RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Selasa, 21 Disember 2010

APABILA EZAM SESUMPAH TIDAK BERANI BERSUARA TENTANG RASUAH

Oleh: WFAUZDIN NS

EZAM raja sesumpah menyebut bahawa rasuah adalah isu negara dan masyarakat, dan tidak seharusnya ia dipolitikkan. Beliau berkata demikian ketika pelancaran bukunya yang bertajuk " Islam dan Persoalan Rasuah'. Ternyata apa yang diperkatakan oleh Ezam sesumpah ini amat bertentangan dengan tajuk buku yang beliau baru lancarkan itu.

Apabila Ezam sesumpah menyebut perkataan Islam di dalam tajuk bukunya, maka semenjak bila rasuah boleh dipisahkan dari hukum Islam? Sudah tentu rasuah ada kaitannya dengan hukum Islam. Jika Ezam sesumpah yakin bahawa rasuah ada kaitan dengan hukum Islam, ini bermakna rasuah juga ada kaitan dengan politik. Bukankah politik tidak dapat dipisahkan dari agama yakni Islam? Kecuali, jika Ezam sesumpah menganut fahaman yang sama dengan puak-puak yang mengasingkan politik dan agama.

Semasa Ezam sesumpah menjadi pejuang rakyat sewaktu berada di dalam Keadilan dulu, isu rasuah tidak pernah henti dari mulutnya di mana-mana beliau berceramah samada di pentas PAS atau PKR. Ini memberi erti Ezam sesumpah ketika itu yakin bahawa rasuah adalah isu politik juga. Bahkan, beliau pernah menyebut di dalam ceramahnya betapa di rumah Najib ada pasu bunga yang besar dan mahal harganya. Untuk apa Ezam sesumpah berkata begitu jika tidak untuk menggambarkan Najib ini terlalu kaya orangnya. Kekayaan itu datangnya dari mana?

Di dalam ceramahnya ketika itu, tidak henti-henti Ezam sesumpah memuji memuja DS Anwar kerana komited dan tegas di dalam membasmi amalan rasuah. Beliau menceritakan bagaimana DS Anwar sewaktu memangku tugas PM dan Presiden Umno ketika Tun Mahathir di luar negara, DS Anwar sempat membentang akta rasuah yang tegas kepada semua termasuk jemaah Menteri. Itulah kehebatan DS Anwar di dalam membenteras rasuah, kata Ezam sesumpah di dalam ceramahnya. Ini memberi erti bahawa amalan rasuah boleh dikurangkan atau dihapuskan dengan penguatkuasaan dan undang-undang. Bagaimana untuk melakukan penguatkuasaan atau undang-undang jika tidak melalui kuasa? Bagaimana untuk mendapatkan kuasa jika tidak berpolitik?

Sebenarnya Ezam sesumpah sudah `malu alah' atau begitu dayus untuk membicarakan rasuah semenjak beliau ber`mazhab'kan Umno. Mulut Ezam sesumpah sudah dikunci rapat untuk menyebut darihal rasuah oleh Najib yang menganugerahkannya Senator. Justeru itu, Ezam sesumpah mencari helah bagaimana untuk menunjukkan betapa rasuah itu bukan isu politik.

Patutlah kita sudah lama tidak mendengar suara Ezam sesumpah yang lantang menyebut tentang rasuah. Kita sudah lali dengan cerita darihal `Anwar, Anwar, Anwar,' dari mulut Ezam sesumpah. Perjuangannya kini hanya untuk memburukkan DS Anwar semata-mata. Mungkin itulah harga yang perlu dibayar oleh Ezam sesumpah di atas perlantikan Senatornya itu.

Jelas, apa yang kira jangka selama ini amat tepat sekali. Ezam sesumpah yang dulu kita kenali tidak takut berbicara apa jua penyelewengan yang berlaku, kini terlalu jauh berubah. Ezam sesumpah hanya berdaya menyebut tentang peribadi dan hal DS Anwar sahaja. Kesihan Ezam yang telah di`lacur'kan sedemikian rupa oleh Umno. Begitulah pembalasan Allah kepada pengkhianat perjuangan rakyat./wfauzdin.blogspot.com

4 ulasan:

  1. emaknya ezam dah menghancut dengan babi dan lahirlah insan bernama ezam kotak

    BalasPadam
  2. halo tanpa nama 15:54,

    apa yg ko meroyan tu...cuba bagi fakta,boleh?

    TQ

    BalasPadam
  3. betoi, gunalah bahasa yg elok, bahasa menunjukkan bangsa

    BalasPadam
  4. habis tu apa yg dicakapkan senatak ezam tu elok sangat la ya? bodoh punya umngok keparat....

    BalasPadam