TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

ADAKAH WAJAR DITERUSKAN RUNDINGAN DENGAN PAS ?

Selasa, 1 Februari 2011

PILIHANRAYA - MENGAPA DI FELDA `LIAT' SANGAT ?

Sebelum kamu mencerca orang Felda dengan berbagai penghinaan, kamu lihat dulu apa pandangan mereka tentang PAS. Ini lah sebab utama mereka tidak mengundi PAS.

1) Sejarah

Yang menubuhkan Felda ialah UMNO. UMNO lah yang merubah nasib mereka daripada papa kedana di kampung menjadi senang lenang sekarang duduk di rumah batu di Felda. PAS tiada bersejarah membantu kehidupan orang Felda.

2) Pembangunan

Yang membantu orang Felda membina kehidupan selama puluhan tahun ialah UMNO. UMNO lah mentulangi belakang pembangunan Felda dan memberi sinar. Merekalah yang mencipta berbagai pogram pembangunan Felda. PAS tidak mengambil bahagian langsung dan tidak pernah membicarakan tentang pembangunan Felda. Pada mereka, PAS tidak tahu menguruskan pembangunan.

3) Sturuktur organisasi perkampungan Felda

Hampir 100% JKKK Felda dikuasai orang2 UMNO. Segala projek dan peruntukan seperti pembahagian tanah generasi kedua dan kontrak2 di Felda di kawal oleh taiko2 UMNO. Surat sokongan anak2 menyambung pelajaran di universiti dan permohonan biasiswa akan hanya di beri untuk penyokong UMNO. Lesen2 perniagaan kecil2an diFelda diberi secara terpilih. PAS tak der pun tak per.

4) Penghayatan agama

Cukuplah bagi mereka dapat bersolat dan menjalankan ibadah seharian. Sekali sekala ada juga program2 agama seperti ceramah dan sambutan maulidur rasul. Mereka kuat beranggapan bahawa kepercayaan Islam mereka adalah betul dan tidak menyalahi kehendak agama. Bagi mereka dakwah PAS hanya memecah belah untuk kepentingan politik.

5) Jatuh bangun bersama UMNO

Mreka berdarah karat biru tidak akan berpaling keparti lain. Pertalian sejarah dan sosioekonomi yang kuat antara UMNO dan orang2 Felda membuatkan mereka sanggup jatuh dan bangun bersama UMNO. Bagi mereka, jika UMNO 'sakit', mereka akan bersabar dan tidak sekali2 akan menolak. Mereka tidak akan mengkhianati 'pengorbanan' dan 'sumbangan' UMNO selama ini.

So, atas faktor2 diatas, kamu jangan ingat kempen 7,8 hari kamu tu boleh memberi kesan kepada mereka.

Namun begitu, sejak 1998, PAS sudah mula memperkukuhkan tapak. Kalau sebelum itu, 10% undi pun payah, sekarang ini PAS sudah ada sekurang2nya 30% base di tanah2 rancangan. Dengan usaha gigih berterusan dan ditambah 'impact' seperti kes anwar ibrahim 1998, tidak mustahil base itu akan bertambah menjadi majoriti.

Allah Maha Melihat dan Perangcang Terbaik.

Wallhualam.

Sumber: Tranungkite

6 ulasan:

  1. maka dengan itu kami membuat resolusi khusus untuk dayak dayak felda.....

    bila generasi pertama felda ni mamposs...barulah perubahan boleh berlaku...

    kah kah kah kah kah kah ..

    BalasPadam
  2. kalau ini pendekatan pr smpai 7 generasi pun mereka tetap totok umno......

    BalasPadam
  3. demo SEMOA takot jadi LADANG RAKYAT macam LOJING di gua musang habis kena sapu toke balak orang asli jadi pendatang haram dihalau toke haramjadah kroni hamPAS MEMANG PAS betol-betol ditimpa BALA DOA DARI KAUM ASLI YG.DI ANIYA.AMEEN.

    BalasPadam
  4. On Bin Hj Ibrahim1 Februari 2011 3:57 PTG

    joecharlie

    engkau hampeh cuma nampak kat kelantan je ke..yang pas buat..yang pukimak umno buat..sampai bunuh orang...dah tu dilepaskan...mata engkau tutup ke..

    engkau memang hampeh...

    BalasPadam
  5. Kalau nak tengok pembangunan yang Pas/PR buat...bagilah parti ni memerintah Malaysia barang sepengal dua....baru boleh buat perbandingan. Belum perintah dah nak buat perbandingan...bodo sangat ke kau orang????Pembangunan pulak bukan setakat bangunan...jalan saja...minda dan ugama yang penting. Kalau Pas/PR gagal...pilih parti lain pulak...parti hamim ke....parti negara ke....tengok kedepanlah...jamgan tengok atas je...tersandung nanti!!!!

    BalasPadam
  6. PAS ade jasa jugak, dgn pembukaan LADANG RAKYAT..persoalannye, ape hasil? eeeleekk..tanah tergadai kat org luar, itu yg dibawa utk mempengaruhi FELDA..

    ladang rakyat (PAS) vs Felda (UMNO)
    kohilal (PAS) vs Tabung Haji (UMNO)
    takaful (UMNO) vs telor (PAS)
    perbankan islam (UMNO) vs telor ayam (PAS)
    Universiti Islam (UMNO) vs telor ayam (PAS)
    Sekolah2 Agama (UMNO) vs sekolah pondok (PAS)
    MASjid beribu2 buah (UMNO) vs 3 buah masjid tak siap (PAS)

    kesian kat hangpa wahai PAS yg tak membantu langsung dalam meningkatkan taraf kehidupan org ISLAM dan menegakkan syiar islam..

    bukan setakat tak membantu, tapi makin memporakperandakan Islam itu la hasil keje PAS..

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini