TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

SAYANGI MALAYSIA, HAPUSKAN KLEPTOKRASI

SAYANGI MALAYSIA, HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Isnin, 18 April 2011

SILAP LETAK CALON KM SARAWAK, MAKA KITA TEWAS?

Oleh: WFAUZDIN NS

BENARKAH dakwaan yang menyatakan keputusan PR meletakkan Baru Bian, Pengerusi PKR Sarawak sebagai calon KM Sarawak jika PR memenangi PRN Sarawak baru-baru ini adalah satu keputusan yang baik buat DAP dan PKR, tetapi tidak baik buat PAS? Secara lojik dan faktanya, dakwaan tersebut amat tidak masuk akal samasekali melainkan untuk mencari alasan mengapa PAS tewas kesemua kerusi yang dipertandingkan di Sarawak.

Jika benar dakwaan tersebut, saya mahu bertanya apakah yang baik dilakukan oleh PR di dalam menentukan bakal KM Sarawak yang boleh memuaskan hati DAP, PKR dan PAS sekaligus? Adakah jika diletakkan calon PAS sebagai bakal KM Sarawak, maka kita mempunyai harapan cerah untuk mengambil alih kerajaan negeri Sarawak?

Perlawanan di Sarawak bukanlah untuk menentukan siapa KM Sarawak samada Melayu, Cina, India, Iban atau Kadazan serta yang lain mahu pun ugama Islam, Kristian, Budha, Hindu atau yang lainnya. Di Sarawak, kemenangan DAP yang calonnya dari kaum Cina di beberapa buah bandar besar di Sarawak bukan melihat kepada Baru Bian sebagai KM Sarawak. Kekalahan 5 kerusi PAS di Sarawak juga bukan kerana Baru Bian dinamakan sebagai calon KM Sarawak. Semenjak bila PAS di Sarawak berusaha untuk mendominasikan seluruh rakyat Sarawak agar PAS dapat memerintah Sarawak? Tidak diragui sekarang memang PAS semakin meningkat sokongan dari rakyat di Sarawak berbanding 2006, tetapi masih terlalu jauh untuk kita menyebut PAS boleh menerajui kerajaan negeri Sarawak.

Selain dari itu, DAP juga dilihat tidak berminat untuk menerajui Sarawak, sebab itulah DAP redha dengan 15 kerusi yang diberi kepadanya untuk bertanding. Sekiranya diletakkan juga calon DAP sebagai bakal KM Sarawak, akan timbul juga dakwaan yang sama. Lojiknya, tiada yang lebih baik diletakkan sebagai bakal KM Sarawak melainkan dari PKR. Selaku Pengerusi PKR Negeri, selain dari berbangsa Iban iaitu satu kaum terbesar juga di Sarawak maka lojik lah Baru Bian dinamakan sebagai bakal KM Sarawak jika PR mengambil alih kerajaan negeri di dalam PRN yang lalu.

Mungkin ada yang berfikir lebih bijak jika PKR meletakkan calon dari parti tersebut sebagai bakal KM Sarawak adalah dari kaum Melayu berugama Islam. Pandangan ini boleh diterima dan realistik, tetapi PKR hendaklah terlebih dahulu menentukan siapakah tokoh calon Melayu Islam yang lebih baik dan berketrampilan dari Baru Bian.

Rengkasnya, kekalahan PAS di 5 kerusi di Sarawak bukan kerana langkah PR menamakan Baru Bian sebagai bakal KM Sarawak seperti juga kemenangan besar beberapa calon DAP di Sarawak bukan kerana faktor Baru Bian ini. Mungkin ada faktor yang lebih besar yang sentiasa menghantui kita setiap kali pilihanraya yang menyebabkan bukan sahaja PAS tewas di Sarawak tetapi juga PKR yang hanya menambah dua kerusi di negeri tersebut.

Faktor paling asas adalah faktor sistem pilihanraya di negara ini yang terlalu kuno. faktor lain adalah dari gerak kerja kita sendiri yang mungkin ada juga kelemahan, tetapi jika kita sehebat ,mana pun jika sistem kuno ini tidak diubah, jangan pelik jika Kelantan nanti mereka rampas sekelip mata sahaja. Sila baca tulisan saya sebelum ini./wfauzdin.blogspot.com

9 ulasan:

  1. Boleh belah la lu .. kalau dah kalah tu mengaku je lah, jangan dok menyalahkan sistem pilihanraya kuno la .. etc. Kalau kalah buat la cara kalah macam anak jantan ..! Tu sebab aku x respect PR terutama PAS yg sentiasa suka menyalahkan pihak lain bila kalah. PAS dah kena 5-0 kat Sarawak pun dok x sedar diri lagi & masih nak menyalahkan org lain.

    Elok la cermin diri sendiri & mengaku bahawa parti PAS semakin di tolak rakyat sebab korang hanya pandai maki-hamun & salah kan orang lain. Dari segi kualiti kerja & memberi idea2 utk pembangunan korang sebenarnya HAPRAK ..!!

    BalasPadam
  2. yaa mmg blh blah..hhahaha..sebab HAPRAKla kerajaan BN tiru Kerajaan KELANTAN
    1)bg cuti 2 hari seminggu..
    2)cuti bersalin 90hari
    rakyat kelantan mmg pemalas hahaha

    BalasPadam
  3. ok..apa yg dikatakan mat despatch ada logiknya...mungkin ada salah pas..tapi salah mat ni juga ada..walaupun dia kata pas suka maki hamun dan salahkan org..tapi mat ni juga sama..salah org nampak salah sendiri langsung tutup mata...pekara mcm ni normal..BN jadi pembangkang di selangor,penang n kedah jg bersifat mcm yg mat ni tuduh pas...yg pasti kajian perlu dilakukan...apa yg wfauzdin katakan adalah agak tepat..tak mungkin lantikan KM jadi isu...ni pandangan aku secara umum..PKR kalah agak byk di kwsn pedalaman yg tiada wifi dan jg tv...kalau dpt pun TV Bn aje...yg pasti teknik akhir media pencacai BN menyatakan anuar sudah tiada kredebiliti dan juga kehadiran raja petra agak berkesan di pedalaman...tetapi aku pasti di semenanjung pekara ini tidak akan terjadi...bahkan Pakatan akan kuat disemenanjung dan jika menang perlu pastikan TAIB didakwa atas apa yg telah disebarkan sebelum ini...bagi Pas pula..mereka jg amat takut dgn org yg beserban dan berjubah..yg mana mereka pastinya agak ragu2 dlm islam kerana masih tiada yg dpt membimbing mereka memahami islam yg sebenarnya...so ibarat org luar tgk tok sami masuk kampung beramai2 sudah pasti ada yg takut dan tak kurang jg akan menerima dgn mudah fitnah dan keburukan yg ditabur kepada sami itu...begitu lah ibaratnya PAS di sana..so mmg tepat PAS menjadikan kampung tiri utk tapak permulaan mereka akan dtg...DAP pula kurang dimainkan media kerana BN terlalu yakin kepada SUPP dan SNAP yg dapat menjatuhkan DAP di kawasan cina...tetapi BN salah langkah dan aku nak kata padan muka dgn SNAP...so diharap kajian menyeluruh dpt dilakukan..dan PR perlu terus yakinkan org sarawak yg telah mengundi mereka bahawa apabila PR dapat menawan putrajaya kelak, Taib akan di bongkarkan segala kepincangan yg dia dah lakukan pada sarawak...

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama berkata...
    17 April 2011 10:24 AM
    Tahniah saudara albanjari....ketawa org org BN membaca tulisan anda....yg lebih ketawa adalah Profesor dr abu hassan abdullaah dari zentrum studies yg mewar war kan akan kemenangan besar pakatan rakyat dlm PRN 10..professor pondan gila glamour ni dah dua kali melalut ...dulu d prk hulu selangor...org org pas sungguh teruja dgn analisa bangang yg dibuat oleh proff pondan ini...biasa lah org pas ...mentality kelas 2 ....mereka biasa mengukur sesuatu berdasarkan apa yg mereka nampak sahaja dan membuat keputusan berdasarkan emosi semata....tidak praktikal dan tidak pragmatic...bloggers pas berdegung degang dgn beita di ambang kemenangan besar...di ambang kebangkitan gelomabang tsunami anwar ibrahim ...akhirnya masuk angin keluar asap....di tipu bulat bulat oleh anuar ibrahim spt mana mereka kena kencing 16 september....mudah sgt teruja ....menidakkan realiti...rakyat kebanyakan nya sedar akan kemampuan pembangkang....yg jelasnya hanya pengundi cina solid dibelakang DAP...pas yg juga membantu DAP tetapi DAP tidak membqntu pas...DAP tidak membantu islam malah DAP lebih praktikal dan logical dgn meletakkan hanya 5 calun berbanding PKR yg memebunuh rakan sendiri SNAP dgn meletakkan 49 calun dan menang 3....buak darjah 1 pun tahun buat analisa mudah...tak perlulah masih menolak kenyataan....pas harus muhasabah diri....fikirkan dan lihat kelemahan sendiri....BN sememangnya sudah meramalkan akan kalah di tangan DAP....cina bertuhankan duit...yg kalah melayu kpd cina...3 calun PKR yg menang pun 2 org ina an seorang iban...calon melayu PKR dan PAS semuanya di tanam hidup hidup di bumi kenyalang...nyais lah anuar ibrahim dan azmin ali sempat chalait but chwo chin chow sebelum peniraan undi...kalau tak ...sure dah kena sumpit ahhhhh.....so...kepada bloggers pas....kalau nak tuleh komen ...tuleh lah dgn lapang dada menyatakan bahawa kami patut kalah...sebab kami kurang bagus..sebab kami berkawan dgn puak NASARA yg bakal di tabalkan menjadi CM baru sarawak oleh bakal PM 2013 ...YAB anuar ibrahim...islam pas gadaikan utk anuar ibrahim dan puak puak kristian totok dlm PKR dan DAP....meeka kudakan segala jentera jemaah utk menapatkan hak hak kristian yg selama ini dinafikan oleh pemerintah yg menjaga islam agar islam tidak dipermainkan dan uat tidak di murtadkan oleh BAruBIan, tony pua, ambiga, eleziberth wong, teresa kok, rony liew dan segenap lapisan pimpinan PKR yg maha kat pemgaruh kristiannya...tanya lah YB zul nordin yg dicampak kluar dari PKR kerana mempertahan kan nama ALLAH dlm PKR....bala sedang melanda PAS....perpecahan bakal berlaku dlm pemilihan pimpinan baru julai ini...solat hajat PAS mencari kebenaran sudah terjawap....apa lagi jawapan yg dicari...NYAHKAN puak nasara dan pluralisme dari mengongkong PAs dan membelengu pemimpin erdogan yg sedang pas lahirkan....nizar jamaludin, khaled samad, mahfuz omar, husam musa adalah sebilngan kecil puak erdogan dan pendokong dakyah anuar ibrahimdlm jemaah yg bakal merobohkan pas....humban kan mereka dari jemaah...tingkatkan dakwah...kuatkan ukhuwah...pasti islam berjaya....ingat MEMBAGUN BERSAMA ISLAM bukan MEMBANGUN BERSAMA ANUAR IbRAHIM .....salam ukhuwah - ibnu sina , pondok senik kelantan

