RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Rabu, 2 Mac 2011

SI JAHIL MENJAWAB HUJAH MUFTI PERAK

Oleh: WFAUZDIN NS

TUNGGU punya tunggu, akhirnya berbunyi juga Mufti Perak Harussani. Di dalam akhbar Sinar hari ini, Harussani bukan bersuara pasal Najib kalungkan bunga di Makam Kamal Antartuk, bukan pasal Najib menggelar Syeikh Yusoff Qardhawi dan Ikhwanul Muslimin sebagai pengganas dan bukan juga soal Najib merasuah pengundi-pengundi di Dun Kerdau dan Merlimau.

Harussani bersuara kerana Tuan Guru Nik Aziz pernah menyebut sesiapa yang menyokong PAS masuk Syurga. Harussani sebut, jangan kaitkan ugama di dalam politik. Ertinya, Harussani tidak mengakui bahawa politik itu ada di dalam Islam. Maksudnya, PAS kena sebut benda yang bukan melibatkan agama jika ingin berkempen. Jadi, PAS mahu sebut apa? Sedangkan parti itu sendiri pun suidah tertera dengan nama Islam malahan dasarnya pun Islam. PAS kena sebut cerita dongeng atau cerita janji-janji rasuah pilihanraya seperti yang telah Umno lakukan? Itukah yang Harussani mahu PAS lakukan?

Harussani juga mendakwa Tuan Guru Nik Aziz sentiasa mengeluarkan fatwa apabila adanya pilihanraya. Semenjak bila Tuan Guru Nik Aziz diiktiraf sebagai pemberi fatwa? Jika benar itu fatwa, mengapa Tuan Guru Nik Aziz tidak didakwa oleh Majlis Agama Islam kerana hanya Mufti dan Majlis Fatwa sahaja yang boleh mengeluarkan fatwa? Ini adalah kerana Majlis Agama Islam pun faham itu bukan fatwa Tuan Guru Nik Aziz cuma Harussani sahaja yang tidak faham.

Di dalam bab mengundi PAS masuk Syurga, Harussani sebut hanya Allah sahaja yang berhak menentukan sesiapa yang masuk Syurga atau Neraka. Jika begitu, salahlah kita mengajar anak kita jangan mencuri, jangan minum arak, jangan derhaka pada ibu bapa nanti berdosa dan masuk Neraka. Salahkah? Masakan Harussani tidak faham kaedah itu? Tuan Guru Nik Aziz tidak pernah sebut sesiapa yang sokong Umno akan masuk Neraka, beliau cuma sebut bahawa sesiapa yang sokong PAS akan masuk Syurga.

PAS adalah parti yang dasarnya Islam yang mahu memperjuangkan Islam dan menentang kemungkaran. Menyokong parti yang memperjuangkan Islam dan menentang kemungkaran itu berpahala atau berdosa? Jika berpahala, Allah janjikan Syurga dan jika berdosa Allah janjikan Neraka. Itu janji Allah bukan janji PAS. Umno adalah parti sekular yang dasarnya Kebangsaan dan Umno mengekalkan kemungkaran dan kezaliman. Sesiapa yang menyokong Umno mendapat pahala jugakah? Jika bukan pahala, apa dia?

Contoh mudah, seseorang mengajak kita ke masjid dan seorang lagi mengajak kita ke Kelan Malam atau Pusat Judi di Genting. Jika kita mengikut ajakan ke Kelab Malam atau tempat judi, adakah kita berpahala dan balasannya adalah Syurga? Memang Allah sahaja yang berhak menentukan seseorang itu ke Syurga atau Neraka, tetapi Allah ajar kita bagaimana untuk berusaha ke arah itu. Kita diberi pilihan untuk memilih.

Tidak perlu saya menulis banyak kerana Harussani lebih arif dari saya. Beliau juga tentu arif tentang hukum pemerintah yang mengeluarkan lesen judi, mengekalkan akta zalim ISA dan juga arif tentang ciri-ciri pemimpin Islam yang boleh dipilih. Mana satu pilihan kita, adakah pemimpin yang isteri dan keluarganya mematuhi hukum Islam yang asas seperti menutup aurat atau pemimpin yang isterinya pun bertelanjang iaitu tidak menutup aurat? Jika hukum Islam yang asas pun gagal dilaksanakan, usah diharap kepada yang lain. /wfauzdin.blogspot.com

25 ulasan:

  1. kesian dengan tok Mufti sorang ini tak faham faham dan mengapa kah mufti yang lain2 tak nak memberikan pendapat untuk kempenting umat islam di malaysia ini tak usah bercakap atas pentas parti politik pun tak apa tapi cakap yang benar tentang islam.

    BalasPadam
  2. Salam,

    Dia tu bukan mufti jaga agama, tapi jaga melayu. sekor lagi yang pakai kopiah yang jadi lawyer tu apa nama aku dah lupa, itu lagi mengarut, ajar tok guru tafsir surah abasa, kalau tak pandai nahu dan bahasa arab jangan nak lagak pandai lah beb, harap kopiah je lawa........

    BalasPadam
  3. Dia pun apa kurangnya, dekat nak mengundi pun keluar kenyataan(fatwa) berbau politik juga, kerana kamu tu mufti, nak kata kat org pulak, tak takut ke dgn ancaman Allah dlm surah as-saft ayat 2-3 tu, tak nak komen sekali ke perihal najib kalung bunga kat tugu kamal atartuk dan kondem yusuf qaradawi tok mufti ooi, atau takut nanti soru miss, atau lebih takut kat najib daripada Allah. Sembunyikanlah kebenaran selagi boleh sembunyi.
    Beristighfar dan bertaubatlah sebelum ajal tiba

    BalasPadam
  4. harussaini ni mufti cari mkn la dol?
    sama spesis dgn jamil shit & macitah braheing
    masyukkk punya pasal kebenaran dibelakangkan

    bro 4:36
    loyar bodoh tu c zul anak nordin gampang
    standard la dol?cari mkn beb..x dpt bahagian mcm2 la point kluar..
    yg x tahan tu starting ayat mesti ada
    "wamakarallah..."

    ish!honestly bro bkn gua nk hina bro!
    fuck zul bodo ni 1 kali!
    ayat starting quran tp hina sesama islam
    fuck!fuck!fuck!

    BalasPadam
  5. tu le sebabnye teman gelor banjor sekoq ni mufti pekak

    BalasPadam
  6. kalu tak ulas, itu tan sri mesti ditarik balik, takut le tu, ada dua jenis ulamak, satu ulamak baik dan satu lagi ulamak jahat, di manakah kamu tan sri??

    BalasPadam
  7. Kesian Harus Sani.Dulu dah ikut dah jalan yang lurus.Tapi pulus ( $$$$$ ) punya pasal dia terkelinciaq dari landasan.Semoga dengan kemenangan Pakatan Rakyat dalam PRU 13 ni dapat menyelamatkan Mufti yang selalu HARUS...HARUS... ni dari berterusan membuat kenyataan yang mengelirukan.Rosak umat Islam di Malaysia.

    BalasPadam
  8. Begitulah caranya apabila bekerja hanya untuk cari makan.

    BalasPadam
  9. Salam Bro.... Gua bukan nak kutuk Top Peti tapi nak cerita sikit pasal Tok Peti nih. Satu masa gua jumpa Tok Peti kat kedai lampu di Medan Gopeng kebetulan gua cari lampu untuk gua punya pelangan... so sebagai menghormati Tok Peti, gua pergilah bersalam dengan beliau tetapi beliau haram sikit pun tak senyum atau pun sekurang2nya tanya sape gua, ialah sebagai seorang Islam kita patut menyambut salam yang diberi. Selepas tu gua langsung tak respen beliau walaupun gua hormat keilmuannya. Dah dasar Umno celaka itulah perangai mereka...... Gua sokong lu 1000 peratus.

    BalasPadam
  10. haru sana haru sini...

    BalasPadam
  11. Mufti yang dah hilang harga diri, hilang wibawa, hilang penghormatan...semata-mata kerana fulus dan pangkat.Tak tau bila nak sedar dan insaf. Tok mufti Perak ni taklah setara mana ilmu agamanya cuma lulusan Masters dan Phd Kolej Islam Kelang aje. Member2 dia lepas ke Mesir dia tersangkut kat Malaysia. Mengaji tak habis.....kesian...

    BalasPadam
  12. Malu gua orang Perak dapat tok mufti pekak ni. Tukar ajelah jawatan tu kepada tok ufti. Tak payahlah jadi tok mufti. Tak ada standard langsung......

    BalasPadam
  13. Ana pun malu nak ngaku sedara..apa sebenarnya dah terjadi ngan hj ni? dulu mak ana selalu puji hj. la ni huh apa la hj nie..sekuler..

    BalasPadam
  14. Nak buek camno kalau dah bertuhan kan duit...

    BalasPadam
  15. kesian harusani..demo kutuk dia macam2, dia nak cari makan nak sara anak bini..kalau dia tegor bini Ro$mah nanti,bik mama hempap dengan dia punya air bag..matilah org tua tu! pasal tu bia bercakap pasal hukum bagi dia tak ada wajib, tak ada haram..semua harus..harus sana harus sini..ada fahan?

    BalasPadam
  16. Zul Kulim ni sebenarnya memang anak gampang, saya tau la sebab rumah dia dekat dengan rumah saya..dulu masa kecik-kecik orang panggil dia zul gampang. Cuma org (kawan sekampong) dia saja yang panggil dia zul gampang. Sdr. bro mana tau? tentu ada org yang bagitu...peliknya dia senyum (masa kecik2 dulu) kalau org panggil gampang. Agaknya dia x tahu makna gampang tu apa!!la ni dah tua dia tau ke tidak makna gampang!!.memang dasar gampang!!

    BalasPadam
  17. ni bukan cari makan tapi mentekedarah...kalu rangking mufti paling kaye...mufti pekak ni nombor satu

    BalasPadam
  18. Pandai betul ayahnya bagi nama agaknya ayahnya orang kashaf, kerna anaknya betul-butul bijak asyik-asyik harus, harus ,kalau kena batang tengkuk umno kalau pas semua haram
    renungan:

    Bertanyalah seorang perempuan kepada deorang ahli agama yang alim lagi bijaksana

    - Tuan, apakah hukum seseorang perempuan itu mendedah auratnya.
    - hem siapakan perempuan umno atau pas

    - Pas tuan

    - kalau begitu tentulah haram

    - klaau umno pula

    - kalau umno rasa-rasanya harus

    BalasPadam
  19. Kepada Tuan punya blog dan penyokong fanatik PAS,

    Amboi, meriah sungguh korang mengutuk Mufti Perak .. seronok sungguh no dok mengumpat dan mengutuk orang macam-macam. Mesti korang ni menjadi kebanggaan pemimpin-pemimpin PAS sebab korang ni pandai sungguh dalam bidang kutuk mengutuk ni. Aku tak tahu Islam mana yg korang pakai yg menghalal kan kutuk mengutuk ni. Mesti Isle acuan PAS.

    Aku bukan lah pandai sangat dalam bab agama Islam tapi setahu aku dalam Islam yang aku belajar melarang kita mengutuk sesama sendiri.Kot Islam cara PAS jer yg memang menggalakkan pengikut dia kutuk habisan-habisan kalau ada pendapat yg x kena dengan depa. Macam korang la .. bodoh tak tahu nak membeza kan Islam mana yg di ajar nabi & mana yg di larang. Kalau korang tahu mesti korang x tulis & kutuk macam org gila meroyan.

    PAS sebenarnya dah lama tersasar, riak & angkuh..cuma org bodoh sombong macam korang jer yg masih x sedar. Jgn perasan diri tu pandai & baik sgt tapi tulis macam orang giler meroyan tak sedar diri.. Orang mcm korang ni sebenar nya HAPRAK ..!!

    BalasPadam
  20. senang kita cakap tok mufti ni tersesat kot... anak buah ayah pin kot...cakap merapu2 seolah2 macam JKKK kg saja langsung tidak melambangkan seorang mufti... nasiblah perak dapat mufti macam ni... dan org ini tidak layak langsung untuk menjadi mufti lebih baik letak jawatan bertanding atas tiket umno... ingat ka pandai sangat bab ugama ni rupanya bodoh bangang maklumlah bekas SB memangnya akan menyokong parti yg sesat tu iaitu UMNO lah sapa lagi...takkan MIC plak kot parti sesat...

    BalasPadam
  21. Patut la undi PAS makin merosot. Pengikut depa suka sangat maki hamun orang lain tapi mengaku diri tu baguih & paling Islamik.. depa saja yg betui, org lain semua salah.

    Apa punya perangai la korang ni .. memalukan Islam jer ..! Aku rasa kat kepala otak korang ni ada skru yg longgar & berkarat pulak. Patut la korang tulis macam org hilang akal..!

    BalasPadam
  22. hahaha da 2 .,kalo org umngok fitnah tok guru sesat xslh lak..2 lar bile da dok dkt ngn org umngok..,sume jd bongok...

    BalasPadam
  23. Amboi(3x). Setuju tak kalau namanya ditukarkan menjadi HAROSMAH (gabungan 2 nama Harusani dan Rosmah) Siapa sokonggggggggg,

    BalasPadam
  24. Yang kau gi baca blog orang2 PAS tu sapa yg suruh, kau tulah yang HAPRAK beb. Bacalah blog2 orang2 hang yang selalu memuji-muji dan mengagung-agungkan ... Sepatutnya kalau kau tu orang yang bijak bukan kat sini tempat kau memberi komen, sekurang-kurangnya kau buka satu blog dan tulis apa-apa yang dapat menyatukan orang2 Islam dengan memberi pengajaran di dalam penulisan tu.

    BalasPadam
  25. kaki judi sokong umno,kaki arak sokong umno,kaki dangdut sokong umno,pelacur2 pun sokong umno,pendek kata semua yang buat maksiat sokong umno.Kenapa mereka sokong umno?sebab mereka tahu selagi umno perintah umno tak akan tutup benda2 maksiat ni.Itu sebab pembangkang susah nak menang,umno ramai kawan orang yang macam ni...kasihan mufti2 yang sokong umno....

    BalasPadam