reformasi itu boleh menang dengan mudah. Hujah yang menyebut bahawa jika YB Azmin menang jawatan Timbalan Presiden PKR adalah semata-mata kerana DS Anwar dibelakangnya adalah satu hujah yang dangkal.

Dato Zaid mungkin digemari oleh majoriti ahli dan penyokong PKR yang bukan Melayu, kerana Dato Zaid dilihat lebih liberal. Saya merasakan agak sukar untuk ahli dan penyokong PKR berbangsa Melayu untuk tidak memilih YB Azmin bagi jawatan penting itu. Namun demikian, PKR tidak akan rugi barang sedikitpun jika salah seorang tokoh ini tewas. Kemungkinan besar juga Umno ingin sekali melihat YB Azmin tewas kerana tokoh ini dilihat lebih agresif di dalam menyerang Umno sejak era reformasi lagi.

Hubungan baik YB Azmin dengan tokoh-tokoh penting PAS juga salah satu sebab Umno ingin melihat beliau tewas kepada Dato Zaid. Umno masih mengharapkan modal lapok dan isu peribadi untuk menyerang Dato Zaid sekiranya Dato Zaid dipilih menjawat jawatan Timbalan Presiden PKR sekaligus untuk mencemarkan imej PKR sepertimana yang telah mereka lakukan sewaktu PRK Parlimen Hulu Selangor yang lalu./wfauzdin.blogspot.com

4 ulasan:

  1. wan,hang ni manusia jenis macam mana?.hang sendiri yang ujudkan poll.kemudian hang sendiri tak yakin dengan keputusan blog hang.
    tak perlu banyak alasan,samada PAS atau UMNO yang lakukan undi,hakikatnya apa yang hang buat dengan poll blog hang merupakan satu satu perkara yang bodoh yang terus hang lakukan.dah banyak kali kami ingatkan hang,poll yang tak beri keuntungan pada Pakatan(maknanya melagakan sesama ahli pakatan) jangan dibuat.
    sekarang bila BH buat andaian berdasarkan apa yang ada dalm blog pro pakatan,hang kata BH ada perkara terselindong.benar ini adalah kerja depa.tapi kerja bodoh blogger pakatan ialah bagi peluru pada musuh

    BalasPadam
  2. Puak-puak UMNO takut sangat Azmin menang kerana mereka tahu kekentalan Azmin ni.

    BalasPadam
  3. Pendirian ahli PKR yang terlebih penting.

    BalasPadam
  4. aku nk hang fikir , pkr menang besar juga dalam pru ke 12 , masa tu zaid ada ke takde?, dah tentu azmin ada, so zaid ada ke takde dalam pkr tidak melemahkan parti,

    BalasPadam