    BalasPadam
  5. pondok senik kunun...hahahahaa

    duk melalak pasal Kalimah Allah...

    tp injil melayu dah keluar..ape kes?

    hahahaha...idupp melayu...

    BalasPadam
  6. TAHNIAH!!!!!TAHNIAH!!!!!
    PKR menang besar!! Kejayaan yg gemilang!! Woi..hangpa tunggu apa lagi woi...Berkokok punyalah kuat...bontot penuh dengan tahi...

    Cepat-cepat!!! Kumpulkan semua lebai...kita solat hajat ramai-ramai... Err...kita nak minta apa lagi ya??? Kebenaran!!!! Kebenaran pasti muncul!!!! Juga..kecerdikan....sebab kita masih ditahap tolol.....Kah!kah!kah!...

    BalasPadam
  7. kaum kita berpecah tiga, kaum lagi satu semakin bersatu padu..fikir2 kan la..

    BalasPadam
  8. Anak Sarawak Sokong PAS19 April 2011 11:48 PG

    nampak sangat ko x kenal siapa baru bian dan bagaimana politik sarawak.

    org melayu sangat takut kalau KM bukan islam memandangkan jumlan ADUN Islam hanya cukup2 1/3 dewan. jadi org melayu perlu kuasa veto KM untuk byk hal berkaitan Islam. Selagi d letakkan KM bukan Islam, mmg susah PR nak menang kerusi d kwsn melayu.

    Baru Bian bukan Iban, dia dr keturunan Lun Bawang, antara keturunan dayak paling minoriti, sebab tu blh lihat knp PKR byk kalah area Iban dan Bidayuh, 2 keturunan majoriti Dayak d sarawak

    Cina mmg nak pangkah PKR, x kira sapa calon KM, cina mmg dah x percaya kaum mereka dlm BN

    baru bian pun baru jer d lantik jadi ketua PKR mungkin kerana dia menjuarai perjuangan NCR Dayak. tp nampaknya x semua dayak ingin bertuankan baru bian

    kalo ko kata baru bian bukan antara faktor kekalahan PAS dan PKR, mungkin ko kn pegi duduk d sarawak untuk 10 tahun bg memahaminya.

    bagi aku antara hikmah kekalahan d sarawak ialah sekurang2nya UMNO x blh nak guna modal PAS tumbangkan KM Islam untuk d ganti dgn KM non Muslim, n kita pun blom tau apa perancangan Baru Bian untuk kristian d sarawak kalo dia jd KM. by the way dia seorang yg kuat kristian nya mcm pairin kitingan

    TAKBIR!!!!

    BalasPadam
  9. betul juga kata anak sarawak sokong pas ni...mungkin aku yg bukan dari sarawak tak layak bagi pandangan baru bian ni...apa pun PR mesti dapatkan pandangan anak jati sarawak...agar KM yg dilantik nanti boleh diterima oleh semua suku di sarawak...takbir....katakan tak nak pada BN...hahahaha....

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini